Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGroot verschil in slaaphygiëne/slaapritme, ondanks stims.

Groot verschil in slaaphygiëne/slaapritme, ondanks stims.

0 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ondanks dat ik geregeld stim rc's gebruik, heb ik er het laatste halfjaar, beduidend beter slaapritme opna gehouden. Het gebruik van benzo's is sporadischer en hou het ook bij 2 vaste, nl Flubromazepam en Bromazolam. Met sporadisch bedoel ik nooit meer dan 3x achtereen en min 2 dagen ertussen, maar hoofdzakelijk na een nachtje door op stim. Of zoals voorbije week, van vrijdag tem vrijdag, heb ik 1 x benzo (Flubromazepam) genomen op maandagnamiddag, na rave, trip, rush en amper slaap van vrijdag tem maandagnamiddag. Rest vd week met gemak zonder.

Dus mijn stimgebruik is er, 2wekelijks tot wekelijks, tijdens werkweken, ook 1 soort en 1 x op vrijdag of zaterdag.
Maar ik heb het qua slaap al veeeel slechter gehad. En ook al is mn stimgebruik, iets ongezonds, eigenlijk het ongezondse dat ik doe.

Toch kan ik er laatste jaar, zowel met de vroege als late shift, veel vaster slaap en bioritme opna houden.
Met de vroege, zet ik zondag al in het teken v maandagochtend, ben ik za op zo nachtje doorgegaan of stim op, kom ik die zondag best makkelijk, chill n lui door en heb ik nul problemen om dan zondagavond om 19u mn bed in te kruipen, die zondag vaak met benzo, mr rest vd werkweek, trek ik dit slaapritme door, mr vaak echt kei moe vanzelf, hoef niks benzo's, hoogstens al rond 16u fzo GABA 750mg, vr wat het waard is.

Met de late shift ga ik laatste jaar, ook automatischer en met de aanwezigheid van zekere moeheid, vaak rond 2u slapen en ben ik zelfs content als dit zelf nog vroeger is en sta dan om eerder op rond 10u, soms wat vroeger of later, maar dan heb je tenminste nog enkele uurtjes. Ook al staat mn wekker om 12u, die is echt al maaaaaanden ni meer moeten afgaan, uit uzelf wakker worden, is zoveel zaliger.
Mijn denkwijze hieromtrent is zo veranderd en dat maak ik hieronder duidelijk.



Mijn eerdere nog niet zo heel lang geleden slaapritme.

Bij de vroege shift, oftewel, doordat na nachtje door, uiteindelijk steeds ging slapen, zondagmorgen of later en dan pas zondagnamiddag wist op te staan en dat was dan vaak tussen 14u-17u, waardoor er totaal niks moeheid was op schappelijk uur en ik niet tijdig kon slapen en dan vaak koos om van zondag op maandag nachtje door te doen en dit zich verder uitte in moeheid 2de deel vroege shift en snakken nr mn bed. En eens thuis ik was, me nog met wat (huishoudelijke)zaken bezig hield, mr de moeheid overnam en deze me om 16u al zo overviel, dat ik om 17u uitgeput in bed kroop en telkens na max 4u ni meer kon slapen en na tijdj woelen, mr opstond. En dat was voor de ganse week, kon da ni doorbreken, dus vrijdag wask echt wrak. Ik probeerde vlak na werk dan ook ff van te rusten ff ogen sluiten om 15u-15u30, max uurtje à anderhalf uur in de zetel, maar dan vielk dieper in slaap en doede u oge miniem open en ziede da ge in zetel ligt, vb 17-18u is n da ge mr 1 ding wilt, zo snel mogelijk in bed liggen, dus kon da zeer moeilijk doorbreken. Dit ritme is echt de laatste 10j best veel voorkomende.

Ander ritme bij vroege shift was dat, wanneer ik niet extreem laat opstond en eerder in de voormiddag, soms 9u fzo, maar ik totaal moeheid uit mezelf miste tegen zondagavond, ik ook heel lange periode, niet nodig vond om er enige moeite vr te doen om vb rond 21-22u te gaan slapen. Ik vond ook altijd wel iets om te kijken op tv en eerder de instelling, da zijn problemen vr morgenvroeg. En omdat ik die periode/momenten, bijna automatisch koos om nooit vóór 22u te gaan slapen, was een benzo automatisch uitgesloten. Lange periode, was dit enkel voor int weekend of met late shift.
En lag ik er dan om 23-00u in, wast vaak nog mé scherm in bed en gsms, gechat....


Bij de late shift, was het bijna tot enkele jaartjes terug, de gewoonte om echt die nacht uit te rekken tot regelmatig 6u, maar zeker met gemak 4 à 5u als slaapuur, oftewel nog op café, bij vriendin, maar ook aan mn schermen gekluisterd, tv, laptop, smartphone, gamen, series, films of steeds wel iemand vind die ook nog wakker is, ik had echt heel lang gewoon de attitude, ik verschuif hoe iemand in dagshift leeft, gewoon op bij een late, dus iemand die moet werken van 8u30 tot 17u, gaat ca rond 23-00u fzo slapen, dus gaat zo'n 6 à 7u na zn werk slapen en staat rond half8 op, dus bij een 14u-22u30 shift, wordt dit gaan slapen om half5 à half6 en opstaan tussen half12 en hal1 smiddags, dat was mijn logische denkwijze. Maar de huidige manier vind ik veel fijner en rustgevender, want toen ik echt met de late, door mn wekker gewekt moest worden, voelde da bijna zoals bij ne vroege shift, want kwas vaak ook ni fris wakker.


Voila even een toelichting van mijn eerder en huidige slaapritmes, tijdens werkweken en in shiften welteverstaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."