Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNa nonstop 15 jaar gestopt met blowen, ervaringen gevraagd

Na nonstop 15 jaar gestopt met blowen, ervaringen gevraagd

8 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
J
JBrLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi iedereen,

Ik zit nu op dag 8 van mijn onthouding, gelukkig rookte of dronk ik ook al niet meer. Alleen dat jointje op het einde van de dag was altijd een pain (heel bipolair, want je wilt het tegelijkertijd wel en niet), altijd even naar de shop heen en weer. Nu contact gelegd met verslavingszorg, houd voortgang bij in een app, begonnen met cardio op sportschool (0 uithoudingsvermogen :tongueout:) en merk nog weinig verschil in de dagelijkse 'drawbacks' (lange momenten van concentratie verlies en vermoeidheid overdag) . Ik probeer genoeg water te drinken maar heb veel 'last' van levendige dromen. Ook last van paranoia & anxiety (alleen op werk, dus bij mensen die me zowel niet goed als helemaal niet kennen). Vriendin steunt me gelukkig.

Kunnen mensen hier die een vergelijkbaar proces hebben meegemaakt ( -+ 15 jaar elke dag geblowd) mij vertellen hoe lang het duurt voordat dit enigszins hersteld? Ik lees in andere berichten dat dit een zelfs een jaar kan zijn ?? Tips om de ontwenning te versnellen? Veel sauna bezoeken ofzo? :P

Bedankt alvast!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ten eerste! Heel knap van je dat je deze stap gezet hebt. Een jaar herstel van blowen? Dat is onzin, een maand hooguit maatje. Dus hou vol!! Je zult voordat je het überhaupt bewust door hebt, alweer de oude zijn. Je bent al aan het sporten lees ik en je krijgt ook al hulp, dus je bent al op het juiste pad. Probeer uit te vogelen wat je triggers zijn en je onderliggende klachten waardoor je het blowen zolang nodig had. Dit zijn zaken die ze volgens mij allemaal behandelen bij de verslavingszorg. Eenmaal progressie gemaakt in die zaken, zul je denk ik wel makkelijker de cravings kunnen weerstaan als die er überhaupt nog zijn dan.

Ik zit nu op 11 dagen clean van cannabis.

Ook ongeveer 15 a 16 jaar lang dagelijks gerookt. Hasj was mijn DOC. Het hielp mij vooral met slapen aangezien ik ADHD heb en mijn gedachtes een ongecontroleerde chaos zijn gross van de tijd. maar de laatste jaren gaf het mij niks meer, alleen maar luiheid, demotivatie en paranoia. Toch bleef ik doorgaan. Voordat ik stopte had ik het gevoel alsof ik 1 van mijn armen of benen ging inleveren, zo'n groot onderdeel was het van mijn leven voor zolang. Het was altijd mijn beste maatje die er altijd voor me was maar zoals veel vriendschappen, groei je soms uit elkaar en bezorgd je maatje jou meer pijn, verdriet en negativiteit dan goed voor je is.

Ik ben deze week begonnen met ambulante verslavingszorg ook. Ik stopte 11 dagen geleden cold turkey met speed en cannabis tegelijk. Ik ben 4 a 5 dagen lang door een hel gegaan. Dit was volgens mij voornamelijk te wijten aan de speed withdrawal maar zo'n beetje rond de 6e dag begon ik weer heldere gedachtes te krijgen en kon ik langer dan een uur zonder te janken om elk klein dingetje mijn dag vervullen en zelfs weer werken.
De afgelopen dagen heb ik wel slecht en kort geslapen en dit komt wel door de cannabis afkick, dat weet ik zeker. want ik blowde altijd avonds laat voor het slapen en nu is dit weggevallen. Ondanks dit alsnog geen enkele craving ernaar gehad. Vandaag en gisteren heb ik er zelfs amper meer aan gedacht terwijl ik gewoon de halve nacht wakker lag. En als ik eraan denk, kan ik alleen maar denken aan de paranoia die ik ervan kreeg. Wel ben ik veel meer sigaretten aan het roken dagelijks, als een soort van vervanging denk ik.

Ik ben blij met mijn keuze en zie mijzelf niet op korte termijn terugvallen. Ik heb overigens een aantal jaren terug ook een poging gedaan tot stoppen, dit heb ik maximaal 7 tot 8 maanden volgehouden (weet even niet meer precies hoelang). Daarna helaas teruggevallen omdat ik in de tussentijd een amfetamine verslaving had ontwikkeld en het mij wel een goed idee leek om weer te gaan blowen voor het slapen gaan. Ik zat na een aantal dagen weer direct op dagelijks. Blowen icm met mijn amfetamine verslaving heeft mij nog meer ellende bezorgd, soms had ik het gevoel dat ik met 1 been in een psychose stond.

Helaas wel vanavond een terugval gehad met amfetamine maar dat is offtopic.
Z
ZunimitsuLid
01-01-2024, 00:00
#3
JBr zei:
Hoi iedereen,

Ik zit nu op dag 8 van mijn onthouding, gelukkig rookte of dronk ik ook al niet meer. Alleen dat jointje op het einde van de dag was altijd een pain (heel bipolair, want je wilt het tegelijkertijd wel en niet), altijd even naar de shop heen en weer. Nu contact gelegd met verslavingszorg, houd voortgang bij in een app, begonnen met cardio op sportschool (0 uithoudingsvermogen :tongueout:) en merk nog weinig verschil in de dagelijkse 'drawbacks' (lange momenten van concentratie verlies en vermoeidheid overdag) . Ik probeer genoeg water te drinken maar heb veel 'last' van levendige dromen. Ook last van paranoia & anxiety (alleen op werk, dus bij mensen die me zowel niet goed als helemaal niet kennen). Vriendin steunt me gelukkig.

Kunnen mensen hier die een vergelijkbaar proces hebben meegemaakt ( -+ 15 jaar elke dag geblowd) mij vertellen hoe lang het duurt voordat dit enigszins hersteld? Ik lees in andere berichten dat dit een zelfs een jaar kan zijn ?? Tips om de ontwenning te versnellen? Veel sauna bezoeken ofzo? :P

Bedankt alvast!!
Klik om te vergroten...
CBD olie misschien? Het heeft mij aardig geholpen met (lichte) benzo ontwennings verschijnselen.
J
JBrLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bedankt voor jullie reacties.
Chr0nic zei:
Ten eerste! Heel knap van je dat je deze stap gezet hebt. Een jaar herstel van blowen? Dat is onzin, een maand hooguit maatje. Dus hou vol!! Je zult voordat je het überhaupt bewust door hebt, alweer de oude zijn. Je bent al aan het sporten lees ik en je krijgt ook al hulp, dus je bent al op het juiste pad. Probeer uit te vogelen wat je triggers zijn en je onderliggende klachten waardoor je het blowen zolang nodig had. Dit zijn zaken die ze volgens mij allemaal behandelen bij de verslavingszorg. Eenmaal progressie gemaakt in die zaken, zul je denk ik wel makkelijker de cravings kunnen weerstaan als die er überhaupt nog zijn dan.

Ik zit nu op 11 dagen clean van cannabis.

Ook ongeveer 15 a 16 jaar lang dagelijks gerookt. Hasj was mijn DOC. Het hielp mij vooral met slapen aangezien ik ADHD heb en mijn gedachtes een ongecontroleerde chaos zijn gross van de tijd. maar de laatste jaren gaf het mij niks meer, alleen maar luiheid, demotivatie en paranoia. Toch bleef ik doorgaan. Voordat ik stopte had ik het gevoel alsof ik 1 van mijn armen of benen ging inleveren, zo'n groot onderdeel was het van mijn leven voor zolang. Het was altijd mijn beste maatje die er altijd voor me was maar zoals veel vriendschappen, groei je soms uit elkaar en bezorgd je maatje jou meer pijn, verdriet en negativiteit dan goed voor je is.

Ik ben deze week begonnen met ambulante verslavingszorg ook. Ik stopte 11 dagen geleden cold turkey met speed en cannabis tegelijk. Ik ben 4 a 5 dagen lang door een hel gegaan. Dit was volgens mij voornamelijk te wijten aan de speed withdrawal maar zo'n beetje rond de 6e dag begon ik weer heldere gedachtes te krijgen en kon ik langer dan een uur zonder te janken om elk klein dingetje mijn dag vervullen en zelfs weer werken.
De afgelopen dagen heb ik wel slecht en kort geslapen en dit komt wel door de cannabis afkick, dat weet ik zeker. want ik blowde altijd avonds laat voor het slapen en nu is dit weggevallen. Ondanks dit alsnog geen enkele craving ernaar gehad. Vandaag en gisteren heb ik er zelfs amper meer aan gedacht terwijl ik gewoon de halve nacht wakker lag. En als ik eraan denk, kan ik alleen maar denken aan de paranoia die ik ervan kreeg. Wel ben ik veel meer sigaretten aan het roken dagelijks, als een soort van vervanging denk ik.

Ik ben blij met mijn keuze en zie mijzelf niet op korte termijn terugvallen. Ik heb overigens een aantal jaren terug ook een poging gedaan tot stoppen, dit heb ik maximaal 7 tot 8 maanden volgehouden (weet even niet meer precies hoelang). Daarna helaas teruggevallen omdat ik in de tussentijd een amfetamine verslaving had ontwikkeld en het mij wel een goed idee leek om weer te gaan blowen voor het slapen gaan. Ik zat na een aantal dagen weer direct op dagelijks. Blowen icm met mijn amfetamine verslaving heeft mij nog meer ellende bezorgd, soms had ik het gevoel dat ik met 1 been in een psychose stond.

Helaas wel vanavond een terugval gehad met amfetamine maar dat is offtopic.
Klik om te vergroten...

Je situatie ziet er inderdaad vergelijkbaar uit, knap dat je zowel een hardd als softd tegelijk doet! Ik heb gelukkig geen 'hel' zoals jij beleefd maar dus wel bijna dagelijks die drawbacks met als bonus mini depressies erbij. Op zulke momenten twijfel ik over alles nu in mijn leven, zelfs mijn relatie, als de afgelopen 10 jaar en het vluchtgedrag wat erdoor werd gefaciliteerd. (bij mij is het gebruik vooral een coping-mechanisme geweest)
Ik deed vroeger ook hardd, maar nooit echt verslaafd aan geweest gelukkig. Ik heb de afgelopen 10 jaar tabak en cannabis gebruik gelukkig al tot een minimum af weten te bouwen (van 25 eur elke 4 dagen ook overdags wegdraaien tot 1 tot 2 voorgedraaide voor het slapen)
Als tip voor jou: stop met 1 ding tegelijk! Ik rook al sinds 2018 niet meer, toen ging ik over op voorgedraaide hashjes.
J
JBrLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zunimitsu zei:
CBD olie misschien? Het heeft mij aardig geholpen met (lichte) benzo ontwennings verschijnselen.
Klik om te vergroten...
Het probleem is dat ik de verschijnselen ook had toen ik nog wel blowde. Ik weet dus niet precies wat de oorzaak is en of CBD olie kan helpen. Zal het volgende week met verslavingszorg bespreken!
Z
ZunimitsuLid
01-01-2024, 00:00
#6
JBr zei:
Het probleem is dat ik de verschijnselen ook had toen ik nog wel blowde. Ik weet dus niet precies wat de oorzaak is en of CBD olie kan helpen. Zal het volgende week met verslavingszorg bespreken!
Klik om te vergroten...
Sommige beweren dat THC de verschijnselen kan versterken en CBD ze kan ondrukken. Uiteraard is ieder lijf anders. Wil je het echt weten is het een kwestie van uitproberen. Uiteraard in overleg met verslavingszorg. Succes!
C
ChefCurryLid
01-01-2024, 00:00
#7
Cbd en sporten helpt erg goed
o
oldcannajunk007Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben Oliver, ik rookte sinds mijn 12 jaar dagelijks cannabis. Ik ben momenteel 21 jaar en ben al een maand gestopt met het roken van cannabis. Ik heb voor mijn 20ste nooit gedacht om te stoppen met het middeltje. Ik had het altijd in mijn omgeving en meestal gratis waardoor het gemakkelijk was om er aan te geraken. Ik heb in November 2021 mijn eerste stoppoging gewaagd. Dat was me toen ook maar 2weken gelukt en dan terug beginnen blowen langzaam aan, maar wel veel minder dan daarvoor. ik rookte eerste 5 tot 6 gram per dag en na mijn eerste stoppoging van 2weken ben ik terug beginnen blowen. eerst een paar trekjes en man ik was apenstoned. Het voelde alsof het mijn 1ste keer was, dan terug naar 1gram per dag en dat door tot 3-4weken geleden begin Juni 2022. ik ben terug begonnen doordat ik altijd onder vrienden kwam die cannabis rookte in mijn omgeving en de drang ernaar telkens te groot werd. Ik had toen een beter gevoel erbij omdat ik het wist dat ik er zeker mee kon ophouden. Tot een paar weken geleden voelde ik me zeer depressief ik dacht dat ik nergens meer heen kon door mijn cannabisverslaving. Ik zag iedereen leuke dingen doen en ik kwam enkel nog op plaatsen waar er cannabis werd gerookt. Ik heb dan vanzelf besloten om dan terug te stoppen voor een tijdje, om terug een beter gevoel te kunnen krijgen. Mijn plan was om eerst 2weken te stoppen. Oké dan de eerste drie dagen waren telkens een hel voor mij. na een dag of 4-5 begon ik me steeds beter te voelen. toen na 2weken afkickverschijnselen en drang begon het beter en beter te lukken om er niet meer aan te denken. Ik sliep ook terug veel beter en vond de nare dromen ook wel best tof om te ervaren. Nu mijn advies is om zeker 2 weken niet meer te blowen en alle vrienden of kennissen die blowen te vermijden. Ik zou ook alle tools die met cannabis te maken hebben zoals grinder, vloeitjes en andere zaken die met cannabis te maken hebben aan een kennis te schenken, dit is wat ik heb gedaan. na de 2de week was mijn depressie over en begon ik me terug goed te voelen en veel socialer. Ik ging elke dag leuke dingen doen met mensen die niet blowden. in week 3 heb ik zelf een meisje leren kennen en door dit gaf het me nog meer motivatie om er vanaf te blijven.
Ik kan terug gewoon onder de mensen komen zonder stress te hebben en ik kan ook terug rustig met de auto uren rijden en me ontspannen. Zelf als ik politie zie heb ik geen stress meer dat ze me zullen staande houden.

Dus ik zou zeggen laat zeker een paar weken die zogenaamde slechte vrienden achter je of maak een besluit met hun dat je enkel nog samen dingen wilt doen waar ze geen joints kunnen roken. Zoals eens iets gaan drinken, een stad bezoeken in het buitenland waar je niet snel cannabis zult tegenkomen of andere zaken zoals sporten,.. Ik persoonlijk zou gewoon even met mensen overeenkomen die niet blowen of andere drugs gebruiken. Nu na een maand gestopt te zijn en een nieuw meisje te leren kennen heb ik totaal geen zin meer om te blowen of thuis bij mensen te komen die constant blowen. Ik heb veel meer geld over, voel me veel gelukkiger en steviger in mijn schoenen. Als ik wakker ben voel ik me ook niet meer lui en heb ik steeds zin om naar het werk te gaan en om contact te komen met nieuwe mensen. Mijn ouders en vrienden die geen drugs gebruiken zijn trots op me, juist de mensen met wie ik dagelijks cannabis hebt gerookt vinden het jammer dat ik me niet meer laat zien. Ik heb hun duidelijk gemaakt dat ik voor altijd wil stoppen en dat ze beter ook eens zouden kunnen proberen om te stoppen. De meeste van die vrienden die dagelijks roken die zullen toch nooit iets willen gaan drinken, onder nieuwe mensen komen of naar een land gaan waar er geen cannabis is. Voor mij is het over. Ik wil hun niet in de steek laten maar ik denk dat een leven zonder cannabis altijd veel prettiger is en denk aan de toekomst.

ELKE VERSLAVING IS SLECHT VOOR JE GEZONDHEID EN MENSEN DIE ZEGGEN DAT CANNABIS GEEN DRUGS IS ZIJN FOUT IN MIJN OGEN !
HET KAN VEEL VERPESTEN IN JE LEVEN.
Succes het kan je zeker lukken ook alleen op jezelf en al blow je al meerdere jaren!!!
G
GergerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hallo allen,
Ik blow vanaf mijn 14e en rook dan ook tabak en drink een biertje, ik heb periodes kunnen stoppen variërend van een paar dagen, maanden, weken en zelfs jaren. En toch weer beginnen vaak als je juist goed gaat en dan weer terugvallen in dagelijks blowen, wat ik dan liefst pas savonds doe, maar soms ook eerder op de dag. Gemiddeld rook ik dan zo een twee a drie gram in de week.
Nu ben ik het eigenlijk al weer een tijdje zat ik was dit jaar van maart tot half mei gestopt.
Ik voel me beter als ik gestopt ben je initiëren van he opnieuw stoppen is nu een beetje moeizaam, maar ik weet dat het een ingesleten patroon is en ik kan de craving weerstaan als ik mezelf dat voorhoud en er dus niet aan toe geef.
Voor het nuchter slapen gebruik ik een valeriaan capsule en leg ik een zwarte toermalijn naast mijn bed ivm de dromen.
Ik weet wat er gaat komen, dromen, nachtelijk borstzweet, maar ook een lichter gevoel en gevoelens die ik dus eerst met zelfmedicatie oploste (uitstel) en die ik nu dus bewust mag gaan voelen en erdoor heen gaan.
Ik merk altijd dat ik juist helemaal ervan af ben ook tegen andere impulsieve neigingen beter bestand ben.
Wat ik herken in jou verhaal is ja dat je beter niet weer kan beginnen want bij mij heeft at altijd geresulteerd in meteen weer de dagelijkse gewoonte en ik wil nu zelf accepteren dat dat voor mij niet langer een toevoeging is.
Ik vind het fijn om hier te lezen over de ervaringen van andere mensen en herken ook heel veel.
Bedankt voor de openheid en veel succes.
Groetjes Gerger
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."