Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe rol van drugs bij constipatie

De rol van drugs bij constipatie

2 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dag lezers en professionals,

Ik post dit bericht omdat ik graag de rol van drugs met betrekking tot constipatie wil weten.

Dit omdat ik lijd aan chronische constipatie.
Hiervoor gebruik ik geregeld Metamucil, maar ik kan niet zeggen dat dit mij heel erg helpt.

Nu heb ik door de jaren heen gemerkt dat drugs vaak een negatieve invloed heeft op mijn darm werking, namelijk dat het de constipatie versterkt.
Graag zou ik toch willen weten welke drugs op welke manier invloed hebben op constipatie.

Zelf ervaar ik dat cannabis dit heel erg versterkt. Na het roken van cannabis kan in onmogelijk ontlasten. Ook heb ik na een avondje stappen (waarbij alcohol wordt gedronken) ook weer meer last van constipatie. Of dit komt door de alcohol zelf, of de kortere slaap, of het uitdrogen, weet ik niet.
Bij XTC heb ik ook last gehad van langdurige constipatie.

Wel merk ik dat stoffen als caffeïne en nicotine een positieve werking hebben op mijn darmen. Na een sigaret (ik ben niet verslaafd) of een energie drankje kan ik vaak iets makkelijker naar het toilet.

Maar nog steeds zijn er een heleboel stoffen waarbij ik niet zeker weet wat voor invloed dit heeft op constipatie, of waar ik graag wat meer informatie of bevestiging over wil, want op het internet kan ik niet alles vinden.

Het gaat om de volgende stoffen:
- Cannabis
- Alcohol
- Kanna
- Truffels
- XTC
- Nicotine
- Speed
- Ketamine
- Caffeïne
- LSD
- Energie-boostende voedingssupplementen, vaak met B-vitamines en cafeïne

Sorry voor deze hele grote lijst met stoffen, maar ik zou zo graag willen welke invloed deze stoffen hebben op constipatie en welke mogelijke voorbereidingen ik misschien zou kunnen treffen, als ik deze stoffen wil gebruiken.
Als ik hier een goede reactie op krijg zou ik dat zeer waarderen, want constipatie beheerst momenteel mijn leven....

Bij voorbaat ontzettende bedankt.

Met vriendelijke groet,
Smoken
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#2
Oké hardstikke bedankt voor deze informatie.

Hieruit trek ik dan maar zelf de conclusie dat ik vrij gerustgesteld stimulerende middelen kan gebruiken, wat betreft de gevolgen voor mijn obstipatie. De reden van obstipatie die keren die ik heb gehad bij het gebruik van alcohol en xtc kan dan liggen bij het feit dat ik veel minderslaap heb.

En opiaten zal ik sowiso nooit aan beginnen.

Met gebruik van andere middelen zal ik gewoon goed letten op me (eet)gedrag.

Nogmaals bedankt voor de reactie!
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#3
Over het algemeen kun je zeggen dat stimulerende middelen (XTC, amfetamine, caffeïne en cocaïne) ook een stimulerende werking hebben op de darmperistaltiek en dat je dus wat makkelijker kunt ontlasten. De downers (benzo’s en slaapmiddelen) hebben een wat dempende werking op de darmperistaltiek en daardoor zou je wat moeilijker kunnen ontlasten. De bewustzijnsveranderende middelen (o.a. LSD, paddo’s, ketamine en cannabis) hebben niet echt invloed op de darmperistaltiek. Als ik jouw bevindingen zo lees zou ik de conclusie trekken dat jouw darmen zó gevoelig zijn voor constipatie dat de normale invloed van verschillende middelen w.b. de darmwerking niet meer voor jou gelden; bij jou geeft ook XTC verstopping. Je zult het verhaal wel eerder gehoord hebben; veel drinken, veel vezelrijke voeding en goede beweging is noodzakelijk. Het middel wat écht slecht voor jou zou kunnen zijn met betrekking tot de darmwerking zijn opiaten en opioïden (heroïne, morfine, codeïne, methadon etc.). Deze middelen zijn echt berucht om de constipatie die ze veroorzaken (ze worden zelfs (codeïne) voorgeschreven bij ernstige diaree). Dat geldt in principe voor alle opiaten, maar de een (methadon) veroorzaakt over het algemeen meer obstipatie dan de ander (buprenorfine). De darmperistaltiek wordt geregeld door het onderbewuste (autonome) deel van de hersenen waar ook veel middelen hun werking hebben. Dat gedeelte van de hersenen maakt ook gebruik van lichaamseigen stoffen zoals serotonine en dopamine. Dit zijn ook stoffen die onder invloed van allerlei middelen in totaal andere verhoudingen aanwezig zijn in het brein. Iedereen heeft (w.b. de spijsverteringsorganen) zijn eigen (over)gevoeligheid en het kan dus sterk variëren van persoon tot persoon hoe men op allerlei middelen reageert. Kortom; jouw eigen ervaring zegt veel meer dan de algemene invloed van middelen op de peristaltiek, uitgezonderd de opiaten die echt wel obstipatie veroorzaken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."