Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEO-leden boos om Knevels afwijzing scheppingsverhaal

EO-leden boos om Knevels afwijzing scheppingsverhaal

7 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#1
donderdag 5 februari 2009 08:22

De achterban van de Evangelische Omroep (EO) bestormt de publieke omroep met boze telefoontjes en mails, omdat presentator Andries Knevel op televisie heeft verklaard geen creationist meer te zijn.

Andries Knevel deed afstand van het scheppingsverhaal, tot verbazing van creationisten Andries Knevel deed afstand van het scheppingsverhaal, tot verbazing van creationisten

Sprookjes
'Met het oprukken van religies in de samenleving lijkt soms de weerstand tegen Darwin idee zelfs te groeien, of wordt evolutie in één adem genoemd met het scheppingsverhaal en andere creationistische sprookjes.'

Lees de weblogs van Simon Rozendaal Welkom in de gewone wereld, Andries Knevel en Leve Darwin, weg met het creationisme van Victor Spoormaker.

En bekijk de video van Simon Rozendaal Hoe kon Darwin zo politiek incorrect zijn?

In het programma 't Zal je maar gebeuren' zei Knevel spijt te hebben dat hij zijn kijkers en kinderen altijd heeft voorgehouden dat de wereld in zes dagen is geschapen.

Knevel ondertekende ook een verklaring hierover.

Darwin
Creationisten geloven niet in de evolutietheorie van Charles Darwin, maar in het scheppingsverhaal uit de bijbel. Uit een onderzoek van de EO uit 2007 blijkt dat 61 procent van de achterban gelooft in de schepping van de wereld door God.

Oud-EO-directeur Bert Dorenbos noemt de actie van Knevel in Trouw een 'daad van agressie'.

Debat
De Eo stelt, na dertig jaar uitzendingen te hebben gemaakt vanuit het standpunt dat God de wereld schiep, dat 'schepping en evolutie elkaar niet uit hoeven sluiten'. Dat zegt een EO-woordvoerder in De Telegraaf. In 2007 schrapte de EO nog delen uit een BBC-documentaire waarin de evolutietherie werd behandeld.

De EO wil met Knevels verklaring 'graag het debat aangaan' en stelt dat zij met hun programma's de evolutietheorie tekort hebben gedaan. Hij zei overigens wel ’van harte’ te geloven in God de Schepper en in Jezus Christus als Redder.

Door Maartje Willems

http://www.elsevier.nl/web/10222433/Nie ... rhaal.htm#
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat voel ik me ontwikkeld zeg :hearteyes:
:grin: :tearsofjoy:
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#3
Er schijnen zelfs Christenen te zijn die zeggen af te stappen van hun geloof als de evolutie theorie bewezen wordt. Wat voor leeg geloof heb je dan?
P
PipstothePoXLid
01-01-2024, 00:00
#4
wedden dat zijn revisie het directe gevolg is van de boodschap van deze man :wink:
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#5
het 1 sluit het ander niet uit. ik geloof niet in het scheppingsverhaal zoals die in de bijbel wordt verkondigt. ik geloof wel in darwin`s theorie. maar darwin`s theorie maakt het niet onmogelijk dat dit alles door een bepaalde macht is gecreeerd. ik noem die macht gewoon de natuur.
P
PipstothePoXLid
01-01-2024, 00:00
#6
somewhere on the net..: zei:
De evolutietheorie bestaat uit vijf feiten en drie logische conclusies.
Allereerst de feiten:

1. In de natuur produceren organismen meer nakomelingen dan dat er uiteindelijk blijven leven.
2. De natuurlijke hulpbronnen (bijvoorbeeld voedsel, ruimte, licht en water) zijn beperkt en onvoldoende om alle nakomelingen in leven te houden.
3. In de natuur is de populatiegrootte van iedere organisme tamelijk constant, eventuele fluctuaties zijn aan een maximum gebonden.
4. Ieder individueel organisme is uniek. Er zijn verschillen tussen individuen (variatie).
5. Sommige van deze verschillen zijn erfelijk bepaald en kunnen worden overgedragen op volgende generaties.

En dan de conclusies:

1. Er is een strijd om bestaan.
2. Afhankelijk van de natuurlijke omstandigheden, hebben sommige varieteiten meer kans om te overleven dan anderen. Hierdoor vindt natuurlijke selectie plaats.
3. Dit kan na vele generaties soorten veranderen en nieuwe soorten doen ontstaan (evolutie).
Klik om te vergroten...

maar idd.. het 1 hoeft het ander niet uit te sluiten.
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#7
ik ken de theorie...dus dan klopt het toch wat ik zeg.

deze theorie verklaart niet hoe het universum ed is ontstaan. als ik zeg; dit alles, dan bedoel ik dus het universum. eigenlijk is dit ook een onderwerp dat ik voor mezelf allang heb afgesloten. ik weet, net als iedereen die voor zichzelf denkt, hoe het zit.

je hoeft niet bijster slim te zijn om te bedenken dat het zo is gegaan. als je nu al alleen maar kijkt hoever we nu zijn in vergelijking met 100 jaar terug. dat is niet een hele grote stap, maar de evolutie is zelfs in zo`n klein tijdbestek meer dan zichtbaar.

ik vind het ook verbazingwekkend dat er mensen zijn die hun hele leven weiden aan dit soort dingen onderzoeken. terwijl al het bewijs gewoon zo voor je neus ligt. sterker nog, jijzelf bent het bewijs. er zijn mensen aan het doodgaan door de honger en door oorlogen en wij houden ons bezig met sprookjes en theorieen...echt nuttig ja.
P
PipstothePoXLid
01-01-2024, 00:00
#8
oja, dat klopt idd.. hetgeen ik quote was niet in reactie op jouw post maar was meer als preemptive strike tegen de nog komende creationist die verontwaardigd zal verklaren dat wij mensen toch echt niet van apen afstammen; een strategisch voorbeeld voor het oproepen van onderbuikwetenschap :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."