Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWietproef voorlopig van de baan

Wietproef voorlopig van de baan

1 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Wietproef voorlopig van de baan

DEN HAAG - Maastricht kan voorlopig geen experiment doen waarbij de teelt van wiet onder voorwaarden wordt toegestaan. De veelbesproken proef zal er deze kabinetsperiode niet meer komen. Tijdens een overleg in de Tweede Kamer donderdag bleek dat er op dit moment toch geen meerderheid voor is.


Oppositiepartij PvdA en de regeringspartijen VVD en D66, die samen een meerderheid vormen, maken zich sinds vorig jaar gezamenlijk sterk voor een experiment voor gereguleerde wietteelt om gedoogde coffeeshops te bevoorraden. De fracties willen onderzoeken of dat de overlast en criminaliteit rond softdrugs kan tegengaan. GroenLinks steunt het plan.

Een motie van de PvdA om een en ander mogelijk te maken kan echter nu nog niet rekenen op de steun van de VVD. Volgens Kamerlid Frans Weekers wilde de PvdA donderdag "hals over kop nog een puntje scoren", maar hij voelt er niets voor de kwestie met haastige spoed te regelen. "Want dat is zelden goed", zei Weekers.

Teleurgesteld

Hij wil meer tijd uittrekken om geleidelijk te komen tot een stappenplan, waarin het experiment wel een plaats heeft. Weekers had zijn handtekening onder de motie van PvdA'er Nebahat Albayrak laten verwijderen. Dat gold ook voor Boris van der Ham van D66, al is en blijft ook hij voorstander van de proef. Albayrak reageerde teleurgesteld. "De VVD laat het afweten. Door politieke powerplay. Dat is zo ontzettend flauw", zei ze.

Minister Piet Hein Donner (Justitie) had dinsdag openlijk gesuggereerd dat hij zou opstappen, als de Kamer het experiment zou doorzetten. De motie van de PvdA zou hem verzoeken het Openbaar Ministerie (OM) op te dragen gedurende de proef af te zien van opsporing en vervolging van telers en handelaren die zich aan de afspraken met de gemeente houden.

Overtreden

Maar volgens Donner gaat hij en niet de Kamer over het vervolgingsbeleid van het OM. "Je huurt een minister van Justitie niet in om de wet te overtreden", zei de bewindsman donderdag. Het beoogde experiment is volgens hem in strijd met de Nederlandse wet en internationale afspraken.
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Een gemiste kans, omdat de VVD met de verkiezingen op het oog de PvdA niet willen steunen, en omdat mijheer Donner in een oerconservatief-christelijke gedachtengoed is blijven hangen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."