Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet utopisme van de drugsbestrijding

Het utopisme van de drugsbestrijding

8 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#1
'Drugsbestrijding is zinloos'

Het is een utopie om te denken dat drugsbestrijding succesvol kan zijn. Daarbij zijn drugs in veel gevallen lang niet zo slecht als politici en beleidsmakers willen doen geloven. Dat betoogt socioloog Egbert Tellegen in het boek 'Het utopisme van de drugsbestrijding' dat dinsdag in Den Haag is gepresenteerd.

De Tweede Kamer spreekt binnenkort over drugsbestrijdig en -beleid. Volgens de schrijver neemt de tolerantie ten opzichte van drugsgebruik de laatste jaren steeds meer af. Hij ergert zich met name aan de 'babyboomers' die volgens hem in hun jonge jaren zelf experimenteerden met drugs, maar nu rechts zijn geworden en tegen drugsgebruik.

Tellegen pleit voor regulering in plaats van verboden. Mensen moeten 'beheerst' drugs kunnen gebruiken. Het drugsbeleid moet volgens hem zijn gericht op risico's en niet op repressie.

Over zijn pas verschenen boek:

"Het utopisme van de drugsbestrijding"

In 2009 is het honderd jaar geleden dat met een conferentie in Shanghai de wereldwijde drugsbestrijding begon. Het doel was om het gebruik van drugs die van natuurproducten als coca, papaver en hennep worden vervaardigd, en later ook van synthetische stoffen, uit te bannen. Na bijna een eeuw blikt Egbert Tellegen terug op die strijd, waarbij Nederland een unieke rol heeft vervuld als vrijwel continue dwarsligger.

De historische schets wordt voorafgegaan door een inleidende beschouwing over de werking van verschillende drugs en het belang van de sociale context van drugsgebruik.

Na de geschiedschrijving worden tien zeer uiteenlopende bezwaren van de wereldwijde drugsbestrijding besproken. De drugsbestrijding wordt getypeerd als een vorm van utopisme met alle nadelige effecten die aan utopische strevingen eigen zijn.

Ten slotte wordt een onderscheid gemaakt tussen de beleidsopties 'verbieden' of 'vrijlaten', dan wel ‘reguleren’. Aan het einde van het boek breekt Tellegen een lans voor een systeem van regulering, waarvan hij tevens de contouren aangeeft.

Egbert Tellegen (Den Briel, 1937) is socioloog en emeritus-hoogleraar Milieukunde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij doceert thans aan de Universiteit Utrecht.

ISBN 9789053305836
NUR 740
Paperback
Omvang: 352 pp.
EUR 22,-

Lijkt me een heel interessant boek!!!
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#2
ik hoop dat zijn mening een beetje waarde draagt voor de politiek.
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#3
pipoxyz zei:
ik hoop dat zijn mening een beetje waarde draagt voor de politiek.
Klik om te vergroten...

ik ook, maar ik vrees er voor
politici doen wat drugs betreft gewoon hetgene dat hen het meeste stemmen op zal leveren, en we kunnen allebei verzinnen wat dat zal zijn/is
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als ik niet zo'n vreedzaam persoon zou zijn, zou ik zeggen; BOMMEN OP DEN HAAG



Maar ik zou niet durven :mrgreen:
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#5
pipoxyz zei:
ik hoop dat zijn mening een beetje waarde draagt voor de politiek.
Klik om te vergroten...

Hoop ik ook!! Gezien zijn achtergrond, lijkt het me absoluut geen domkop die onzin verkondigt. Ik hoop dat de politiek de tijd en moeite wil nemen om zijn betoog serieus te lezen! Ik ga het boek zeker binnenkort kopen!
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat kan ik zeggen...ik hoop natuurlijk dat het aanslaat in den haag. Maar goed het is al meerdere malen bewezen dat drugs lang niet zo erg zijn als ze lijken. de criminaliteit eromheen is veel erger zolang je het als illegaal product blijft beschouwen. Maar de mensen die hier echt iets aan kunnen veranderen, doen dat niet. en eerlijk gezegt denk ik dat ze ook niks willen veranderen...
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#7
Waarom richten wij niet gezellig met z'n allen een nieuwe politieke partij op dan? :grin:
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#8
Marla Singer zei:
Waarom richten wij niet gezellig met z'n allen een nieuwe politieke partij op dan? :grin:
Klik om te vergroten...

:mrgreen: ...zou wat zijn.
F
Funky MonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Voor bredere politieke correctie stem lijst Kadaver! :beer:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."