Er is zoveel verschil tussen paniek en angst stoornissen.
Je kunt inderdaad een aanval krijgen die een duidelijke oorzaak heeft, iets wat je bang maakt.
Maar je kunt ook uit het niets een aanval krijgen.
Dat soort aanvallen stop je niet zomaar. En achterhalen waarom je die kreeg is helemaal een ramp. En het is nog nooit bewezen of er echt een oorzaak is, zoals bijvoorbeeld een trauma uit enig punt in je leven. Tegenwoordig is EMDR helemaal hip.
Toch blijven de meeste mensen na een volledige emdr behandeling nog steeds last hebben van aanvallen en is de stoornis nog niet verdwenen.
10 jaar terug was mindfullness hip, maar ook dat bleek geen oplossing in de meeste gevallen.
Meestal begint hoor door onbewust verkeerd ademhalen, dan ga je hyperventileren zeg maar.
De beste oplossing met een echte paniek aanval is ademhalingsoefeningen doen.
Ten eerste altijd langer uit dan inademen. En rustig, liefst door de neus in en door de mond uit. 4 seconden in, 5 seconden uit het aantal seconden maakt niet uit zolang je maar rustig ademt en langer in dan uit, dat is sleutel.
De persoon die het het langste had die ik heb gesproken had het 42 jaar als ik me niet vergis, en counting!
De tv spotjes op tv tegenwoordig om erover te praten en dat men zich er niet voor hoeft te schamen zijn vrij kwetsend voor de mensen die een echte paniek of angst stoornis hebben. Ik bedoel dan de mensen wiens leven het beheerst. Op tv zie ik mensen die niet in een lift durven of whatever. Dat is peanuts vergeleken met de meeste gevallen.
Ik bedoel er zijn mensen die continue in angst leven en met allerlei dingen een aanval krijgen en niet specifiek bijvoorbeeld hoogtevrees hebbben. Nee die tv spotjes van Rijksoverheid zijn niet echt respectvol. De bedoelingen zijn goed maar het is niet goed doordacht en opgezet.
1 op de 5 mensen heeft op enig moment wel eens last van paniek of angst. Maar dat is maar een momentje of tijdelijk en bij specifieke dingen.
Dat is absoluut niet te vergelijken met een echte paniek of angst stoornis!
Iedere psycholoog, klinisch psycholoog, psychiater zal dat beamen.
Er is een of andere storing in de hersenen ik kan nu even niet op de naam van het gedeelte komen.
Maar dat is het gedeelte wat vlucht vecht gedrag regelt. Dat gedeelte is van slag en geeft deze vlucht vecht reactie terwijl het niet nodig.
Zover zijn we, maar hoe dat dan precies komt en erger nog, hoe we dat kunnen fixen is nog he le maal niets van bekend.
Baal nu wel dat ik niet op die naam kan komen. Het is een klein gedeelte in de hersenen. Nouja vergeet de naam maar even dan.
Ademhalingsoefeningen is 1 en acceptatie is 2.
Krijg je een aanval, accepteer deze en weet dat deze normaal gesproken binnen 5 tot 45 minuten weer over zal gaan.
Zoek afleiding, ga op je zij liggen whatever bij je helpt. Bij sommige is in de foetushouding gaan liggen de beste oplossing bij andere weer rechtop zitten.
Als eerste is de kunst zien te achterhalen wat het best helpt voor jouw.
Er zullen vast andere psychologen zijn die er anders over denken maar dat is omdat die ook niet allemaal niet op 1 lijn zitten, logisch want er is te weinig over bekend. Ik weet iig dat bovenstaande veel mensen geholpen heeft en toch wel de basis is die iedere psych hun patiƫnten zou moeten vertellen. Psychiaters geven je liefst een antidepressiva. Noncense! Je bent niet depressief (misschien wel maar dan zijn er ook andere symptomen uiteraard!) en je hebt geen serotonine tekort. Geen enkele reden om antidepressiva of bijvoorbeeld seroquel te geven anders dan om je gevoelens en emoties af te vlakken! Het si geen oplossing maar een onderdrukking! Dan is een sporadisch oxazepammetje een betere oplossing. Maar psychiaters willen ook een centje verdienen natuurlijk en iemand jaren of levenslang wat antidepressiva voorschrijven is een leuke melkkoe!
En dan zwijg ik maar even dat het merk antidepressiva dat ze voorschrijven aan nieuwe patiƫnten om de paar jaar een ander is omdat de producent die de beste sales mensen in dienst heeft hun merk het beste weet te verkopen.
Dat op zich alleen al toont aan dat het geen medicijn is als oplossing maar enkel als onderdrukking.
En sommige psychiaters gaan heel het rijtje af, laten iemand weken al dan niet maanden het ene merk gebruiken, werkt niet oke dan gaan we een ander merk proberen, en dat gaat soms jarenlang tot iemand ze allemaal heeft gehad.ondertussen gaan die mensen al die tijd wel door een hel vaak want de bijwerkingen zijn vaak angst opwekken. Hartkloppingen, letterlijk angst etc etc. Hoe kun je zoiets nu voorschrijven als vakman? Kwakzalvers!
Maar natuurlijk heb je ook de angst die veroorzaakt kan worden door drugs, versnelde hartslag verhoogde bloeddruk dan kun je ook een paniekmomentje krijgen inderdaad. Of simpelweg als bijwerking van speed of welke drugs dan ook. Dan helpen de dingen die jullie noemden ook goed. Ff dikke middelvinger en die gedachten wegwerken en mindset terug op positief zetten.
Lang verhaal ga het niet teruglezen dus als ik iets door elkaar heb gehaald mijn excuses. Lig hier langsuit in de bank na een lange leuke en productieve dag beetje te chillen.
Edit. Mocht iemand hulp nodig heben hiermee ben ik altijd bereid te helpen door je wat oefeningen te leren en hele lange saaie filmpjes van congressen waar wel hele waardevolle dingen uit te halen zijn. Die zijn eigenlijk alleen voor behandelaars maar zijn voor iedereen te bekijken als je ze weet te vinden
![:)]()