Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAantal kinderen dat ADHD-geneesmiddelen slikt stijgt met 74

Aantal kinderen dat ADHD-geneesmiddelen slikt stijgt met 74

2 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Aantal kinderen dat ADHD-geneesmiddelen slikt stijgt met 74 procent

Tussen 2004 en 2007 is het aantal kinderen en jongeren dat ADHD-geneesmiddelen slikt, gestegen met 74 procent. Ook het aantal kinderen dat medicijnen tegen psychoses neemt, stijgt. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.Het totaal aantal kinderen en jongeren voor wie minstens één verpakking werd voorgeschreven, ging van 43.919 in 2004 naar 59.884 in 2007. De helft van alle kinderen is naar verluidt jonger dan 12. Vooral de groep die ADHD-geneesmiddelen voorgeschreven krijgt, groeit: van 6.007 patiënten in 2004 naar 23.251 in 2007 (+ 74 pct). Ook de middelen tegen psychoses zitten in de lift: + 12 pct.

Volgens kinderpsychiater Dirk Deboutte moet de overheid onderzoeken waarom artsen voor een bepaalde behandeling kiezen. 'Enkel zo kan men misbruiken opsporen', zegt Deboutte. Hij voegt er aan toe dat er te weinig informatie is over langdurig gebruik van dit soort geneesmiddelen op het kinderbrein dat zich ontwikkelt.

Bron: Medinieuws BE

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#2
Met betrekking tot welk land? Lijkt me sterk dat er in de hele wereld maar 50k mensen zijn die ritalin en soortgelijke slikken.
M
MindgamerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het is binnenlands nieuws, dus dit geldt voor heel België denk ik.
Inderdaad vaag dat ze dat niet duidelijk in het nieuwsbericht hebben belicht.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."