Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums20 jaar later

20 jaar later

3 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
J
Junkie oelehLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ben sinds 3 weken gestopt met snuiven. Zoals gewoonlijk heeft het internet geen antwoord op mn vraag dus ik hoop iemand hier wel. Gaat t verlangen naar sos ooit weg of is over 20 jaar sos nog steeds t enige waar in naar verlang.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als je verslavingsgevoelig bent dan kan je er wel van op aan dat het niet zo zal zijn dat je er nooit meer verlangens naar hebt. Als je een gezonde, nuttige bezigheid weet te vinden waar je voldoening uit haalt, dan zullen die verlangens op den duur wel minder worden, want dan heb je iets anders waar je brein ook dopamine bij vrijmaakt, maar helemaal nooit meer verlangens naar cocaïne lijkt me een onrealistische prognose.
J
Junkie oelehLid
01-01-2024, 00:00
#3
Zweevteev zei:
Als je verslavingsgevoelig bent dan kan je er wel van op aan dat het niet zo zal zijn dat je er nooit meer verlangens naar hebt. Als je een gezonde, nuttige bezigheid weet te vinden waar je voldoening uit haalt, dan zullen die verlangens op den duur wel minder worden, want dan heb je iets anders waar je brein ook dopamine bij vrijmaakt, maar helemaal nooit meer verlangens naar cocaïne lijkt me een onrealistische prognose.
Klik om te vergroten...
Je bende
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Junkie oeleh zei:
Ben sinds 3 weken gestopt met snuiven. Zoals gewoonlijk heeft het internet geen antwoord op mn vraag dus ik hoop iemand hier wel. Gaat t verlangen naar sos ooit weg of is over 20 jaar sos nog steeds t enige waar in naar verlang.
Klik om te vergroten...
Als je stopt met cocaïne (of andere stimulerende middelen) dan worden de klachten vaak eerst erger, voordat het minder wordt. Je kan dan te maken krijgen met angstklachten, paranoia, neerslachtigheid, en veel zin om toch weer te gebruiken.
De associatie tussen cocaïne en euforische gevoelens kan letterlijk ingesleten in je brein raken. Daardoor is het heel lastig om die associatie helemaal kwijt te raken. Wel wordt het over tijd steeds makkelijker om met de zin om te gaan. Dat je nu nergens anders naar verlangt en mogelijk van veel andere zaken niet zo kunt genieten heeft dus te maken met beschadigingen van de mesolymbische route. Dat is een zenuwbaan in het brein die het genotscentrum verbindt met het deel van de hersenen dat betrokken is bij planning en logisch redeneren. Cocaïne hackt dus je brein op zo'n manier dat het je eigenlijk haast automatisch besluiten laat nemen om toch weer te gebruiken. Het is mogelijk om andere keuzes te maken, maar dat is niet gemakkelijk.

Wat helpt is om te bedenken welke nadelen er allemaal bij gebruik van cocaïne komen kijken. Dus als je zin hebt: denk aan de katers, geldproblemen, de prikkelbaarheid in de weken erna, moeite met het krijgen van erecties, dat soort dingen. Zo kan je de zin loslaten omdat je weet dat je uiteindelijk meer nadelen dan voordelen ervaart van gebruik. Als je die gedachten vaak genoeg herhaalt kunnen die ook geïnternaliseerd raken zodat je niet meer zoveel hoeft na te denken voordat je je realiseert dat die zin in cocaïne het niet waard is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."