Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIkPas - zet je alcoholgebruik op pauze

IkPas - zet je alcoholgebruik op pauze

4 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#1
Toevallig vandaag een glaasje Oban op, omdat mijn broer doctor geworden is en ik dit wel wilde vieren. Maar eigenlijk ben ik al een maand of drie gestopt met drinken. Ik mis het niet, maar ik voel me wel heel knullig als ik met mensen ga kroeghangen en de hele avond thee aan het hijsen ben :rolleyes:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Nu even niet.

Afgelopen zomer een pauze gehad, is op zich wel goed bevallen. Maar voor de eerste ben ik al te laat en voor de rest las ik wel wat alcohol vrije dagen in door de week als steunbetuiging, vind ik ruim voldoende.
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#3
Veel mensen hebben onbewust een patroon te hebben aangenomen waarbij het vanzelfsprekend is dat ze vrijwel dagelijks meerdere glazen alcohol drinken. Door leerervaringen op te doen in de IkPas-periode word je je bewuster in het maken van een keuze om wel of niet te drinken, doorbreek je vastgeroeste patronen en is alcohol niet meer vanzelfsprekend.
Veel deelnemers van IkPas ervaren ook positieve lichamelijke veranderingen; ze voelen zich fitter en scherper, slapen beter, vallen af en hebben een betere huid.

Of je het nu doet om af te vallen, jezelf fitter te voelen of om jezelf uit te dagen; dankzij IkPas word je bewuster van je alcoholgebruik. We vragen je niet om te stoppen met alcohol, maar om een pauze in te lassen.


Wat is IkPas?
IkPas is een jaarlijkse terugkerende actie in Nederland voor tijdelijk geen alcohol drinken. Bijna elk land heeft wel een soortgelijke actie: denk aan Dry January in Engeland en OcSober in Australie. Allen hebben ze een soortgelijke insteek: Gezamelijk zetten we ons alcoholgebruik even op pauze.

Wanneer?
Je kunt kiezen uit 2 varianten.

De 40 dagen actie loopt van Aswoensdag tot en met de zondag voor Pasen, tijdens de traditionele vastenperiode tussen carnaval en Pasen. Dit jaar is dat van woensdag 14 februari 2018 tot en met zondag 25 maart 2018.

De 30 dagen actie beslaat bijna een maand en begint altijd op 1 maart, dit jaar op een donderdag. De actie loopt dan tot en met 30 maart 2018.

Meer info lees je op https://ikpas.nl/
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tja tja, in principe heb ik echt een bloedhekel aan dit soort campagnes, maar ik merk wel dat ik er door beïnvloed raak. En dan niet specifiek deze campage, meer die anti-rook campagnes. Ik lijk het punt te passeren dat ik defintief ga stoppen met roken. Alcohol is eigenlijk nooit een groot probleem geweest bij me, ik kan aardig doordrinken, maar zo kan het ook voorkomen dat ik een paar maanden achterelkaar geen druppel drink. Alcohol vind ik toch meer iets voor de zomer. Voor de aardigheid zal ik aan deze betuttelende uitdaging deelnemen. :blush:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik drink sowieso al niet. Of, zeer zeer zelden. Als ik 5drankjes per jaar drink is t veel.
Succes voor degenen die mee doen. :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."