Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumssteeds meer ouderen aan de drugs

steeds meer ouderen aan de drugs

5 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
d
darkbullLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het aantal 40-plussers dat in West-Europa een ontwenningsbehandeling ondergaat wegens verslaving aan soft- en harddrugs is de afgelopen tien jaar verdrievoudigd.
Nu al is 22 procent van de drugsverslaafden ouder dan veertig, en dat probleem gaat alleen maar erger worden voorspellen experts. In Duitsland geven ze nu ook openlijk toe dat er bijvoorbeeld een probleem is met bejaarden die aan de drugs zitten. Hun aantal is de afgelopen jaren verdubbeld. De regering gaat er speciale bejaardentehuizen bouwen voor junks.

Veroordelingen
In Düsseldorf alleen al waren er in 2011 120 veroordelingen van 65-plussers voor drugsfeiten. Mechthild Dyckmans, adviseur aan de regering Merkel terzake, zegt in het jongste nummer van Der Spiegel dat 'oudere mensen in toenemende mate illegale drugs gebruiken. Een fenomeen dat de afgelopen jaren de kop heeft opgestoken.'

Het komt enerzijds omdat de generatie die in de jaren zestig experimenteerde met drugs daar nooit echt mee gestopt is, maar anderzijds zijn er blijkbaar toch ook een aantal bejaarden die het allemaal nog eens willen proberen nu ze 'in de herfst van hun leven zitten'.

Opa Opium
Geriatrische specialisten worden zo tegenwoordig geconfronteerd met oma's die 'spaced out' zijn door LSD en in de rechtbanken verschijnen 70-jarige dope-dealers.

Vorige week werd in Dortmund bijvoorbeeld nog maar eens een man van 69 veroordeeld die al de bijnaam 'Opa Opium' kreeg. Hij werd betrapt bij het verkopen van 20 gram heroïne. Hij kreeg deze keer twee jaar voorwaardelijk.

Bejaarden die te veel hashcake hebben gegeten is blijkbaar ook een steevast weerkerend probleem. In de VS kennen ze het al langer, en daar spreken ze van het 'stoned grandparent phenomenon'.

Leefprojecten
Dyckmans zegt dat de Duitse overheid alvast een plan aan het opstellen is over hoe het probleem aan te pakken. Dat is hoognodig volgens haar, want 'er is een hele generatie oude drugsgebruikers op komst, en we gaan moeten leren omgaan met verslaving bij oudere mensen. Je kan deze mensen bijvoorbeeld niet bij andere bejaarden in een tehuis stoppen.'

Volgens Dyckmans zijn er al een aantal pilotprojecten gestart om de bejaarde junks onder te brengen in een soort gemeenschappelijke leefprojecten.
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Jah, als ik oud ben wil ik mijn daagjes ook vertoefen op grote voorraden lsd en andere psychedelische tryptamines.
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#3
Paperplane. zei:
Jah, als ik oud ben wil ik mijn daagjes ook vertoefen op grote voorraden lsd en andere psychedelische tryptamines.
Klik om te vergroten...

goed plan

the mind is forever

dat je lichaam een oude zak wordt is minder boeiend

:wink:
z
zjimizLid
01-01-2024, 00:00
#4
die oudjes zijn niet klein te krijggen :)

btw waarom zouden drugs ev voorbehouden zijn aan minder oude lui?
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Sowieso minstens 2x per maand trippen, en elke vrijdag en zaterdag een beetje wiet in de vaporizer.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#6
Paperplane. zei:
Jah, als ik oud ben wil ik mijn daagjes ook vertoefen op grote voorraden lsd en andere psychedelische tryptamines.
Klik om te vergroten...
Paperplane. zei:
Sowieso minstens 2x per maand trippen, en elke vrijdag en zaterdag een beetje wiet in de vaporizer.
Klik om te vergroten...

Minstens ja, en op me sterfbed een stevige injectie LSD lijkt me een mooi eind (Als ik een leuk mooi en gelukkig leven achter de rug heb).Dan heb je dus LSD en als je sterft komt er ook een grote lading DMT (dimethyltryptamine) vrij uit je hersenen (staat in onderzoeken), letterlijk een levensverlengend trippie lijkt me als ik geen tijd besef meer heb, en me weg zoek in de cosmiche chaos naar een rustige plek.
Misschien krijg je dan de film van je leven in 3d te zien door die combi lol. Just fooling around :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."