Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMeerderheid burgemeesters wil softdrugs legaliseren

Meerderheid burgemeesters wil softdrugs legaliseren

1 antwoorden
977 weergaven
18-5-2026
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#1
Uit onderzoek van het blad Binnenlands Bestuur is gebleken dat meer dan de helft van de burgemeesters met een coffeeshop in de gemeente voorstander is van het legaliseren van softdrugs. Ze hebben laten weten genoeg te hebben van 'het dubbele gedoe' en willen graag 'duidelijkheid van Den Haag'.

Aan het onderzoek hebben 88 burgemeesters deelgenomen aan het onderzoek. Van deze burgemeesters willen er 54 dat de volledige keten rondom de verkoop van softdrugs gelegaliseerd wordt, negen van de ondervraagde burgemeesters wil een verbod op coffeeshops en 25 burgemeesters zijn tevreden met het gedoogbeleid zoals dat nu is. De grote meerderheid heeft vooral genoeg van het 'dubbel gedoe': het gedogen van de verkoop van wiet, maar het verbieden van de teelt.

De overlast die te maken heeft met de coffeeshops doet zich voornamelijk in de grensgemeenten bij België voor. Het Binnenlands Bestuur meldt dat de Duitsers die naar de coffeeshops in Oost-Nederland komen veel minder overlast lijken te geven.

Met name de CDA-burgemeesters lijken erg verdeeld te zijn. Een derde van hen is voor legalisatie, een derde van hen voor gedogen en de rest is, evenals de landelijke CDA, voor het verbieden van softdrugs.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mooi dat er een meerderheid is voor legalisatie. :)
Jammer dat toch nog een substantieel aantal voorstander van het absurde gedoogbeleid is. Ik heb veel meer respect voor die 9 burgemeesters die zich duidelijk uitspreken vóór een verbod dan voor die 25 zwabberaars die ofwel in de jaren 70 zijn blijven hangen, ofwel een te gemakzuchtige mentaliteit hebben, zo van 'die hete aardappel ga ik niet doorslikken, dat moet mijn opvolger maar doen.' (ik snap ook wel dat het in Den Haag beslist wordt, maar het gaat om het signaal.)

Maar nogmaals hulde voor de 63(!) van de 88 die wél hun verantwoordelijkheid als gezagsdrager durven nemen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."