Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGroei problemen bij growkits

Groei problemen bij growkits

13 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
E
Emiel78Lid
01-01-2024, 00:00
#1
@PaddoKweker
Op deze site is geen link te krijgen naar de desbetreffende kits, kan je alleen de site noemen ( dat mag hier toch wel hoop ik? ), en verwijzen naar het XXL pakket met de soorten B+, McKennaii, Mexicaanse en Great Teacher. Allen 2100cc
Besteld bij Dutch-smart
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als er al een afdeklaag over je voedingsbodem heengaat hoeft het maar een dun laagje te zijn. Het spul is spotgoedkoop en het vult zo lekker op.....
Als ik de foto's bekijk is 1/4 of zelfs 1/3 gedeelte van je kweekset gebakken lucht (steen).
E
Emiel78Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Geachte mede spacers,

Een paar jaar geleden, hoorde ik per toeval van de mogelijkheid je eigen paddo's te kweken.
Na in mijn jeugd wel alles geprobeerd te hebben, is dit het enige wat ik een paar keer per jaar wel leuk vind.
Dus aan de slag! Goed ingelezen, besteld, gekweekt, geoogst en genoten!

Ditzelfde proces heb ik meerdere malen, altijd met succes herhaald, en ik, en mijn steeds groter wordende vrienden groep hebben er veel genot van.

Nou dacht ik dit jaar, laat ik eens een diversiteit aan shroom'pjes neerzetten, leek me leuk om het menu uit te breiden.
Met die gedachte aan de haal gegaan.
4 paddo kit's gekocht (2100cc) samen met hygrometers en warmte matten, handschoenen en alcohol doekjes.
ik heb de logeerkamer een grondige schoonmaak/ontsmetting beurt gegeven, en het logeerbed (wat zelden gebruikt werd) voor de zekerheid afgedekt met plastic zeil.
Als soorten had ik gekozen ( zie foto van links naar rechts: B+, McKennaii, Mexicaanse en Golden Teacher.

Lichtelijk autistische als ik ben, alles zo steriel mogelijk en bijna exact zoals de omschrijving aangeeft te werk gegaan.
Na de eerste stappen de sets geplaatst nadat ik de radiator heb afgesloten. Hygro sensoren ontsmet met alcohol en geplaatst, warmte matten eronder en zonlicht verduisterd.
Kortom, eigenlijk een ideale situatie. De kamer zelf is constant 18-21°c en tochtvrij, de kits vrij constant op 23°c, en na bijna 2 weken, de eerste kopjes zichtbaar bij de Golden Teacher.
In de aansluitende week merkte ik op dat de GT kopjes niet heel veel groter werden, en tot mijn spijt, bleven de kopjes bij de andere 3 soorten aardig achter!
Inmiddels al veel meer gelezen over kweken, en wist dat dingen die wel eens wat langer duren konden.
4 dagen later waren de (kleine) GT snoepjes plukrijp, dus geoogst ( 72gr ), resten vrij, vol water met deksel 12u in de koeling en volgens stappenplan weer opgezet.
Al 3 dagen later de eerste kopjes, die in groei weer achterbleven en die ik 3 dagen geleden weer heb mogen oogsten ( 55g).
Nu was dit nog de beste kit!! Andere kits volgden geleidelijk aan, allemaal maar weinig en kleine shrooms en lange tijd nodig om te ontwikkelen.
Voor jullie beeldvorming, had ik de eerste flush B+ 18gr, McKennaii 5gr en Mexicaanse 7,5 gr. Ver onder de maat dus ( grammen zijn als ze net geplukt zijn ).
Géén abnormaliteit te zien in de kits, dus lijkt niet op besmetting. Huidige situatie : McKennaii nog steeds geen kopjes, B+ en Mexicaanse zeer weinig kopjes slechte groei, alleen GT matige groei maar wel het meest gevende!

Wat gaat er hier mis? Het lijkt me sterk dat ik 4 slechte kits gekregen heb!

( eerste foto eerste opzet filmje opgenomen na 1e 2 weken )
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoi Emiel,
zou je een linkje kunnen doen van de bestelde kit?
Dan kan ik je van de juiste info voorzien.

gr Paddokweker
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik doe ze nooit met water in de koeling. Ik geef iedere keer als ik oogst met plantenspuit wat water direct op het vermiculiet. Het werkt bij mij wel goed. Het is een nonstop paddo bonanza.

Maar ik kloot ook maar wat aan. Ik volg mijn instinct maar een beetje
E
Emiel78Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Martinus
Da's ook het leukste, zelf ontdekken hoe de dingen werken toch?
Maar zoals nu ook wel even lekker om hulp te vragen:grin:
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#7
Emiel78 zei:
@Martinus
Da's ook het leukste, zelf ontdekken hoe de dingen werken toch?
Maar zoals nu ook wel even lekker om hulp te vragen:grin:
Klik om te vergroten...

Ja tuurlijk. Ik zij het meer in de zin dat ik geen verstand heb 😂.

Ik denk zelf altijd dat paddos veel vocht nodig hebben gezien ze 90% water zijn.

Maar als het blok mycelium met zn voeten in het water staat dan zal dat ook wel niet goed zijn.

Dus als ze niet goed groeien denk ik als eerst aan tekort of teveel water of de temperatuur.

Warmtematjes kunnen misschien te veel warmte geven als je de termostaat niet correct plaats.

Ik weet ook niet of die kitjes overdatum kunnen raken ofzo.

Dat zijn mijn speculative gedachtes.
E
Emiel78Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Een wijs gebruiker die geen verstand heeft?
Als je zou solliciteren bij mijn vrienden groep toe te treden, was je al cumlaude geslaagd;
Martinus zei:
Ja tuurlijk. Ik zij het meer in de zin dat ik geen verstand heb 😂.
Klik om te vergroten...

Dankje voor je feedback Martinus, ik denk dat je met al je punten ook gelijk hebt.

Vocht en temperatuur in de zak worden continu gemeten, ik hou dit zelfs meerdere malen per dag in de gaten en ze worden gedocumenteerd per soort en kweek.
Die matten gaan alleen individueel kortstondig aan als dat nodig is.
Vochtigheid in de kit's daarintegen weer niet, zou best een ding kunnen zijn.
De temperatuur van de kit's, kunnen nooit veel afwijken van hun omgeving, dus dat zit wel goed.

Ik dacht er zelf ook al aan dat die kits misschien overdatum of daar tegenaan konden zijn, het leek me alleen sterk dat ze dat dan allemáál moesten zijn.

Onze collega had een goede tip, en ben daar direct mee aan de gang gegaan, de resultaten zal ik graag met jullie hier delen.
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoi Emiel,

naar mijn idee is de opzet die je gebruikt helemaal goed, op de foto ziet alles er oké uit.
Het probleem met dit soort van sets is vaak dat ze toch al wat ouder zijn, de groothandel heeft ze op voorraad, en de kit wat uitgedroogd is en slecht is in te wateren. Paddo's bestaan voor 90% uit water en dit nemen ze vooral op uit de voedingsbodem.
Ik zou je aanraden om bij 2 sets met een schoongemaakte vork veel diepen gaatjes te prikken, tot op de bodem en deze sets opnieuw voor 24 uur in te wateren en in de koelkast te plaatsen. Wel eerst alle stoeltjes, hoe klein dan ook er af plukken.

graag volg ik je resultaten in dit topic.

gr Paddokweker
E
Emiel78Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Kijk, zulke ideeën doen mijn schimmel handen jeuken!
Ik kon dan ook niet wachten om met het idee te starten om de kit's nieuw leven in te blazen.

Vrij bewust ben ik vandaag de topic begonnen, de bak Mexicaanse schoonheden was toe aan een nieuwe ronde, de McKennaii staat ook op die nominatielijst dus dat word het tweede project.

Vol overtuiging aan de slag gegaan na eerst alle werkgebieden te hebben ontsmet terwijl de gekozen fork en pincet aan het desinfecteren waren.
Zéér grondig alle resten verwijderd en begonnen met diepe gaten te maken.

Heel eerlijk, voelde het "penetreren" zoals dit woord ook klinkt!
Door de tegenwerkende mycelium en het onhandig uitgekozen stuk gereedschap voelde dit aan als een soort verplichte verkrachting!

Veel gaatjes werd er vermeld! Tja, en hoeveel is dat?
Nou, dat kan ik jullie vertellen!
Na 18 keer de bodem geraakt te hebben, en de lust van de verkrachting verdwenen was ( wauw, zou een boek moeten gaan schrijven ), wat foto's geschoten voor en nadat ik het slachtoffer opgekalefaterd heb, de bak gevuld met water, en donker en koel gezet.

Tijdens "de daad" had ik direct al besloten mijn gereedschap wat aan te passen, zodat de volgende, McKennaii, misschien wat gewilliger zou reageren.

@PaddoKweker Dankjewel voor je tip!
Ik ga zéker door met het het delen van mijn ervaring, hopelijk leveren de 2 kit's de volgende flush wat mooiere grotere exemplaren op.
Mocht dat ( geloof daar niks van ) niet zo zijn, is de ervaring de winst die dit brengen zal.

Morgen, of straks eigenlijk de volgende kit, McKennaii, tot nu toe de kit die het minst actief is.
Uiteraard weer een klein verslagje.

Greetz,

Emiel

IMG-20210420-WA0001 (1).jpg
P
PaddoKwekerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoi Emiel,

wat me opvalt op de foto's is dat de toplaag van vermiculiet nog helemaal niet doorgroeit is met mycelium. Meestal is bij de aankoop deze laag ook al wit van kleur. Het zal dus nog wel eventjes duren voordat er paddenstoelen groeien.

gr Paddokweker
E
Emiel78Lid
01-01-2024, 00:00
#12
PaddoKweker zei:
Hoi Emiel,

wat me opvalt op de foto's is dat de toplaag van vermiculiet nog helemaal niet doorgroeit is met mycelium. Meestal is bij de aankoop deze laag ook al wit van kleur. Het zal dus nog wel eventjes duren voordat er paddenstoelen groeien.

gr Paddokweker
Klik om te vergroten...
Hey kweek collega,

Dit was me later in mijn leerproces ook opgevallen.
3 weken geleden ben ik ook gestart met een experiment zelf sporen te injecteren in een substraat. Met de kennis die ik met dat project rijker geworden was, kreeg ik al vraagtekens over de kit's die ik toen al staan had.

Inmiddels heb ik die 2 kit's als in deze topic besproken alweer neergezet, maar misschien was het ook wel een goed idee om de mycelium de kans te geven door te groeien.
( vervolg van het verhaal nog in de maak )

Ik weet niet of dat ook kan als je het al de kans op groeien hebt gegeven?
Misschien heb jij daar wel een antwoord op:wink: ?
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Toen ik zelf een maand terug een kit had gekocht was me opgevallen dat er echt meer dan een cm vermiculiet op lag en ook totaal niet doorgroeit. Ik heb toen een lepel met spiritus ontsmet en alle losse vermiculiet er af geschept.

Weet niet of dat een goed idee was, maar ik dacht dat het veel te veel was.

Ik neem aan dat de vermiculiet als water buffer dient.

Emiel78 zei:
Een wijs gebruiker die geen verstand heeft?
Als je zou solliciteren bij mijn vrienden groep toe te treden, was je al cumlaude geslaagd;
Klik om te vergroten...

Ik voel me vereert. Ik dacht dat ik vooral eigenwijs ben 🤣
E
Emiel78Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Deel 1.1 voortgang kit 2, the McKennii storm

Blij en voldaan zit ik na de operatie, het vervaardigen van mijn tool, en het schrijven in deze topic te genieten van een koud biertje.

Ik bedenk me dat McKennaii al eigenlijk gereed is voor hetzelfde proces, én hoe ik mijn gereedschap nog kan verbeteren.
De drang om ook deze patiënt aan te pakken groeit ieder moment.

Nog voordat het laatste slokje bier gedronken is, was ik al bezig met 2 tangen de laatste buigingen aan te brengen aan mijn vers vervaardigde wapen, en voordat ik het wist was ik al bezig de kit te ontdoen van alle restanten.

Mijn viertand gleed haast moeiteloos door de vemuciluet, en wat eerder ik als verkracting ervaarde, voelde nu meer als een eervolle daad.

Beide kit's behandeld te hebben, natuurlijk donker en koel weg gezet en met het eerste zonnetje haast opkomende, ben ik naar bed gegaan, en moeiteloos in slaap gevallen.

Woensdag 21-4
Vandaag weer naar het werk sinds lange tijd!
4 uurtjes maar, ... voelen hoe het was, kijken of het gaat. Balans zien te vinden tussen stress en ontspanning is het doel!
( ik heb last van een burnout, die wat hersenfuncties heeft aangetast. Hierdoor zijn er wat simpele hersenfuncties uitgeschakeld waardoor onderandere concentratie problemen zijn ontstaan, waardoor ik mijn functie niet meer uit kon oefenen.
Nu, na 2 maand thuis te hebben gezeten, maar eens kijken hoe hiermee overweg te moeten gaan ).

Tegen 11 uur weer @homebase, en nog vóór het middag uur alles weer operatief.
Ik ben benieuwd hoe de kit's het gaan doen, hopelijk redelijk snel, want nog heel even en B+ heeft weer volledige aandacht nodig.

Keep you up to date

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."