Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPasen 2011 vestigt warmterecord

Pasen 2011 vestigt warmterecord

2 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#1
Pasen 2011 vestigt warmterecord
Uitgegeven: 24 april 2011 15:44


DE BILT - Het KNMI heeft nog nooit zo'n warme Pasen geregistreerd op thuisbasis De Bilt als dit jaar. Dat meldde woordvoerder Harry Geurts zondagmiddag. 's Middags was het kwik in de Utrechtse plaats tot boven de 25 graden Celsius gestegen.



Het vorige record dateert uit 1949 toen het in het paasweekeinde van 16,17 en 18 april in de Bilt 24,5 graden werd en Nederland te maken had met vergelijkbare weersomstandigheden.

In het oosten van het land steeg de temperatuur zelfs verder dan in De Bilt. Geurts waarschuwde echter dat de verschillen in het land groot zijn en dat het niet overal even warm is.

''Door wind van zee is het op Vlieland 16 graden en langs de kust in Zuid-Holland is het niet veel warmer.''

Het mooie weer is te danken aan een hogedrukgebied ten noordoosten van Nederland dat in elk geval landinwaarts zorgt voor een zuidoostenwind. Deze wind voert de warme lucht aan.

Stapje terug

Het KNMI is in 1901 begonnen met het registreren van etmaaltemperaturen.

Ook voor de komende dagen wordt nog mooi weer voorspeld. Het KNMI verwacht dat de temperatuur woensdag een stapje terug zal doen en dat de kans op neerslag dan toeneemt.

Het is niet alleen uitzonderlijk warm maar ook zeer droog, aldus woordvoerder Geurts.

Bekaaid

Zonaanbidders kwamen er een beetje bekaaid af op de stranden langs de Nederlandse kust. Terwijl in het binnenland de temperatuur opliep naar een uiterst behaaglijk niveau, kwamen de meters in het aangezicht van de vloedlijn door wind van zee soms niet verder dan een schamele 16 graden Celsius.

Het was dan ook minder druk dan de afgelopen twee dagen, constateerde voorzitter Paul Zonneveld van Nederlandse Vereniging van Strandexploitanten Noordzeestrand (NVSN).

Gezellig

''Maar het was gezellig hoor'', aldus de exploitant. ''Maar zonder bescherming kon je niet in de zon zitten. Zestien graden en wind. En de mensen moesten uitkijken dat ze niet verbranden in die omstandigheden want het zonnetje prikte natuurlijk wel.''

Directeur Raymond van Mourik van de Reddingsbrigade Nederland sprak van een drukke dag zonder noemenswaardige incidenten. De ploegen met strandwachten zijn zo vroeg in het seizoen nog niet op volle sterkte zijn waardoor de mensen die er wel zijn de handen vol hebben. ''We hebben een handjevol zwemmers in problemen geholpen'', aldus Van Mourik.

Polsbandjes

Net als de afgelopen dagen werden diverse kinderen teruggebracht bij hun ouders en beantwoordden de strandwachten veel vragen van zonaanbidders. Verder deelden ze de zeer populaire polsbandjes voor kinderen uit waarmee ze kunnen worden herenigd met hun ouders mochten ze die kwijtraken.

Bekijk Paasfoto's op de special
Bron
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tufnut zei:
En nu nog een mooie koninginnedag!
Klik om te vergroten...
Inderdaad wat kunnen we nog meer wensen? :grin:
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#3
En nu nog een mooie koninginnedag!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."