Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd of Bipolaire stoornis?

Verslaafd of Bipolaire stoornis?

9 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
w
wdriesLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste,

ik raad je aan zoveel mogelijk informatie in te winnen over bipolaire stoornis. Dit kan je op de eventueel op de websites http://home.scarlet.be/wdries en www.upsendowns.be.

Ik raad je ook aan een psychiator te raadplegen aangezien een huisdokter weinig ervaring heeft in deze materie.

Het beste,

wdries
T
TeRezaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hi peeps,

Mijn eerste bericht op dit forum, en ik val maar gelijk met de deur in huis denk ik. Ik ben 28 en worstel al jaren met pyschische klachten, waaronder depressies en manische perioden. Toen ik 19 was heb ik voor het eerst drugs gebruikt en dit begon met een keertje xtc. In die periode was al psychisch instabiel, al wist ik nog niet wat er met mij aan de hand was. Een periode van elk weekend naar party's gaan, en later ook het afteren tot de volgende avond. Dit heb ik zo ongeveer 1,5 jaar gedaan. Ik werkte in die tijd wel gewoon, maar kampte nog steeds met verschillende psychische problemen en moest zien te overleven als het gaat om een dak boven mijn hoofd. Toen ik eindelijk samen met mijn vriend (die overigens totaal geen drugs of psych problemen heeft en waarmee ik nog steeds samen ben) een eigen huisje vond ben ik terecht gekomen in een zeer depressieve periode waarbij ik 1,5 jaar therapie heb gevolgd. In deze tijd heb ik ook de diagnose bipolaire stoornis gekregen. Wel bleef ik toen zeer regelmatig in de weekenden feesten met de nodige drugs erbij. Dit heeft dan ook voor veel problemen tussen mij en mijn vriend gezorgd.

Na 1,5 ben ik weer aan het werk gegaan, en heb mij in 5 jaar tijd kunnen opwerken als rayon manager in de retail.Een goede baan dus waarin ik mij minimaal heb ziek gemeld.Ook hebben wij een huis gekocht en onze doelen voor de toekomst uitgestippeld. In die 5 jaar heb ik helaas ook de coke ontdekt. De mate waarin ik dit gebruik is heel periode gebonden; Kan zomaar 3 maanden niets zijn, maar vaker is het 2 x per maande of zelfs ieder weekend. En als ik er eenmaal aan begin kan ik moeilijk stoppen,dit tot grote bezorgheid van mijn vriend. Heb het gelukkig nooit tijdens werk gebruikt. De laatste 2 maanden merkte ik weer een sterke terugval in mijn stemming en merkte dat ik dit wou verdoven met meer alcohol( ook voor het werk), en als er ghb in huis is daarvan een dosis op het werk nemen. Gek genoeg voelde dit nog altijd minder erg dan coke op het werk nemen...

Helaas is dan een aantal weken geleden toch de bom gebarsten en werd ik lichamelijk ziek...en wou maar niet beter worden. Mijn dokter gaf later aan dat mijn lichaam mij dwingt even rust te nemen. wel vond ik de kracht om in het weekend op een feestje bij iemand thuis weer een beetje los te gaan....dit voelde helemaal niet goed en ik dacht: waar ben ik mee bezig. week erna dus een ontzettende terugval gehad.Ook kwam ik er de laatste maand achter dat mijn gedachten erg overspoeld werden door een aantal traumatische gebeurtenissen in mijn jeugd waar ik nooit over verteld heb en dus ook nooit verwerkt heb. Dit is dus sowieso een van de dingen die ik wil verdoven.

Ik ben laatst naar de huisarts geweest en heb anti depressieva en oxazepam gekregen. ook is mijn toestand nu zo labiel dat ik, en mijn huisarts, denk over een tijdelijke vrijwillige opname. Maar nu is mijn dilemma:Ben ik nu daadwerkelijk verslaafd? Heb ik een bi-polaire stoornis door mijn verslaving of is verslaving een uiting van mijn psychische ziekte? Ook ben ik benieuwd of er klinieken bestaan welke in beide problematieken gespecialiseerd zijn? Ik ben erg benieuwd of iemand iets in mijn verhaal herkend en of er mensen zijn die tips hebben.

Ik zie mijn leven graag verder ontwikkelen, aangezien ik vind dat je moet groeien in je leven. toch heb ik momenteel het idee dat ik stil sta en niet weet waar ik heen moet. alle aspecten in om mijn leven geweldig te maken zijn aanwezig, maar ik laat mn leven overheersen door stemmingen, angsten en drugs gebruiken.. Toch kan ik mij op het moment niet voorstellen dat ik nooit meer een weekend "los" zou kunnen gaan. Ergens verlang ik naar een stabiel leven dat rustig voortkabbeld, maar ik weet dat ik meer voldoening vind in pieken en dalen. Het jammere is alleen dat je er andere mensen ook mee belast, en dat je af en toe je eigen glazen in gooit.

zo......... dit was mn verhaal in vogelvlucht. Alvast bedankt voor de reacties!
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi TeReza,

Ik ben laatst naar de huisarts geweest en heb anti depressieva en oxazepam gekregen. ook is mijn toestand nu zo labiel dat ik, en mijn huisarts, denk over een tijdelijke vrijwillige opname. Maar nu is mijn dilemma:Ben ik nu daadwerkelijk verslaafd? Heb ik een bi-polaire stoornis door mijn verslaving of is verslaving een uiting van mijn psychische ziekte? Ook ben ik benieuwd of er klinieken bestaan welke in beide problematieken gespecialiseerd zijn? Ik ben erg benieuwd of iemand iets in mijn verhaal herkend en of er mensen zijn die tips hebben.
Klik om te vergroten...

Voor een bi-polaire stoornis zijn zeer veel mogelijkheden dus het is voor mij onmogelijk te zeggen wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het kan zowel door drugsgebruik zijn veroorzaakt maar ook door je verleden of cognitief. In jouw geval zou ik zeggen dat het vooral te maken heeft met je verleden. Ik weet natuurlijk niet wat je hebt meegemaakt, maar onverwerkte emoties kunnen daarvan de oorzaak zijn of al dan niet de oorzaak dat je met drugs bent begonnen. In ieder geval kunnen we stellen dat je een probleem hebt dat behandeld moet worden (zo ver was je natuurlijk zelf ook al), en je drugsgebruik blijkt niet zo dwangmatig dat je het constant gebruikt maar er wel steeds op terugvalt, en dat herken ik wel.

Ook kwam ik er de laatste maand achter dat mijn gedachten erg overspoeld werden door een aantal traumatische gebeurtenissen in mijn jeugd waar ik nooit over verteld heb en dus ook nooit verwerkt heb. Dit is dus sowieso een van de dingen die ik wil verdoven.
Klik om te vergroten...

Volgens mij begint je probleem juist daar, en het lijkt me dat je daar mee aan de slag moet. Natuurlijk moet je er eerst voor gaan zorgen dat je lichamelijke conditie niet te ver achteruit gaat want dan heeft het nog geen zin. Maar jeugdtrauma's zijn vaak de oorzaak van een dergelijk probleem zoals jij dat hebt.

Ik zie mijn leven graag verder ontwikkelen, aangezien ik vind dat je moet groeien in je leven. toch heb ik momenteel het idee dat ik stil sta en niet weet waar ik heen moet. alle aspecten in om mijn leven geweldig te maken zijn aanwezig, maar ik laat mn leven overheersen door stemmingen, angsten en drugs gebruiken.
Klik om te vergroten...

Ook heel herkenbaar.

Toch kan ik mij op het moment niet voorstellen dat ik nooit meer een weekend "los" zou kunnen gaan. Ergens verlang ik naar een stabiel leven dat rustig voortkabbeld, maar ik weet dat ik meer voldoening vind in pieken en dalen. Het jammere is alleen dat je er andere mensen ook mee belast, en dat je af en toe je eigen glazen in gooit.
Klik om te vergroten...

Alsof het iets is wat je nodig hebt af en toe maar niet altijd. Toch? Even helemaal los gaan op verdovende middelen en alles van je afzetten. Niet jezelf in de weg zitten de hele tijd en constant die druk van het moet zo en je mag dit niet, maar gewoon doen wat je wil op dat moment. En altijd nuchter zijn is zo saai...

En je belast die andere mensen ook, want ze zien je kapot gaan, en op zo'n moment wil je eigenlijk liever alleen zijn. Geen sociale afspraken of mensen die onverwacht langskomen, maar gewoon jezelf zijn. Maar geloof mij, dat ben je niet. Op zo'n moment ben je dus iemand anders en die wil niks met die trauma's te maken hebben, en die trauma's maken je tot wat je bent.

Ik kan je weinig vertellen of klinieken dat allemaal behandelen, maar wel dat je er niet te veel van moet verwachten. Uiteindelijk moet het allemaal bij jou vandaan komen, of je dat nou terecht vindt of niet.
T
TeRezaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Svali
Bedankt voor je uitgebreide reactie, dit is de eerste keer dat ik mijn probleem openbaar op een forum bespreek, ik kan zeggen dat het me goed doet!

Trauma's van vroeger verwerken lijkt me stap 1, om zo een beetje uit de shit te komen. Ik heb nog te weinig van het hulpverleners circuit gezien om te beoordelen of het werkt. Maar op dit moment wil ik er toch wel alles aan doen om uit te vinden wat mij helpt. Ook heb ik nooit medicatie voor mijn stoornis gebruikt dus wellicht is dat een hulpmiddel ( nog meer drugs woehoeee :sunglasses:

Ik denk dat ik ook niet van mezelf moet verwachten dat ik NOOIT meer los kan gaan, maar helaas heb ik nogal de denkwijze van "alles of niets". Herkenbaar? Ben de komende tijd even uit de roulatie om te bekijken wat het beste is en wat de mogelijkheden zijn. Gelukkig heb ik een vakantie gepland staan welke ik in een behoorlijk manische bui heel impulsief geboekt heb: Ibiza....

haha hoe bedoel je verleidingen?
Svali zei:
Alsof het iets is wat je nodig hebt af en toe maar niet altijd. Toch? Even helemaal los gaan op verdovende middelen en alles van je afzetten. Niet jezelf in de weg zitten de hele tijd en constant die druk van het moet zo en je mag dit niet, maar gewoon doen wat je wil op dat moment. En altijd nuchter zijn is zo saai...
Klik om te vergroten...

Ach misschien is het het beste om niet teveel vooruit te denken met waneer ik wel of niet iets mag doen....

wel fijn om te merken dat ik niet de enige ben die hier mee worsteld, uiteraard kan ik jouw situatie niet beoordelen, maar toch bedankt!
:wave:
s
shrink11Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Hallo TeReza,

Een beetje afwissling in je leven is natuurlijk altijsd prettig. Het probleem met een bipolaire stoornis en met drugsverslaving is dat je het zelf helaas niet altijd in de hand hebt. Daardoor overkomt het je op de meest ongelukkige momenten en raak je er mee in de problemen.

Ik werk zelf op een kliniek voor mensen met verslaving en een psychiatrische aandoening. Veel mensen zijn daar op zoek naar het Kip/ei vraagstuk maar meestal is dat niet echt relevant. Het zijn vaak twee aandoeningen die naast elkaar zijn komen te staan. Helaas is het niet zo dat als je nou maar de psychiatrische aandoening bestrijd, de veraslaving ook over is.

Als je er zodanig last van hebt dat je er iets aan wilt doen is het trouwens wel goed om uit te zoeken of je werkelijk een bipolaire stoornis hebt. Het gebruik van bijv. cocaine kan ook leiden tot euforische periodes en daarna depressies.

Sterkte en succes!
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#6
Die is goed kip/ei is niet relevant (treurig)en dat werkt notabene in een instelling!!?? zo van je wil je gebakken of gekookt, of om en om?
Ach je moet zelf weten wat je wilt en daar voor gaan!! ach denk je komt er wel uit! af en toe denken wat wil ik nou eigenlijk!
T
TeRezaLid
01-01-2024, 00:00
#7
hey shrink:

bedankt voor je reactie!

Inderdaad het vraagstuk waar jij het over hebt houdt mij bezig, al weet ik wel dat ik hieruit geen oplossing vind. Wel geeft een diagnose mij de houvast om te zoeken naar een gerichte oplossing voor mijn probleem, ik ben nogal oplossingsgericht ingesteld :wink:

Ook vraag ik mij af of ik deze antwoorden echt ga vinden in een kliniek, of dat ze bij mijzelf liggen ....

waarom ben jij hier eigenlijk op het forum? vanuit de hoek als hulpverlener of vanuit de hoek als gebruiker? aangezien je vandaag lid bent geworden....
:wave: TeReza
s
spuky10Lid
01-01-2024, 00:00
#8
ik denk dat het kip ei verhaal idd niets uitmaakt. en ik denk dat je zeker baat hebt bij een goede diagnose.
dus het is het beste als je zowel je verslaving behandeld als je psychische klachten.
om je psychische klachten te behandelen moet je zoweizo niet gebruiken. dus das alvast 2 vliegen in 1 klap :wink:
je kan het zelf proberen zoals je zegt.. maar het klinkt allemaal best ernstig zoals het met je gaat. dus wat hulpverlening kan wonderen doen :wink:
succes met je zoektoch naar de juiste hulp!!!
sterkte
T
TeRezaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hoi spuky,

bedankt voor je reactie, vooral deze:

spuky10 zei:
om je psychische klachten te behandelen moet je zoweizo niet gebruiken. dus das alvast 2 vliegen in 1 klap
Klik om te vergroten...

Houd me vaak bezig, maar volgens mij zit daar juist de kern van het probleem. Als ik logisch nadenk weet ik prima wat het beste voor me is. Alleen dit daadwerkelijk uitvoeren...... :wink:

Inderdaad is serieuze hulp waarschijnlijk de beste keuze.

bye! :wave:
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#10
Deze is al afgehandeld. TS maakt het goed. :)

Slotje dus.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."