Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOverheid moet tijdelijk stoppen met gebruik iPhone

Overheid moet tijdelijk stoppen met gebruik iPhone

1 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#1
Big Brother is watching you!!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Overheid moet tijdelijk stoppen met gebruik iPhone

AMSTERDAM – Kamerleden Afke Schaart en Ard van der Steur (VVD) maken zich ernstige zorgen om berichtgeving dat de iPhone en iPad vastleggen waar het apparaat zich bevindt en dit opslaan.

Dat stelt het duo in Kamervragen die donderdag ingediend worden en waar NU.nl al over beschikt. De Kamerleden willen dat consumenten geĂŻnformeerd worden en de overheid voorlopig stopt met het gebruik van de apparaten.


Woensdag ontdekten twee Britse onderzoekers dat de iPhone en iPad van Apple precies vastleggen waar het apparaat zich bevindt en dat deze informatie vervolgens permanent wordt opgeslagen in het toestel en op de computer van de eigenaar.

De voorwaarden van Apple geven het bedrijf het recht om voortdurend bij te houden waar de iPhone en iPad zich bevindt en die informatie te delen met derden, om locatiediensten te kunnen aanbieden.

Consumenten informeren

De VVD-Kamerleden willen dat consumenten bij aanschaf van producten van Apple gewezen worden op het feit dat hun locatiegegevens bewaard worden. Bovendien pleiten zij voor een onderzoek van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) naar hoe de consument geĂŻnformeerd wil worden.

Schaart en Van der Steur spreken hun ernstige zorgen uit om vertrouwelijkheid van de communicatie bij justitie, politie en defensie.

Ze eisen dan ook dat er geen Apple-producten meer worden aangeschaft tot volledige openheid is geboden. Ook moet er een tijdelijke stop komen op het gebruik van de apparaten door functionarissen in kritische functies.

'Zeer onwenselijk'

“Het is zeer onwenselijke dat bijvoorbeeld boeven door even een iPhone te ‘lenen’ gevoelige informatie van politie en justitie zouden kunnen uitlezen”, aldus Schaart. “Daarom willen we van de ministers weten of het voor de overheid wijs zou zijn om even pas op de plaats te maken tot er duidelijk is.”
© NU.nl/Colin van Hoek

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."