Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoog tijd om dertig jaar drugsbeleid te evalueren (opinie)

Hoog tijd om dertig jaar drugsbeleid te evalueren (opinie)

1 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoog tijd om dertig jaar drugsbeleid te evalueren (opinie)

Victor Everhardt en Margriet van Laar, programmahoofd preventie Trimbos-instituut; hoofd Nationale Drug Monitor


Als enige land gedoogt Nederland softdrugs. Maar er is nooit onderzocht of het heeft opgeleverd wat de politiek ermee beoogde.

Lees het artikel

Al dertig jaar heeft Nederland een drugsbeleid dat wereldwijd uniek is. In 1976 koos de politiek, na advies van een speciaal ingestelde staatscommissie, voor een beleid waarin duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen harddrugs en softdrugs. Kritiek en lof is er sindsdien altijd geweest, zowel op het geheel als op onderdelen. Ook in het Kamerdebat, donderdag, over het drugsbeleid zal die kritiek weer aan bod komen. Er is echter nooit grondig geëvalueerd wat de effecten zijn van het Nederlandse drugsbeleid. Zo’n evaluatie is zo langzamerhand hoognodig.

Het Nederlandse beleid ligt internationaal regelmatig onder vuur. Centraal staat sinds dertig jaar niet de strijd tegen drugshandel, maar de bescherming van de volksgezondheid. Het uitgangspunt is druggebruik te voorkomen en de risico’s ervan te beperken. Ook maakt Nederland, als enige, onderscheid tussen soft- en harddrugs en het principe van ’de scheiding der markten’. Het achterliggende idee is om de verkoop van softdrugs als cannabis uit handen te houden van de verkopers van harddrugs, opdat cannabisgebruikers minder risico lopen om harddrugs te gaan gebruiken. Coffeeshops worden gedoogd. Hoewel de ’scheiding der markten’ een belangrijke pijler van het beleid is, is nooit onderzocht of het wel werkt en heeft uitgepakt zoals het bedoeld is.

Ook het onderscheid tussen soft- en harddrugs staat de laatste tijd ter discussie. Om daar voor eens en altijd een antwoord op te geven is een nieuwe, kritische analyse van de risico’s van cannabis en andere drugs noodzakelijk.

Een belangrijke vraag is bijvoorbeeld of anno 2008 de risico’s van softdrugs nog steeds aanvaardbaar zijn, vergeleken met die van harddrugs. Onderzoek is ook nodig naar de risico’s van nieuwere drugs, zoals xtc, die sinds 1976 op de markt zijn verschenen. Een groep Britse deskundigen heeft vorig jaar gepoogd om de schadelijke gevolgen van het gebruik van tal van drugs in kaart te brengen en te vergelijken. Zo’n onderzoek kan ook in Nederland van grote waarde zijn.

Natuurlijk is er uit eerder onderzoek al wel het een en ander bekend. Jaarlijks worden in verschillende publicaties cijfers gepresenteerd over druggebruik. Die cijfers, bijvoorbeeld over druggebruik en drugssterfte, tonen aan dat Nederland het internationaal niet slecht doet. Door de jaren heen hebben veel Europese landen ook elementen van het Nederlandse beleid overgenomen. In veel landen kwamen er (school)preventieprojecten en kunnen harddrugsverslaafden spuiten omruilen.

Toch tonen de cijfers niet aan wat precies de voor- en nadelen zijn van het Nederlandse beleid. Slechts op deelterreinen zijn er evaluaties uitgevoerd, bijvoorbeeld toen er discussie was over het verhogen van de leeftijdsgrens in coffeeshops.

Er zijn nog talloze blinde vlekken. Bijvoorbeeld op het gebied van cannabis. Het gebruik van wiet en hasj is niet gestegen. In 2005 nam 3,3 procent van de bevolking wel eens softdrugs. Ook onder scholieren lijkt het gebruik de laatste jaren vrij stabiel, nadat tot 1996 sprake was van een sterke stijging.

Daar staat tegenover dat steeds meer softdruggebruikers een beroep doen op de verslavingszorg. Die trend is er niet alleen in Nederland, hetzelfde gebeurt in veel andere Europese landen. Wat het betekent, is niet duidelijk. Komen meer mensen in de problemen vanwege cannabisgebruik? Is de kwaliteit van het hulpaanbod verbeterd? Of heeft het toch te maken met de sterke stijging van het thc-gehalte in nederwiet, en met de voorkeur van een groep jonge gebruikers voor sterke wiet? Wederom relevante vragen, waarop we helaas het antwoord schuldig moeten blijven.

Wil de Nederlandse politiek, met rechte rug, het drugsbeleid voor de toekomst verder vormgeven, dan is een gedegen evaluatie voorwaarde. In de jaren zeventig werd het drugsvraagstuk belangrijk genoeg gevonden om er een Staatscommissie voor in het leven te roepen. Waarom nu niet?


http://www.trouw.nl/deverdieping/podium ... e#readmore

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat betreft drugs beleid heb ik een half jaar geleden een artikel geschreven, misschien wel leuk om hier even te posten. Het was voor een algemeen publiek, dus het kan zijn dat bepaalde informatie overbodig is voor de mensen hier :wink:

De doos van pandora

Drugs, het is een fenomeen waar menig mens afstand van doet omdat het “slecht” is. Drugs is iets voor criminelen en het leidt alleen tot slechte dingen. Daarom is het goed dat drugs verboden zijn, anders zouden veel mensen het gebruiken met alle gevolgen van dien.

Dit is ongeveer de mening van de gemiddelde Nederlander als het over drugs gaat. Grappig om te zien is dat deze zelfde gemiddelde Nederlander vrijwel geen verstand heeft over wat drugs echt is. Veelal kennen ze ze alleen de bekendste (xtc, cocaine, wiet etc.) en hebben ze er nooit echt bij stil gestaan wat de definitie van 'een drug' nu precies is. De Van Dale geeft ons het volgende antwoord:

drug (de ~ (m.), ~s)
1 stimulerend, verdovend of hallucinerend middel => dope, narcoticum

Dit betekent dat ieder middel dat stimulerend, verdovend of hallucinerend werkt een drug is. Dit betekent dus, dat ook alcohol en cafeĂŻne een drug zijn. Bijna iedere volwassen Nederlander consumeert cafeĂŻne en alcohol maar zijn zoals hierboven is aangegeven toch tegen drugs... Ik denk niet dat je een zuiverdere vorm van hypocriet gedrag kunt vinden dan dit. Maar dit hypocriete gedrag is niet alleen de favoriete bezigheid van het volk, maar ook van de overheid. Tabak en alcohol zijn namelijk perfect legaal, terwijl de cijfers uitwijzen dat per jaar alcohol alleen al meer doden veroorzaakt dan alle illegale drugs bij elkaar. Maar het lijkt mij dat dit niets te maken heeft met het feit dat er op zowel alcohol als op tabak grof geld wordt verdient door middel van accijns. Een probleem wat daar nog eens bij komt, is de verschrikkelijk naĂŻeve gedachte, dat het verbieden van iets ook gelijk het probleem oplost. In de praktijk blijkt dit helaas net iets anders te werken en mijn stelling over dit geheel is dan ook:
Het verbieden van drugs verhelpt geen enkel probleem, het creëert er slechts meer.

Voor deze stelling zijn verschillende argumenten, ten eerste:
Het verbieden van iets, wil niet zeggen dat het weg is. Dit is een fout die door veel mensen gemaakt wordt. Het feit dat de meest bekende drugs verboden zijn, wil niet zeggen dat ze er niet meer zijn. Je kunt drugs bij wijze van spreken op iedere hoek van de straat kopen. Iedereen die met enige volharding zoekt naar drugs kan in principe alles kopen. Dus het haalt het probleem niet weg, wat het overigens wel doet, is een probleem er bij creëren. Punt nummer twee is namelijk dat verbieden onherroepelijk leidt tot een zwarte markt. Er gaan jaarlijks veel mensen dood bij activiteiten rond deze zwarte markt en de staat is jaarlijks veel geld kwijt aan het bestrijden van misdaad rond drugs. En doordat er geen gestructureerde controles zijn, is niet te zeggen wat de kwaliteit van de drugs is. Dit creëert een gigantisch gevaar voor de gebruiker omdat die geen idee heeft wat er in zit.

Maar als rasechte Nederlander is er natuurlijk één gulden argument tegen het legaliseren van drugs. Namelijk “Heb je enig idee wat het de maatschappij zal kosten wanneer drugs legaal wordt? Er zullen veel medische kosten gemaakt worden”. Ten eerste gaat dit er van uit dat er wanneer drugs gelegaliseerd worden opeens gigantische rijen met mensen die het gaan gebruiken zullen zijn. Dit is een hoogst onrealistisch scenario, sociologisch gezien zou er een kleine stijging of zelfs helemaal geen stijging in het gebruik komen. Ik denk niet dat de gemiddelde Nederlander denkt dat alles wat legaal is ook goed is. Ten tweede gaat dit argument er op een vreemde manier van uit dat drugs de maatschappij niets kosten als het illegaal is. Denk eens aan de enorme kosten die gemaakt worden voor de bestrijding van misdaad rond de zwarte markt en ook de medische kosten die gemaakt worden door drugsgebruikers worden gewoon vergoed door de verzekering. Daarnaast kosten alcohol en tabak de maatschappij jaarlijks veel meer geld en daar hoor je niemand over.

Ook hebben veel mensen de illusie dat het “normaal” is dat drugs verboden zijn en dat dit al eeuwen zo is. Niets is echter minder waar want de opiumwet bestaat pas sinds 1928, daarvoor was al het gebruik van drugs gewoon toegestaan. Ook is bekend dat de anti-drugs wetten en de 'war on drugs' in Amerika het gevolg is van raciale haat tussen blanke en zwarte mensen. De zwarte slaven zouden cocaïne gebruiken om blanke vrouwen te verkrachten. Daarnaast is bekend dat veel oude beschavingen drugs gebruikte bij religieuze rituelen en dat bepaalde hallucinogene planten aan de voet staan van menig religie. Drugs zien als iets slechts, iets wat alleen bedoelt is voor criminelen is iets dat pas in de 20ste eeuw is gekomen. De vraag is dan ook of het volk, wanneer zij echt rationeel nadenkt, dit ook echt vindt. Of dat het slechts het resultaat is van decennia lang durende indoctrinatie en manipulatie.
Maar het laatste en daarbij ook belangrijkste punt: de legalisatie van drugs is een enorme vrijheid. Wanneer men drugs verbied, betekent dit dat men vindt dat de mensen niet in staat zijn een rationele en verantwoordelijke beslissing te maken als het gaat om drugs. Dit vind ik vreemd, ik denk dat vrijwel alle mensen in mijn naaste omgeving dit wel kunnen en het lijkt mij dan ook zeer onwaarschijnlijk dat dit veel anders is in de rest van het land (of wereld). Het verbieden van drugs, betekent dat de staat voor jou gaat bepalen wat wel en niet goed is voor je lichaam. Het betekent dat de staat voor jou beslist, dat je geen avonturier van je geest mag zijn en je niet mag beslissen wat jij met je lichaam doet. Natuurlijk zijn er mensen die dit besef niet hebben, en geen goede beslissing nemen omtrent drugs. Maar deze groep kan met goede voorlichting behoorlijk kleiner gemaakt worden, en dan nog kunnen deze mensen bij een legale dealer veel eerder herkend worden. Het is niet alsof deze groep nooit in aanraking met drugs zal komen wanneer het illegaal is.

Ik denk dat de hiervoor genoemde punten in ieder geval genoeg kracht hebben om je te doen twijfelen over jouw mening over drugs. Want, hoeveel weet je eigenlijk van drugs? Ken je veel mensen met ervaring omtrent drugs? Is jouw mening wel echt jouw rationele mening, of is deze je opgedrongen door middel van indoctrinatie vanuit de maatschappij? Als je deze vragen op een dergelijke manier kunt beantwoorden dat jij nog altijd fel tegen de legalisatie van drugs bent, nodig ik je uit voor een discussie (stuur me maar een email).
Door Shokora 30/09/2007
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."