Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums"Normaal" herstelgedrag of manisch?

"Normaal" herstelgedrag of manisch?

15 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik maak me een beetje zorgen om mezelf en ik ben benieuwd naar jullie kijk erop, dus vandaar dat ik even een apart topic open buiten mijn dagboekje om
Ik heb sinds Oud en Nieuw geen speed meer gebruikt en ruim een maand geleden nog 1 keer een halfje coke gehad. Verder geen harddrugs en gaat mijn herstel wat dat betreft dus goed. Ik slik nog antidepressiva (Wellbutrin) en Oxazepam en Lorazepam (op recept) voor zo nodig om goed te kunnen slapen. Maar sinds mijn manie van afgelopen zomer ben ik de andere dagen Etizolam gaan gebruiken en nu gebruik ik dus gewoon elke avond iets.

Ik zit de laatste tijd in een best moeilijke periode, maar door de benzo's sliep ik wel goed. En het lukt dus om met de moeilijke situaties en emoties om te gaan zonder te gebruiken. Soms ben ik verdrietig, bang of boos, maar ik ga daar nu constructief mee om en ik ben bijvoorbeeld niet helemaal depressief nu.
Ik ben bezig met het afronden van mijn traumatherapie, ze is nu bezig met mijn levensverhaal vertellen. Dat is best heftig om allemaal achter elkaar te horen.
Ik heb altijd op dinsdagmiddag therapie, en had maandagavond Etizolam ingenomen. Maar toch sliep ik slecht en was ik vanaf 's ochtends al erg onrustig.
Logisch, omdat ik gewoon angst had voor therapie dacht ik. De therapiesessie was idd erg heftig en ik heb hele capriolen moeten uithalen om in het hier en nu te blijven en niet te gaan dissociëren. Toen ik thuis kwam kwam mijn vriend ook hierheen en we hebben samen een redelijk normale avond gehad en een makkelijke film gekeken. Maar ik was nog steeds wel wat onrustig in zowel mijn lichaam en hoofd. Nasleep van de therapie 's middags dacht ik. Ik nam dinsdagavond weer Etizolam, maar heb alleen van 0.00 tot 4.30 uur geslapen. Toen moest mn vriend naar de wc en daarna lukte het mij niet meer om te slapen.

Ik ben wel gewoon in bed blijven liggen, maar in mijn hoofd was het erg onrustig en ik was veel aan het nadenken over van alles. Over welke opleiding ik wil doen, wat voor werk, wat ik allemaal in huis wil veranderen etc. Ik had grootse plannen iig en allerlei ideeën. Om half 8 was mn vriend naar zijn werk en heb ik een online CA-meet gedaan. Daarna wilde ik gaan zwemmen, maar toen werd ik getriggerd in een oud trauma en ben ik na een kwartier al overstuur naar huis gegaan. Ik wist echt niet wat ik toen de rest van de dag moest doen en wilde het liefst met benzo's de hele dag gaan slapen, of speed of coke halen. Maar ik heb dat gelukkig niet gedaan en ben gezellig naar een andere stad gegaan om te shoppen en op het terras te zitten met @Mevrouw Pløp. 's Avonds heb ik in de stad in mn eentje wat gegeten en toen ben ik nog naar een NA-meeting geweest. Het kwam er dus op neer dat ik van half 2 's middags tot half 10 's avonds van huis weg was.

Toen ik thuis kwam was ik wel gebroken, maar ik was ook nog steeds ontzettend druk. Ik belde met mijn vriend en ik praatte echt super snel en hij kon er haast niet tussenkomen. En ook op Whatsapp typte ik zo snel dat ik fouten ging maken, wat ik normaal echt nooit doe.
Maar ik moest echt nog gewoon van alles vertellen en delen voor ik ging slapen. Toen de voetbal afgelopen was heb ik mezelf echt gedwongen om te gaan slapen en heb ik geen Etizolam genomen, maar Oxazepam en Lorazepam, zodat ik waarschijnlijk beter de nacht door zou kunnen slapen. Dat werkte idd, want ik heb van 23.30-8.30 uur aan 1 stuk geslapen.

Nu voel ik me wel weer iets rustiger dan de afgelopen dagen. Maar toch ben ik nog steeds allerlei plannen aan het maken en wil ik van alles doen. Ik heb hele ideeën over hoe ik mijn huis nog verder wil reorganiseren en wil van alles daarvoor kopen en heb al wat dingen besteld. Ook ben ik van alles aan het uitzoeken over opleidingen, cursussen bij het herstelcentrum die ik nog wil doen, welke financiële regelingen er zijn etc. Maar is dat normaal herstelgedrag omdat ik nu bijna klaar ben met therapie en niet meer gebruik en veel tijd heb om ermee bezig te zijn? Wil ik mijn huis reorganiseren omdat ik daar een serie over kijk op Netflix? Of is het normaal herstelgedrag dat je dan weer je huis weer op orde wilt maken? Of is het manisch dat je alles staat op te meten om te kijken hoe lang een plank kan zijn en dat je alles wilt reorganiseren?

Ik weet echt niet hoe ik dit gedrag moet interpreteren. Want heb ik nu gewoon vanuit mezelf de energie om weer om dat soort dingen te doen omdat ik niet meer gebruik en daarvan herstel? Of komt het doordat ik manisch word? Gisteren leek het wel alsof ik toch pep op had als je ziet wat ik allemaal heb gedaan en hoe druk ik nog was 's avonds en hoe snel ik praatte. En op Whatsapp met allemaal mensen contact legde. Maar is dat manisch of gewoon normaal dat ik nu weer de ruimte heb voor anderen en mijn sociale contacten weer wil aanhalen en mijn dagen weer wat voller plan?

Ik vind het echt zo verwarrend, want nou maak ik me natuurlijk hier weer helemaal druk om. Terwijl het misschien wel gewoon heel normaal is dat je dit soort dingen weer gaat doen als je clean bent. Maar omdat mijn moeder een bipolaire stoornis heeft en psychoses heeft gehad (zij is niet verslaafd alleen) en dan ook eigenlijk precies zo was als ik nu, maak ik me toch wel zorgen. Maar ik weet dus niet of dat terecht is of niet en of ik aan de bel moet trekken of niet. Ik ben toevallig afgelopen week met psycho-educatie over psychoses begonnen omdat ik er best bang voor ben dat ik echt psychotisch word omdat ik al een aantal psychotische "voorvallen" heb gehad in het verleden en dus die manie van de zomer. Dus misschien dat er hier mensen zijn die weten wat een beetje "normaal" gedrag is als je aan het herstellen bent en wanneer het zorgelijk wordt? Want ik weet het niet dus.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Perenijsje zei:
Ik maak me een beetje zorgen om mezelf en ik ben benieuwd naar jullie kijk erop, dus vandaar dat ik even een apart topic open buiten mijn dagboekje om
Ik heb sinds Oud en Nieuw geen speed meer gebruikt en ruim een maand geleden nog 1 keer een halfje coke gehad. Verder geen harddrugs en gaat mijn herstel wat dat betreft dus goed. Ik slik nog antidepressiva (Wellbutrin) en Oxazepam en Lorazepam (op recept) voor zo nodig om goed te kunnen slapen. Maar sinds mijn manie van afgelopen zomer ben ik de andere dagen Etizolam gaan gebruiken en nu gebruik ik dus gewoon elke avond iets.

Ik zit de laatste tijd in een best moeilijke periode, maar door de benzo's sliep ik wel goed. En het lukt dus om met de moeilijke situaties en emoties om te gaan zonder te gebruiken. Soms ben ik verdrietig, bang of boos, maar ik ga daar nu constructief mee om en ik ben bijvoorbeeld niet helemaal depressief nu.
Ik ben bezig met het afronden van mijn traumatherapie, ze is nu bezig met mijn levensverhaal vertellen. Dat is best heftig om allemaal achter elkaar te horen.
Ik heb altijd op dinsdagmiddag therapie, en had maandagavond Etizolam ingenomen. Maar toch sliep ik slecht en was ik vanaf 's ochtends al erg onrustig.
Logisch, omdat ik gewoon angst had voor therapie dacht ik. De therapiesessie was idd erg heftig en ik heb hele capriolen moeten uithalen om in het hier en nu te blijven en niet te gaan dissociëren. Toen ik thuis kwam kwam mijn vriend ook hierheen en we hebben samen een redelijk normale avond gehad en een makkelijke film gekeken. Maar ik was nog steeds wel wat onrustig in zowel mijn lichaam en hoofd. Nasleep van de therapie 's middags dacht ik. Ik nam dinsdagavond weer Etizolam, maar heb alleen van 0.00 tot 4.30 uur geslapen. Toen moest mn vriend naar de wc en daarna lukte het mij niet meer om te slapen.

Ik ben wel gewoon in bed blijven liggen, maar in mijn hoofd was het erg onrustig en ik was veel aan het nadenken over van alles. Over welke opleiding ik wil doen, wat voor werk, wat ik allemaal in huis wil veranderen etc. Ik had grootse plannen iig en allerlei ideeën. Om half 8 was mn vriend naar zijn werk en heb ik een online CA-meet gedaan. Daarna wilde ik gaan zwemmen, maar toen werd ik getriggerd in een oud trauma en ben ik na een kwartier al overstuur naar huis gegaan. Ik wist echt niet wat ik toen de rest van de dag moest doen en wilde het liefst met benzo's de hele dag gaan slapen, of speed of coke halen. Maar ik heb dat gelukkig niet gedaan en ben gezellig naar een andere stad gegaan om te shoppen en op het terras te zitten met @Mevrouw Pløp. 's Avonds heb ik in de stad in mn eentje wat gegeten en toen ben ik nog naar een NA-meeting geweest. Het kwam er dus op neer dat ik van half 2 's middags tot half 10 's avonds van huis weg was.

Toen ik thuis kwam was ik wel gebroken, maar ik was ook nog steeds ontzettend druk. Ik belde met mijn vriend en ik praatte echt super snel en hij kon er haast niet tussenkomen. En ook op Whatsapp typte ik zo snel dat ik fouten ging maken, wat ik normaal echt nooit doe.
Maar ik moest echt nog gewoon van alles vertellen en delen voor ik ging slapen. Toen de voetbal afgelopen was heb ik mezelf echt gedwongen om te gaan slapen en heb ik geen Etizolam genomen, maar Oxazepam en Lorazepam, zodat ik waarschijnlijk beter de nacht door zou kunnen slapen. Dat werkte idd, want ik heb van 23.30-8.30 uur aan 1 stuk geslapen.

Nu voel ik me wel weer iets rustiger dan de afgelopen dagen. Maar toch ben ik nog steeds allerlei plannen aan het maken en wil ik van alles doen. Ik heb hele ideeën over hoe ik mijn huis nog verder wil reorganiseren en wil van alles daarvoor kopen en heb al wat dingen besteld. Ook ben ik van alles aan het uitzoeken over opleidingen, cursussen bij het herstelcentrum die ik nog wil doen, welke financiële regelingen er zijn etc. Maar is dat normaal herstelgedrag omdat ik nu bijna klaar ben met therapie en niet meer gebruik en veel tijd heb om ermee bezig te zijn? Wil ik mijn huis reorganiseren omdat ik daar een serie over kijk op Netflix? Of is het normaal herstelgedrag dat je dan weer je huis weer op orde wilt maken? Of is het manisch dat je alles staat op te meten om te kijken hoe lang een plank kan zijn en dat je alles wilt reorganiseren?

Ik weet echt niet hoe ik dit gedrag moet interpreteren. Want heb ik nu gewoon vanuit mezelf de energie om weer om dat soort dingen te doen omdat ik niet meer gebruik en daarvan herstel? Of komt het doordat ik manisch word? Gisteren leek het wel alsof ik toch pep op had als je ziet wat ik allemaal heb gedaan en hoe druk ik nog was 's avonds en hoe snel ik praatte. En op Whatsapp met allemaal mensen contact legde. Maar is dat manisch of gewoon normaal dat ik nu weer de ruimte heb voor anderen en mijn sociale contacten weer wil aanhalen en mijn dagen weer wat voller plan?

Ik vind het echt zo verwarrend, want nou maak ik me natuurlijk hier weer helemaal druk om. Terwijl het misschien wel gewoon heel normaal is dat je dit soort dingen weer gaat doen als je clean bent. Maar omdat mijn moeder een bipolaire stoornis heeft en psychoses heeft gehad (zij is niet verslaafd alleen) en dan ook eigenlijk precies zo was als ik nu, maak ik me toch wel zorgen. Maar ik weet dus niet of dat terecht is of niet en of ik aan de bel moet trekken of niet. Ik ben toevallig afgelopen week met psycho-educatie over psychoses begonnen omdat ik er best bang voor ben dat ik echt psychotisch word omdat ik al een aantal psychotische "voorvallen" heb gehad in het verleden en dus die manie van de zomer. Dus misschien dat er hier mensen zijn die weten wat een beetje "normaal" gedrag is als je aan het herstellen bent en wanneer het zorgelijk wordt? Want ik weet het niet dus.
Klik om te vergroten...
Ik herken heel veel bij mijn eigen afkick. Er moet nogal wat herstellen en dat duurt bij sommigen heel kort en sommigen lang. Zeg niet dat je zorgen niet terecht zijn, maar geen reden tot paniek. En Het is niet gek om dit te bespreken bij een meeting of met een arts of psycholoog, erfelijkheid speelt een rol.

Maar het heeft geen zin te piekeren en vanalles in te gaan vullen. Praat met de hulpverlening over je bevindingen en angst. Het is sowieso goed je hierover ge-uit te hebben 😊

En als ik het nog even mag zeggen, stop sowieso met benzo’s buiten recept. Je wilt toch vóóruit, peer?
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rotjoch zei:
Ik herken heel veel bij mijn eigen afkick. Er moet nogal wat herstellen en dat duurt bij sommigen heel kort en sommigen lang. Zeg niet dat je zorgen niet terecht zijn, maar geen reden tot paniek. En Het is niet gek om dit te bespreken bij een meeting of met een arts of psycholoog, erfelijkheid speelt een rol.

Maar het heeft geen zin te piekeren en vanalles in te gaan vullen. Praat met de hulpverlening over je bevindingen en angst. Het is sowieso goed je hierover ge-uit te hebben 😊

En als ik het nog even mag zeggen, stop sowieso met benzo’s buiten recept. Je wilt toch vóóruit, peer?
Klik om te vergroten...

Dankjewel en ja ik bespreek het ook zeker met hun. Maar zij hebben geen verstand van verslaving verder en ik dacht misschien herkent iemand hier het. En ik ben ook gewoon een doemdenker wat dat betreft piekeren en invullen🙈

Ja dat is ook wel de bedoeling om van de benzo's af te kicken, maar de psychiaters van GGZ en Tactus zijn nog in overleg hoe we dat gaan aanpakken. Volgende week dinsdag hoor ik daar meer over tijdens mijn evaluatiegesprek👍
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zijn al je plannen realistisch ? Haalbaar en kun je t betalen ?
Schrijf t op en ga rekenen !
Zoja lijkt me dat je gewoon errug enthousiast en energiek bent nu!

Ik denk dat je energie niveaus weer in evenwicht moeten komen.

Niet alles tegelijk willen doen, kies wat voor jou nu het belangrijkst is en focus daarop!

Ik heb dat ook wel nu: alle klussen in huis en tuin willen aanpakken die al lang op stapel liggen te wachten

Overprikkeling maakt mij vaak juist erg druk en praterig terwijl ik dan al erg moe ben 😁

Probeer niet te veel te piekeren over de aandoeningen van je moeder, ik snap dat hoor, doe ik zelf ook.
Bedenk maar dat je geen kopie bent van je ouders en misschien herken je dingen in jezelf zoals: angst en piekeren, psychose en manie. Je bent er bewust van en weet vast hoe je ermee om kan gaan 💪
Je bent niet je moeder/vader!

Voor zover ik begrijp is iemand die manisch is zich daar niet echt bewust van en maakt zich geen zorgen want alles gaat toch super !?
Bepaalde medicatie kan je manisch doen lijken maar dat komt dan van de pillen en niet omdat je bipolair bent bijv

Deel je zorgen hier en praat met mensen die jou goed kennen.
Ik heb aan beste vriendin gevraagd of ze wil zeggen als ik warrig praat omdat ik dat zelf niet zo merk 🤔
Loop ik te piekeren of ik in lichte psychose zit ofzo 😳 daar wordt ik weer angstig van etc etc

Niet teveel piekeren in je hoofd en lekker een voor een je klusjes doen 😃👍

Anyway goed bezig ! 💪
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hmm ik zou mijn eigen advies op moeten volgen 😂
Gek is dat voor een ander weet je t vaak goed te zeggen maar voor jezelf is lastiger 🤨
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#6
@De Zeemeerman Dankjewel voor je uitgebreide reactie, die stelt me wel wat geruster. Want ja zo groots is het ook weer niet gelukkig hoor. Niet dat ik een hele nieuwe keuken wil. Maar ik heb nu weinig ruimte in de keuken en benut het ook niet handig. Dus wil plank boven het gasfornuis waar ik m'n oven op kan zetten. Die staat nu op een kleine voorraadkast. Maar dat was eigenlijk een schoenenkast. Daar wil ik dat nu weer voor gaan gebruiken.

En dan op de plek in de keuken 1 of 2 hoge stellingen neerzetten (heb ik ook in mijn garage) en daar een voorraadgedeelte van te maken. Want ik heb nu bijvoorbeeld nog 2 AH-kratten met voorraad op de grond in mijn hobbykamer staan.

En in mijn hobbykamer heb ik heel veel verschillende kasten en ladekastjes, maar er zit geen systeem in, ziet er rommelig uit, ik weet echt niet wat in welk laadje zit en alsnog gooi ik alles maar ergens neer. Dus dat wil ik allemaal wat ordenen en categoriseren en en misschien nog 1 of 2 planken daar aan de muur.

Dus dat is allemaal wel prima te doen/realistisch en toen ik het net tegen m'n vriend zei, zei hij dat we dat wel gewoon kunnen doen. En dat het dan voor mijn hoofd ook minder prikkels geeft en ik juist ook wel ga knutselen weer in de hobbykamer. Want dat doe ik nou dus niet omdat het zo'n zooi is en dat is zonde.

Maar wat je verder zegt heb je ook wel gelijk in. En wel fijn om te lezen dat je het wel herkent. Mijn moeder heeft idd totaal geen ziekte-inzicht en zegt dan dat het goed gaat. En zij doet wel echt dingen die niet kunnen en zelfs gevaarlijk zijn. Daardoor is ze al een paar keer gedwongen opgenomen geweest.
Zo ver gaat dit gelukkig ook niet, maar die angst zit er dus wel. Maar daarom dat ik nu die psycho-educatie krijg om er meer over te leren en een signaleringsplan te maken speciaal daarop gericht (heb ik al voor depressie en middelengebruik).

Het gevaar bij mij is idd ook vaak dat ik als ik me goed voel over mijn grenzen ga en teveel doe en daar pas te laat achter kom. Dus ik zal je advies maar opvolgen en het gewoon stapje voor stapje gaan doen. En dan is straks alles hopelijk goed benut qua ruimte en geordend zodat we het makkelijk kunnen terugvinden.

Ik ben nu ook alweer een stuk rustiger dan vanmiddag gelukkig, zowel lichamelijk als geestelijk!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heel herkenbaar.
Ik sluit me bij @De Zeemeerman aan.
Niet in paniek raken, en stoppen met die benzo's zonder recept. Je krijgt er alleen maar een groot probleem bij op den duur en met etizolam gaat dat vrij snel. ( afhankelijkheid). Dit wil je echt niet, ontwenningsverschijnselen zijn hevig en duren lang...
Hou je taai!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Klinkt een beetje als 'the honeymoon' periode in herstel.

Wacht maar tot je 'the wall' tegenkomt, dan wordt het echt leuk (zei ik heel sarcastisch).

Dat en mogelijk het feit dat je een soort ontwenning/rebound van de benzo's hebt. En daardoor mega actief bent. (Ik neem hierbij even aan dat je benzos alleen voor slaap gebruikt en ze middellang tot kortwerkend zijn)

Die manie en moeite met het vinden van balans is heel normaal.

Kijk dit maar eens:

L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Hallo Perenijsje.
Ik ken je achtergrond niet, maar ik lees dat je moeder met mentale problemen heeft geworsteld.
Daardoor vroeg ik mij af, misschien komt het manische gevoel van een onderliggende oorzaak.
Ik weet niet hoe lang je gebruikt. Anders kan je die periode als referentiekader nemen. Ook omdat veel personen waarbij persoonlijkheidstrekken domineren en eventueel een ander labeltje op zit, gevoeliger zijn voor drugsmisbruik.
Je kan je hobbykamer altijd aanpakken natuurlijk. Maar dan op een stabielere manier. Dus eerst beginnen met opruimen zoveel tijd per dag. En als dat achter de rug is, dan zou ik mij buigen over planken aanschaffen.

Het vooruitzicht van iets nieuws. Het idee dat je hobbykamer een update krijgt kan nog veel rustelozer en energieker maken. Maar ik zou me vooral focussen op het beginstuk. Ordenen. Mocht je minder energie krijgen dan zit je niet met nog meer planken en dezelfde chaos.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Klinkt een beetje als 'the honeymoon' periode in herstel.

Wacht maar tot je 'the wall' tegenkomt, dan wordt het echt leuk (zei ik heel sarcastisch).

Dat en mogelijk het feit dat je een soort ontwenning/rebound van de benzo's hebt. En daardoor mega actief bent. (Ik neem hierbij even aan dat je benzos alleen voor slaap gebruikt en ze middellang tot kortwerkend zijn)

Die manie en moeite met het vinden van balans is heel normaal.

Kijk dit maar eens:

Klik om te vergroten...
Echt nog nooit van gehoord. Video is helaas niet beschikbaar… Jammer. Had wel even willen kijken!
L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Toevoeging. Ik heb een stuk van je post gemist. Mijn bericht is wat mosterd na de maaltijd. Wat ik lees kan typisch 'honeymoongedrag zijn' en ook manisch, of adhd. En ga zo maar door. Je kan in ieder geval beginnen met het aanpakken zoals beschreven is. Ik lees zowel over je hobbykamer als keuken dat je nieuwe dingen wil aanschaffen en alles helemaal opnieuw inrichten. Maar het komt terug op hetzelfde punt. Dat het een chaos is en dat is iets wat je niet trekt. Je schrijft al dat je je hobbykamer vermijd en de keuken ook niet efficiënt gebruikt.

Misschien trekt het opwindende gedeelte van het eindresultaat je aan. Je ziet dit ook vaak terug bij andere personen die dit ervaren.
Grote plannen en (impuls)aanschaffingen als oplossing voor iets wat met ouderwets opruimen ook kan worden bereikt.
Als je dat lastig vind, kan je dat met je behandelaar bespreken.
Je vraagt hier of het zorgelijk is. Zorgelijk heeft een deprimerende ondertoon, maar als je mijn mening wilt weten lees ik wel heel veel flags waar je zorg voor kan dragen. Als je het op die manier bekijkt is het zo negatief nog niet en valt er heel veel winst te behalen bij de juiste behandelaar of iemand die diagnostisch kan screenen en kan je daar enorm mee geholpen zijn. Ook omdat je veel onrust en depressieve periodes ervaart.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dankjulliewel voor jullie reacties!
@Paddestoel ik ben zelf na jarenlang GGZ en verschillende diagnoses (depressie, dysthyme stoornis, gegeneraliseerde angststoornis, persoonlijkheidsstoornis NAO) uiteindelijk nu gediagnosticeerd met een complexe PTSS. De afgelopen 2.5 jaar traumatherapie gehad en daar bijna mee klaar. Al het voorgaande vindt zijn oorsprong daarin. Ik ben ook meerdere keren getest op autisme en ADHD/ADD, maar dat heb ik niet. Ik ben ongeveer 3 jaar verslaafd aan drugs, maar daarvoor vertoonde ik wel al ander destructief/verslavend gedrag maar dan op het gebied van zelfbeschadiging, (niet) eten, sporten en mannen.

Ik heb het van de week met mijn behandelaren besproken, zowel binnen de GGZ als verslavingszorg. En zij denken allemaal dat het die zogenaamde "honeymoonfase" is in herstel.

We zijn nu even wat verder en ik ben al een stuk minder onrustig en hyperactief dan vorige week. Maar ik ben nog steeds wel actief en enthousiast bezig in huis. Maar dan zoals jij beschrijft wat stabieler en stap voor stap.

En je hebt gelijk wat betreft dat eerst opruimen en dan pas kijken wat er nodig is nog om het op te bergen. Want ik heb bijvoorbeeld van de week een heleboel boeken uit mijn boekenkast in de woonkamer weggegeven. Daardoor is daar ruimte voor dingen die ik in de boekenkast in de hobbykamer had staan. En kan ik die ruimte weer gebruiken voor hobbyspullen. Dus waarschijnlijk heb ik idd niet eens planken nodig en kunnen er juist opbergspullen weg ipv dat ik ze ga kopen 😅

Maar de keuken is nu bijvoorbeeld klaar en dat geeft wel echt een heel lekker gevoel hoor! Ik gebruik de ruimte nu met die stellingkast optimaler, maar het is ook wel gewoon fijn om eens wat dingen te vernieuwen zoals voorraadddozen en hand- en theedoeken die ik echt al m'n halve leven heb etc.
Kleine impressie:

20220302_123053.jpg

20220303_180429.jpg20220303_172036.jpg


@De Zandman Ik heb vrijdag een gesprek met de verslavingsarts om te bespreken hoe we die Etizolam gaan afbouwen/stoppen👍
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat is een hele goede zaak!
Succes toegewenst!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Spyro zei:
Echt nog nooit van gehoord. Video is helaas niet beschikbaar… Jammer. Had wel even willen kijken!
Klik om te vergroten...

Hij is een soort van beveiligd dat je 'm niet op deze website kan afspelen lijkt het.
In de tekst ergens staat 'watch on YouTube' als je daarop klikt moet het lukken.

Laat ff weten als het nog niet lukt
L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Spyro zei:
Echt nog nooit van gehoord. Video is helaas niet beschikbaar… Jammer. Had wel even willen kijken!
Klik om te vergroten...
@LucidLucy
Bedankt voor de tip, ik had hetzelfde probleem als spyro.

Als je hem daar ook niet kan zien, kan je vrij makkelijk een gratis youtube account aanmaken. Zolang je maar een (fictief) meerderjarig geboortedatum invult om de begrenzing op te heffen. Ik heb wat door de video heen gescrold en het trekt direct mijn interesse. Hij is opgeslagen in mijn 'must see' ook al wil ik perenijsje haar topic niet kapen.

Edit; ik probeer de link te kopiëren, dat lukt. Maar nadat ik hem geplakt hebt, word de link direct bewerkt helaas.

Dit is de titel:
Screenshot_20220309-215421_YouTube.jpg
L
Lid 103682Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Perenijsje zei:
Dankjulliewel voor jullie reacties!
@Paddestoel ik ben zelf na jarenlang GGZ en verschillende diagnoses (depressie, dysthyme stoornis, gegeneraliseerde angststoornis, persoonlijkheidsstoornis NAO) uiteindelijk nu gediagnosticeerd met een complexe PTSS. De afgelopen 2.5 jaar traumatherapie gehad en daar bijna mee klaar. Al het voorgaande vindt zijn oorsprong daarin. Ik ben ook meerdere keren getest op autisme en ADHD/ADD, maar dat heb ik niet. Ik ben ongeveer 3 jaar verslaafd aan drugs, maar daarvoor vertoonde ik wel al ander destructief/verslavend gedrag maar dan op het gebied van zelfbeschadiging, (niet) eten, sporten en mannen.

Ik heb het van de week met mijn behandelaren besproken, zowel binnen de GGZ als verslavingszorg. En zij denken allemaal dat het die zogenaamde "honeymoonfase" is in herstel.

We zijn nu even wat verder en ik ben al een stuk minder onrustig en hyperactief dan vorige week. Maar ik ben nog steeds wel actief en enthousiast bezig in huis. Maar dan zoals jij beschrijft wat stabieler en stap voor stap.

En je hebt gelijk wat betreft dat eerst opruimen en dan pas kijken wat er nodig is nog om het op te bergen. Want ik heb bijvoorbeeld van de week een heleboel boeken uit mijn boekenkast in de woonkamer weggegeven. Daardoor is daar ruimte voor dingen die ik in de boekenkast in de hobbykamer had staan. En kan ik die ruimte weer gebruiken voor hobbyspullen. Dus waarschijnlijk heb ik idd niet eens planken nodig en kunnen er juist opbergspullen weg ipv dat ik ze ga kopen 😅

Maar de keuken is nu bijvoorbeeld klaar en dat geeft wel echt een heel lekker gevoel hoor! Ik gebruik de ruimte nu met die stellingkast optimaler, maar het is ook wel gewoon fijn om eens wat dingen te vernieuwen zoals voorraadddozen en hand- en theedoeken die ik echt al m'n halve leven heb etc.
Kleine impressie:

Bekijk bijlage 39435

Bekijk bijlage 39433Bekijk bijlage 39434


@De Zandman Ik heb vrijdag een gesprek met de verslavingsarts om te bespreken hoe we die Etizolam gaan afbouwen/stoppen👍
Klik om te vergroten...
Dat ziet er supernetjes uit Perenijsje. Voel je dan zelf ook meer rust? Zo te lezen heb je uitstekende begeleiding, een verademing te lezen na velen die het minder getroffen hebben.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."