Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerergeren in afkickkliniek? (Oxy/Xanax)

Verergeren in afkickkliniek? (Oxy/Xanax)

8 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
N
Np002Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi,



Ik hoop dat jullie kunnen helpen met jullie ervaringen. Ik maak mij op dit moment erg zorgen om mijn broertje (29 jaar). Hij woont samen met m’n moeder, ik woon op mezelf, voor jullie beeldvorming.



Ik wist dat hij regelmatig blowde en af en toe lean gebruikte. (In het verleden is er drank en coke misbruik geweest) In het afgelopen jaar zijn er een paar momenten geweest waarbij die echt zichtbaar onder de invloed was. Begin maart ben ik erachter gekomen dat hij niet incidenteel drugs gebruikt maar dat het echt een probleem werd. Na veel praten en een soort tijdlijn op te stellen zijn we erachter gekomen dat hij al minimaal een jaar lang Oxycodon gebruikt en ongeveer een half jaar al Xanax erbij gebruikt.



Het feit dat zijn drugsprobleem openlijk werd zorgde ervoor dat hij juist nog meer en openlijk ging gebruiken. Dit is wanneer Xanax van incidenteel naar dagelijks gebruik ging. De laatste maanden zat hij op minimaal 40mg oxy per dag en de laatste maand kwam daar dagelijks tot 6mg Xanax bij. We hebben direct contact opgenomen met de huisarts en een verwijzing gevraagd naar een afkickkliniek. Vanwege Corona en wachtlijsten hebben we ruim een maand moeten wachten. Uiteindelijk is er een crisisteam geweest en kon hij per 14/4 opgenomen worden in het Bouman kliniek (rotterdam).



Nu zit hij daar al anderhalve week en ik heb geen verstand van detoxen maar ik heb het gevoel dat het niet goed gaat. Na 4 dagen heeft hij een heel zwaar weekend gehad en vanaf dat moment leek hij weer een beetje “normaal”. Je kon gesprekken met hem voeren. Hij is daarna naar een andere afdeling geplaatst en daar verergerde hij. Eerst begon hij om spullen te vragen voor anderen zoals shag (hij rookt normale sigaretten). Vervolgens ruilde hij zijn iPhone X in voor een “simpele Nokia”. Toen begon ineens het verhaal van stemmen in zijn hoofd, uiteindelijk creëerde hij een soort fantasie werkelijkheid waar je niet meer doorheen kon prikken.



Sinds donderdagmiddag heb ik hem en het kliniek niet kunnen bereiken (tot zojuist) en in de tussentijd zou hij onhandelbaar geweest zijn, dusdanig gevallen dat hij daarvoor naar het ziekenhuis moest en heeft ook een nacht in separatie moeten blijven. Ik heb nu een enorm slecht gevoel. Ik begrijp dat de detox even duurt en dat het ups en downs is. Maar het kliniek is alles behalve geruststellend. Ik heb het gevoel dat hij van hot naar her gestuurd wordt en dat ze de medicatie voor het detoxen niet op orde hebben (dan teveel, dan te weinig).



Hoe dan ook: mijn vraag is wat te doen nu? Hoe weet ik of het kliniek hem goed doet en zijn er bijv opties zoals overgaan naar een ander kliniek? Wat zijn jullie ervaringen?



Gr Ela
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb geen verstand van oxy.
Maar ik kan je wel meegeven dat , als hij daar in die kliniek zit en geen deftig of haalbaar (te snel) afbouwschema krijgt , wat in 9 van de 10 klinieken gebeurd , dat ik zijn gedrag zeker kan begrijpen en dat dit de eerste weken of zelfs maanden niet zal beteren.
Ik (en ieder andere al dan niet benzo verslaafde) moet zen fix hebben , neem je die (te snel) af raakt die persoon in paniek en verergerd de mentale en fysieke toestand , in mijn geval toch..
Dan heb je er de oxy nog bij.
Hij heeft het zeer moeilijk nu , daar mag je wel vanuit gaan.
Wat er verder ook gebeurd , weet da als hij verkeerde dingen gaat zeggen tegen jullie of haat en afschuw vertoond , dit door het afkickproces is.
Neem dit hem niet kwalijk, dit kan maanden duren.
En als je een goede band hebt het hem , ga regelmatig langs om gewoon een babbel te doen , als dat mogenlijk is ivm corona natuurlijk.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hi Ela, dat moet moeilijk zijn om je broer in die toestand te zien en horen.
Wat Inner_search zegt, ik denk ook dat hij het momenteel heel moeilijk heeft. Probeer er doorheen te kijken en er voor hem te zijn.

Maar wat is dat met het ruilen van een mobiel? Denk je dat daar gedeald wordt in die kliniek?
Zijn er slagingspercentages bekend van die afkickkliniek? Misschien kan je je twijfels neerleggen bij de huisarts?
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#4
Natozlato zei:
Maar wat is dat met het ruilen van een mobiel? Denk je dat daar gedeald wordt in die kliniek
Klik om te vergroten...
Tuurlijk , geef me je iPhone en jij krijgt men Nokia een strip oxy en een strip valium.
Kerel verkoop de iPhone aan iemand anders of ruilt hem voor meer spul van mensen die het niet nemen en opsparen.

Is overal ze en ook niet weg te denken in instellingen en klinieken.
N
Np002Lid
01-01-2024, 00:00
#5
inner_search zei:
Ik heb geen verstand van oxy.
Maar ik kan je wel meegeven dat , als hij daar in die kliniek zit en geen deftig of haalbaar (te snel) afbouwschema krijgt , wat in 9 van de 10 klinieken gebeurd , dat ik zijn gedrag zeker kan begrijpen en dat dit de eerste weken of zelfs maanden niet zal beteren.
Ik (en ieder andere al dan niet benzo verslaafde) moet zen fix hebben , neem je die (te snel) af raakt die persoon in paniek en verergerd de mentale en fysieke toestand , in mijn geval toch..
Dan heb je er de oxy nog bij.
Hij heeft het zeer moeilijk nu , daar mag je wel vanuit gaan.
Wat er verder ook gebeurd , weet da als hij verkeerde dingen gaat zeggen tegen jullie of haat en afschuw vertoond , dit door het afkickproces is.
Neem dit hem niet kwalijk, dit kan maanden duren.
En als je een goede band hebt het hem , ga regelmatig langs om gewoon een babbel te doen , als dat mogenlijk is ivm corona natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Oké misschien klinkt dit stom maar ik krijg juist het gevoel dat de detox te langzaam gaat. Omdat Xanax erger/dodelijker zou zijn, was de afspraak eerst die te behandelen. Vorige week toen we nog konden videobellen zag hij er echt iedere keer ontzettend high uit.



Sinds donderdag heeft hij stemmen in zijn en echt extreme hallucinaties. Zo is hij ervan overtuigd dat hij een geheime open schedel operatie heeft gehad en dat hij onze vader (gescheiden ouders, hij kent hem niet) in het kliniek ziet en dat onze vader hem dingen zou opdragen.



Ik ging er vanuit dat de detox zo’n 2 uiterlijk 3 weken zou duren. Het is nu 13 dagen en eerlijk gezegd is zijn mentale toestand nu slechter als voorheen.



Haat of afschuw is er (nog) niet. Op dit moment vraag ik mij echt af op het misschien verstandiger is om hem naar huis te halen. Dat ik aanpassingen maak in m’n leven om zo 24/7 bij hem te zijn en met behulp van een arts samen de detox te doen. Zouden jullie dit aanraden?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Klinkt als een psychose, dat kan komen door de afkick, door voor hem verkeerde medicatie maar ook door hernieuwd gebruik van ofwel wat hij al gebruikte of nieuwe drugs die hij in de instelling van anderen verkrijgt. Want dat verhaal van de telefoon is natuurlijk uiterst verdacht.

Ik kan zo van hier niet bepalen wat het beste voor hem zou zijn, maar het probleem bespreken met zijn behandelaars lijkt me wel raadzaam.

Veel succes met je broer!
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#7
Np002 zei:
Oké misschien klinkt dit stom maar ik krijg juist het gevoel dat de detox te langzaam gaat. Omdat Xanax erger/dodelijker zou zijn, was de afspraak eerst die te behandelen. Vorige week toen we nog konden videobellen zag hij er echt iedere keer ontzettend high uit.



Sinds donderdag heeft hij stemmen in zijn en echt extreme hallucinaties. Zo is hij ervan overtuigd dat hij een geheime open schedel operatie heeft gehad en dat hij onze vader (gescheiden ouders, hij kent hem niet) in het kliniek ziet en dat onze vader hem dingen zou opdragen.



Ik ging er vanuit dat de detox zo’n 2 uiterlijk 3 weken zou duren. Het is nu 13 dagen en eerlijk gezegd is zijn mentale toestand nu slechter als voorheen.



Haat of afschuw is er (nog) niet. Op dit moment vraag ik mij echt af op het misschien verstandiger is om hem naar huis te halen. Dat ik aanpassingen maak in m’n leven om zo 24/7 bij hem te zijn en met behulp van een arts samen de detox te doen. Zouden jullie dit aanraden?
Klik om te vergroten...
Zoals hierboven vermeld word klink dit als een psychose of extreme paniek paranoïde gedachten.
Dit kan zeer zeker van de xanax (alprazolam)
En al zeker als hij op 6mg p/d zat (of waar jullie weet van haden , mss was het maar de helf van zen dosis naar jullie weten...)

2 a 3 weken mag je wel vergeten bij benzo's zet 3 tot 4 maanden al eens in je gedachtepatroon als je over benzo withdrawl denkt :wink: en dan nog kan het nog maanden tot jaren duren.

Als je het over hebt voor je broer en je hem in toom kan houden zou ik thuiszitting withdrawl aanraden als je iets afkent van epileptische aanvallen en als je weet hoe er mee om te gaan (geen lachertje).
Zo niet zal het kliniek blijven.
Maar zo te lezen ken je te weinig en besef je niet hoe gevaarlijk afkicken is van xanax en dan icm een opiaat.
Vraag eerst al eens welk schema hij krijgt ?
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#8
Np002 zei:
Wat zijn jullie ervaringen?
Klik om te vergroten...
Een goede vriend maakte zichzelf van kant in een afkickkliniek voor jongeren in Gent omdat hij te snel werd afgebouwd.
Ik had je graag gerust gesteld maar dat is de harde realiteit van downer drugs en besparingen in de zorg vrees ik.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Natozlato zei:
Denk je dat daar gedeald wordt in die kliniek?
Klik om te vergroten...
Sowieso wordt er daar gedeald.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."