Nog geen etmaal is er gepasseerd of de partijtop heeft het al in alle toonaarden ontkend. Tja...
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 022008_025
Open VLD ontkent pleidooi Van Quickenborne voor coffeeshops
BRUSSEL - Open VLD ontkent dat kamerlid Vincent Van Quickenborne in het VRT-programma Phara heeft gepleit voor coffeeshops in ons land. Wel is hij er voorstander van om op termijn op legale en gecontroleerde manier softdrugs te kunnen kopen.
In een gesprek met Gerd Leers, de burgemeester van Maastricht, liet Open VLD-Kamerlid Vincent Van Quickenborne duidelijk weten dat hij gekant is tegen de beslissing van Maastricht om de coffeeshops in de binnenstad te verplaatsen naar de Belgische grens.
'Als ze voor overlast zorgen, moet je ze niet verplaatsen maar sluiten', zegt Van Quickenborne. De verhuis naar de Belgische grens noemt hij een 'gevaarlijk experiment'.
Hij pleit daarom voor een Europese aanpak van de softdrugs-problematiek, waardoor grensoverschrijdende discussies zoals tussen ons land en Maastricht, vermeden kunnen worden.
Hypocriete situatie
Van Quickenborne klaagt ook de hypocriete situatie aan in Nederland waar men wel softdrugs mag verkopen, maar niet mag kweken. In het verlengde daarvan wijst hij ook op de hypocrisie in België, waar men wel softdrugs (beperkt) mag gebruiken, maar niet mag kopen.
Ook hiervoor wil Van Quickenborne een Europese oplossing. Hij is alvast voorstander om op termijn ook op legale en gecontroleerde manier softdrugs te kunnen kopen. Over de manier waarop spreekt hij zich niet uit.
Hij pleit dus nergens voor het openen van coffeeshops in ons land. Er zijn vele andere manieren denkbaar om te komen tot een legale wijze van verdeling van softdrugs dan coffeeshops, klinkt het. avb, kld