Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSociale fobie, autisme en relaties

Sociale fobie, autisme en relaties

5 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb net een peukje gerookt en kan eigenlijk wel meer vertellen hoe ik, dus jij kan het gerust op een andere manier doen(!), naar de persoon die ik nu ben gekomen.

Probeer een bepaald persoon van jezelf te maken en straal het uit. De manier hoe ik aan vrienden ben gekomen is door dure shirts van de video games die ik toen speelde te kopen. Die droeg ik dan overal. Mensen spraken me erop aan en zo krijg je een praatje. Ik werd gevraagd of ik met ze wou hangen op Skype en mee ging gamen, Zo kwam ik bij hen terecht in een vriendengroep. Zo kwam ik met hen ook in real life te hangen. Zo ging ik ook naar feestjes. En op feestjes en chillings ontmoet je weer meer mensen, etcetera.

Omdat ik meer mensen in mijn leven wou dan hen probeerde ik het ook op andere manieren op te lossen. Er is een levensles die ik iedereen wel zou willen aanraden, dat het niet erg is om alleen ergens naartoe te gaan of een activiteit te doen! Zo kan je gerust in je eentje uitgaan, een drankje doen of naar de bioscoop gaan. Als je een bekend persoon ergens wordt spreken mensen je vanzelf aan en krijg je de positieve domino effect die ik hierboven heb beschreven. Iets met de bioscoop wat ik doe is dat ik een bioscoop abonnement heb. Hier heb ik mezelf met heel veel strijd, een strijd die nog steeds gaande is, om de fobie die ik heb te doorbreken van een volle bioscoopzaal en een film te kunnen kijken. Echter met autisme heb je ook het probleem met overprikkeling en die dien je ook te accepteren. Dus ik heb heeeel vaak kaartjes gereserveerd en last minute afgezegd omdat ik het toch niet aankon. Maar als je wel bent gegaan ben je wel iemand die over de nieuwste films kan praten! Dus je kan op internet lekker los gaan met vreemden over de nieuwste films, ik zit op review sites waar ik met gelijkgestemden praat over nieuwe films en als je goed je best doet zie je dat er een community bestaat van mensen die elke week wel naar de film gaat. Ik heb ze bij toeval tegengekomen maar ook dat er groepsapps bestaan van mensen die elke week samen een film kijken. Als je net begint met een fobie met elke week in zo'n groep zitten is een grote stap. Maar als je jezelf heel veel traint, accepteert en ook een klein grensje durft te stappen kan je dat wel bereiken.

Uiteindelijk als je in zo'n groepje zit kan je twee dingen doen, die je tegelijkertijd kan doen. Dan heb je hobbies waar je heel begaand mee bent. In de communities kan je leuke vrouwen tegenkomen en het is mij gelukt om 1-op-1 een leuke activiteit met ze te doen. Daar kan uiteindelijk daten terecht van komen. Ook ben je iemand die een Tinder proof profiel dan heeft opgebouwd. Dus als je lekker concerten gaat, bioscopen of andere leuke activiteiten dan ben je al voor een groot gedeelte binnen! :)

Doe het vooral op je eigen manier! Tegenwoordig als je een gamer bent kan je mede gamers zoeken via Discord en apps als Kippo. Je kan een instrument leren en spelen en via lessen of in een band mensen ontmoeten! Als je creatief bent kan je ook zo mensen ontmoeten! En ga zo maar door! :grin:
P
PractunaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo,

Sociale fobie heeft en houd mij nog steeds onder z'n duim, deze angsten verwoesten alles wat mij lief is. HEEL graag zou ik een vriendin willen hebben, vraag niet om veel, gewoon een lieve knappe vrouw (knap is voor iedereen weer anders natuurlijk :P) die mij ondersteund en ik haar, en gewoon af en toe een knuffel geven/krijgen.

Maar hoe kan ik zoiets voor elkaar krijgen als ik meestal niet eens naar een vrouw durf te kijken, EXTREEM overprikeld raak en in een minuut zo bang ben dat ik niet eens meer normaal adem kan halen, niet meer durf te slikken en m'n emotie's te laten tonen in mijn gezicht. Ik word binnenkort 29 en ik weet dat dat nog jong is.. maar ik heb gewoon een leuke vrouw nodig waar ik meer mijzelf bij kan zijn anders haal ik de 60 niet en wil gewoon niet langzaam vermoord worden door angst angst en nog meer angst.

Woon begeleid, met meerdere begeleiders heb ik een hele goede klik gehad en sommigen gaven mij zelfs af en toe een vriendschappelijke hug en dat is zo fijn, een boel nare gedachten gaan even uit m'n hoofd en ik ben weer blij voor een dag of twee. Nou zijn dit allemaal begeleidsters die niet heel veel persoonlijke dingen laten zien om nog wel profesioneel te zijn, dus je kent eigenlijk maar een gedeelte van hen en dat zijn de prettige.

Is hier iemand die met deze ongelofelijk belachelijke slopende angst en verdriet zat maar toch iemand heeft kunnen vinden/ontmoeten. Was het puur geluk, of heb je iets of iemand gehad jou daar mee geholpen heeft?

Ben gewoon bang dat ik straks 40 ben en dan denk 'nou leuk.. ong op de helft van m'n leven en ben nog steeds een eenzaam persoon die niet over zijn angsten heen kan groeien?'

Wou het even van mij af schrijven want ik moest het even kwijt al heb ik het waarschijnlijk wel eens eerder verteld.

Wel alvast een (hopelijk) minder vreselijk jaar en sorry voor dit deprimerende topic :grimacing::grin:
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#3
Soms heb je een relatie waarbij iemand achter zal komen van je autisme en dan het geen match zal vinden. Je hebt ook relaties waarbij iemand het ziet en inderdaad er voor jou wil zijn en uiteindelijk jij ook voor haar. Uit zo'n relatie ben ik gekomen. Helaas niet staande gehouden maar wel mooi 8,5 jaar mee geweest. En zonder haar niet op het punt gekomen waar ik nu sta. Iemand die mij met twee benen aan de grond heeft getrokken en geprobeerd te houden ook al wou ik het heel anders.

Dat lukt je alleen door ook op zoek te gaan. Dus de dating apps, sites of bij toeval tegenkomen.

Ik denk dat met wat je nu beschrijft het stap naar een vriendin al te groot is. Probeer je angsten eerst te beheersen. Erna sociaal contact. Als dat lukt, dan lukt het je ook om op zoek te gaan naar sociaal contact en dus een vriendin. En de weg ernaartoe is heel klote, en er is geen dikke boek met uitleg die dat qua autisme met je kan doen. Inderdaad wat MaddMonkey zegt maar die gaan ook niet handje vasthoudend je helpen met alles. Uiteindelijk moet het uit jezelf komen.

10 jaar geleden (ben nu 26) had ik niks. Zat thuis, had niemand, meer niks. Vergelijkbare klachten als dat jij hebt. Erna stapje voor stapje eraan gewerkt en uiteindelijk ben ik degene die op mensen stapt in plaats van dat ik afwachtend ben en klaag dat er niks gebeurd. :P Lees goed wat ik zeg he, dat heeft 10 jaar gekost! Dus wees niet te hard. Maar met zeer kleine stapjes kán je het ook bereiken. En je hoeft daar geen 10 jaar over te doen, meer mag zeker ook! :) Op jouw manier, op jouw tempo!
P
PractunaLid
01-01-2024, 00:00
#4
MaddMonkey zei:
Lijkt mij een heel goed onderwerp om met je begeleiders/psycholoog te bespreken.

Ik kan en wil wel wat delen over mijzelf in deze situatie, maar remind me daar even aan morgen ofzo.

Succes iig!
Klik om te vergroten...
Ok thanks :)
P
PractunaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Don Draper zei:
Ik heb net een peukje gerookt en kan eigenlijk wel meer vertellen hoe ik, dus jij kan het gerust op een andere manier doen(!), naar de persoon die ik nu ben gekomen.

Probeer een bepaald persoon van jezelf te maken en straal het uit. De manier hoe ik aan vrienden ben gekomen is door dure shirts van de video games die ik toen speelde te kopen. Die droeg ik dan overal. Mensen spraken me erop aan en zo krijg je een praatje. Ik werd gevraagd of ik met ze wou hangen op Skype en mee ging gamen, Zo kwam ik bij hen terecht in een vriendengroep. Zo kwam ik met hen ook in real life te hangen. Zo ging ik ook naar feestjes. En op feestjes en chillings ontmoet je weer meer mensen, etcetera.

Omdat ik meer mensen in mijn leven wou dan hen probeerde ik het ook op andere manieren op te lossen. Er is een levensles die ik iedereen wel zou willen aanraden, dat het niet erg is om alleen ergens naartoe te gaan of een activiteit te doen! Zo kan je gerust in je eentje uitgaan, een drankje doen of naar de bioscoop gaan. Als je een bekend persoon ergens wordt spreken mensen je vanzelf aan en krijg je de positieve domino effect die ik hierboven heb beschreven. Iets met de bioscoop wat ik doe is dat ik een bioscoop abonnement heb. Hier heb ik mezelf met heel veel strijd, een strijd die nog steeds gaande is, om de fobie die ik heb te doorbreken van een volle bioscoopzaal en een film te kunnen kijken. Echter met autisme heb je ook het probleem met overprikkeling en die dien je ook te accepteren. Dus ik heb heeeel vaak kaartjes gereserveerd en last minute afgezegd omdat ik het toch niet aankon. Maar als je wel bent gegaan ben je wel iemand die over de nieuwste films kan praten! Dus je kan op internet lekker los gaan met vreemden over de nieuwste films, ik zit op review sites waar ik met gelijkgestemden praat over nieuwe films en als je goed je best doet zie je dat er een community bestaat van mensen die elke week wel naar de film gaat. Ik heb ze bij toeval tegengekomen maar ook dat er groepsapps bestaan van mensen die elke week samen een film kijken. Als je net begint met een fobie met elke week in zo'n groep zitten is een grote stap. Maar als je jezelf heel veel traint, accepteert en ook een klein grensje durft te stappen kan je dat wel bereiken.

Uiteindelijk als je in zo'n groepje zit kan je twee dingen doen, die je tegelijkertijd kan doen. Dan heb je hobbies waar je heel begaand mee bent. In de communities kan je leuke vrouwen tegenkomen en het is mij gelukt om 1-op-1 een leuke activiteit met ze te doen. Daar kan uiteindelijk daten terecht van komen. Ook ben je iemand die een Tinder proof profiel dan heeft opgebouwd. Dus als je lekker concerten gaat, bioscopen of andere leuke activiteiten dan ben je al voor een groot gedeelte binnen! :)

Doe het vooral op je eigen manier! Tegenwoordig als je een gamer bent kan je mede gamers zoeken via Discord en apps als Kippo. Je kan een instrument leren en spelen en via lessen of in een band mensen ontmoeten! Als je creatief bent kan je ook zo mensen ontmoeten! En ga zo maar door! :grin:
Klik om te vergroten...
Bedankt voor het delen, en goed advies :)
Ga eerst vragen of ik in begin januari refusal mag gaan slikken zodat ik niet kan drinken, na een tijdje clean zijn zou ik een afbouw schema krijgen voor de diazepam die ik slik (dat hebben mijn psyghiater en ik het over gehad), misschien word ik ook weer wat minder vlak zonder medicatie want dat doet het volgens mij wel (kom ik na 2 jaar medicatie pas echt achter xD)
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Lijkt mij een heel goed onderwerp om met je begeleiders/psycholoog te bespreken.

Ik kan en wil wel wat delen over mijzelf in deze situatie, maar remind me daar even aan morgen ofzo.

Succes iig!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."