Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAngst en paniek door hard geluid

Angst en paniek door hard geluid

7 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
P
PhallicPhillLid
01-01-2024, 00:00
#1
Aye voorgeschreven oxazepammetjes tegen de paniekjes, die periode in mijn leven ken ik nog wel! En die paniek om 00:00 tijdens oud en nieuw, tevens. Het is dan echt even een strijd om te overleven en om niet de feest-vreugde te vermoorden door te janken.

Ik kreeg oxazepam voorgeschreven na een suïcide poging. Voor mij was het vooral het voorkomen van manische paniek en huiluitbarstingen door voornamelijk emotionele stressvolle situaties. De situaties waarin ik voorzag dat ik 'het niet aankon' (relatieproblemen, sociale problemen op school), kon ik goed voorspellen en dan een pilletje op voorhand nemen. Dat was erg handig voor de diploma-uitreiking van de middelbare.
Het duurt eventjes voor het inwerkt, dus wanneer de sprinter absurd druk blijkt te zijn en iedereen om me heen staat te zweten, dan kan ik natuurlijk niet ervoor kiezen om een 'anti stress' pil te nemen die toch pas iets doet met de opkomende paniek wanneer ik de trein uit ga. Voor occasionele momenten zoals plotselinge stimulus overload, zou ik daarom nooit een pilletje pakken. Uiteindelijk moet ik toch leren om om te gaan met geluiden en mensen, en hier ben ik ook aanzienlijk beter in geworden de afgelopen 4 jaar. Ik wist dat het nodig was voor mezelf om sterker in mijn schoenen te staan en dat ik hiervoor op eigen kracht paniek-oproepende situaties tegemoet moest komen. Ik zou immers naar de uni gaan, en de vertoning die ik had op de middelbare wilde ik niet repeteren.

Ik denk dat het voor mijn HSP problemen essentieel was om mijn brein te conditioneren zodat wanneer ik overtroffen word door geluiden, emoties, andere stimuli, ik dit accepteer, onderga en de paniek binnen de perken houd. De paniek zal nooit volledig weg gaan, maar zelden merk ik tegenwoordig dat het niet meer te controleren valt. Door genoeg keren het hele process van 'opkomende paniek->inhouden, inhouden, inhouden->ah shit nee kut het barst los' mee te maken, leerde ik mezelf in de gaten te houden in stimulus-rijke omgevingen en zet ik rationele stappen zoals afzondering & muziek in de oren voordat de rationaliteit vervangen wordt door blinde paniek en emoties. Voor geluidsproblemen zonder negatieve emotionele context, ga ik vaak geconcentreerd een liedje zingen in mijn hoofd, inclusief denkbeeldige instrumenten. Dit geeft me afleiding en tevens een beter humeur aangezien ik veel positieve associaties heb met mijn muziekkeuze.
De typisch geforceerde 'happy-thoughts' zijn cruciaal wanneer het gaat om stimuli accepteren of verwerpen. In een al overmatig blije :nevergonnagiveyouup: stemming, boeit het me nauwelijks een flikker wanneer iemand staat te schreeuwen in mijn buurt. Ervaar jij dit ook zo? Is de extensie van jouw HSP probleem ook afhankelijk van je emotionele gemoedstoestand (en niet alleen stress) ?

Voor specifiek nieuwjaar zing ik in mijn hoofd (pas op, het is een beetje cringeeeee) Happy New Year van ABBA. Ik vind het oprecht een prachtig nummer en het helpt me om de afschuwelijke knallen te associëren met een tijd van vreugde, feest en gezelligheid. Zelfs wanneer ik het allemaal weer eens super kut vind, dan denk ik aan de bewoners in mijn buurt, de kindjes die dit helemaal tof vinden, de volwassenen die lekker aan het toasten zijn met champagne. Ik gun iedereen om plezier te halen uit vuurwerk en het idee dat onbekende mensen plezier hebben, helpt me enorm.

Indien je achtergrond vergelijkbaar is met die van mij, zou ik je willen stimuleren om te overwegen het zonder oxazepam te proberen, maar alleen als je in een veilige omgeving zit en de mensen weten dat je potentieel paniekaanvallen kan krijgen wanneer de bommen vallen. Een paniekaanval krijgen is ontzettend slopend, al helemaal als het sociaal ongepast is vanwege schaamte, maar de consequenties van een paniekaanval zijn te overzien. Ik denk echt dat iedere HSP'er er baat bij heeft om zichzelf in een veilige omgeving keer op keer te testen in hun kracht (ofnouja, rationele stappenplan, je bent namelijk niet zwak als paniek je overvalt want het zijn simpelweg overactieve stimuli-verwerkende connecties in je brein die dus niets zeggen over jou als persoon) om hun paniekaanvallen te begrijpen en te overkomen. Het hele proces ondergaan en uiteindelijk als winnaar (ofnouja, als 'normaal' persoon die met geluid kan omgaan) eruit stappen, is een zeer validerend en sterk gevoel.
Het pilletje in je broekzak houden is ook zeker een steun, want je hebt altijd een discrete uitweg op relatief kort termijn. Hierdoor was ikzelf in staat om me meer te pushen door moeilijke omstandigheden maar wel veilig te voelen door de nood-uitgang van oxazepam.

Maar goed, je hebt al een paar jaar ervaring met oxazepam gebruik voor deze situatie. Wil je meer vertellen over je ervaringen met en zonder oxazepam op oud-en-nieuw? Inmiddels heb ik al lang geen oxazepam meer tot mijn beschikking, behalve 1 verstopt pilletje voor de ultieme noodsituatie in mijn portemonnee. Heb jij een andere mind-tool/stappenplan ontwikkeld die voor jou helpt voor onverwachtse shitty-stimuli-situaties? Misschien kan ik daar wat van leren want ik merk dat de huidige staat van onze samenleving in Nederland en wereldwijd me flink deprimeert en ik begin meer potentiele paniekaanvallen te voelen dan voorheen. Dus het wordt tijd om te werken aan mijn huidige mind-tools.

Bah wat een lange lap tekst. Ik hoop dat oud-en-nieuw dit jaar hanteerbaar zal zijn voor jou en mij. Ik ben nog steeds tegen het vuurwerkverbod though.
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik krijg sinds paar jaar rond oud en nieuw oxazepam op recept tegen angst en paniekaanval door vuurwerk geknal 😕

Ik heb altijd snel schrik van harde plotselinge geluiden zoals deur die dichtslaat bijv
Soms bevries ik een paar tellen
Ben HSP -er en bij erge stress is t erger en kreeg ik wel eens paniekaanval 😱

Wie is er nog meer zo hyper gevoelig voor harde geluiden ?

Ik heb geen hyperaucusie( agressie bij bepaalde geluiden)
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat vervelend voor je!

Er bestaan hoofdtelefoons om muziek te luisteren, maar die ook geluid weghalen als de muziek uit staat. Heel stil! Mss wat voor jou.
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Natozlato zei:
Wat vervelend voor je!

Er bestaan hoofdtelefoons om muziek te luisteren, maar die ook geluid weghalen als de muziek uit staat. Heel stil! Mss wat voor jou.
Klik om te vergroten...
Thanks voor de tip!
Heb lang met muziek of oordopjes gedaan maar t probleem is wanneer ik dat afzet is t tijdelijk nog erger 😬
En wil niet altijd nog meer geluid aan al drukke hoofd 🤯
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#5
PhallicPhill zei:
Is de extensie van jouw HSP probleem ook afhankelijk van je emotionele gemoedstoestand (en niet alleen stress) ?
Klik om te vergroten...
Ja t scheelt zeker als ik me goed voel heb ik minder last
PhallicPhill zei:
, zou ik je willen stimuleren om te overwegen het zonder oxazepam te proberen
Klik om te vergroten...
ik heb de oxazepam zeker 2 jaar niet nodig gehad met oud en nieuw ik voelde me toen ook stuk beter als nu dan kan ik meer hebben blijkbaar. T idee dat het in de kast lag was al genoeg 😄
PhallicPhill zei:
Wil je meer vertellen over je ervaringen met en zonder oxazepam op oud-en-nieuw?
Klik om te vergroten...
Zonder : KNAL! : schrik, SCHRIK, SCHRIK!!, elke schrik reactie de volgende versterkend tot ik stijf stond van de stress en daardoor huilerig, boos, rothumeur 🤬

Na jaren eindelijk aangedurfd om hulp te vragen bij huisarts en niet verwacht serieus genomen te worden dat viel dus mee gelukkig.
Of ik bang was voor vuurwerk ? Nee niet echt want stak t zelf ook wel af! T onverwachte geknal maakt me een grote bonk stress.

Met oxazepam gaat t gewoon langs me heen heerlijk wat een rust 😌
Geen extreme schrik reacties

Voor ik de oxa kreeg heb ik mezelf niet echt geleerd om met moeilijke situaties om te gaan maar t simpelweg verdragen en daardoor overprikkeld raken en doodmoe en chagrijnig zijn. Dit is gewoon niks voor mij dacht ik vaak bij dingen met veel geluid/lawaai en drukte dus ik ontweek t zoveel mogelijk.
Evt gehoorbescherming mee.

Pas de laatste tijd heb ik mezelf truc aangeleerd: bij lawaai in gedachten tegen mezelf zeggen dat het maar geluid is en me geen kwaad kan doen 🤗

Ik schaam me al jaren niet meer om gewoon mijn handen over oren te doen bij bijv remmende trein die afgrijselijke piept 😵
Mijn gezicht niet vertrekken lukt me nog steeds niet 🥴
Negatieve associaties en herinneringen niet teveel aandacht geven ( dance festivals in de stad bijv)
Me vooral niet gaan ergeren aan de lawaaiige wereld en zoveel mogelijk de rust van de natuur opzoeken.
Waar ik vaak de eerste en enige ben die iets opmerkt met mijn super vleermuis gehoor ! 🦇

Bovenal mezelf accepteren zoals ik ben 👍

Welke staat van de wereld nu?? Oh ik lees gewoon geen nieuws meer!😜
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zeemeerman zei:
Pas de laatste tijd heb ik mezelf truc aangeleerd: bij lawaai in gedachten tegen mezelf zeggen dat het maar geluid is en me geen kwaad kan doen 🤗
Klik om te vergroten...
Ik herken mijzelf in je angst voor lawaai en harde dreunen, ookal misschien in andere mate. In de periode dat het bij mij opkwam heb ik ook dit tegen mezelf gezegd: het is maar geluid, het is niet eng. Ik heb mezelf geforceerd om het in plaats van te vermijden juist onder ogen te zien, en zelfs op te zoeken. Bij opkomende angst dit blijven zeggen, focussen op je ademhaling en juist niet het lawaai vermijden, dat maakt het erger. Goed dat je dit nu inziet en ik weet zeker dat je er of overheen komt, of er goed mee leert dealen 💪

Het ironische is dat er een stuk of 10 harde knallen in de buurt zijn geweest tijdens het typen van dit bericht 😅
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Geneesmiddel zei:
Ik heb mezelf geforceerd om het in plaats van te vermijden juist onder ogen te zien
Klik om te vergroten...
Ik doe dit juist niet meer want waarom mezelf zo forceren dat heb ik al te lang gedaan en ik zal altijd sensitief blijven voor geluid dat verandert niet. Denk dat ik er meestal goed mee om kan gaan tegenwoordig en als het toch eens misgaat is dat zo het geeft niet 😊
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben PTSS’er en heb al 2 jaar juist niks verdovend of angst remmend genomen op oudjaar avond. De geluiden, de gevoelens, de sporadische opkomsten van flashbacks. Ik accepteer het allemaal, met medicijnen was het eenmaal erger in de afternoon.
medicijnen zullen uiteindelijk niks oplossen, maar als het voor jou helpt: why not.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."