Rampensite mag niet plat bij ramp
Een site van een regionale omroep die optreedt als rampenzender, hoort niet plat te gaan. Tot die schokkende conclusie komen zowel Omrop Fryslân-directeur Harm Wondaal als CDA Tweede Kamerlid Joop Atsma.
Zij reageren op het feit dat de site van Omrop Fryslân ten tijde van de gifwolk boven Dronrijp onbereikbaar was. De omroep kreeg pas uren later een noodwebsite in te lucht. De regionale omroep heeft de rol van rampenzender bij grote incidenten.
"Er is nooit over de rol van internet bij rampenzenders gesproken", aldus Atsma, "maar op alle platforms zou die moeten kunnen functioneren. Ik wil snel met de omroep om de tafel, want over twee weken dien ik een initiatiefnota in over de regionale omroepen waarin dit meegenomen kan worden."
Volgens Omrop Fryslân-directeur Harm Wondaal kwam de toeloop onverwacht. "Het luchtalarm in de hele provincie ging af, waardoor er een enorme toestroom kwam. We konden niet zo snel extra servers bij plaatsen, maar dit moet niet meer gebeuren en het zal niet meer gebeuren. Onze site hoort, zeker bij een ramp, gewoon bereikbaar te zijn."
bron
pitsnieuws.nl