Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVier grote steden tegen wietpas

Vier grote steden tegen wietpas

1 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#1
De vier grote steden, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, zijn tegen de invoering van de wietpas. Ook Utrecht liet vandaag weten niks te zien in het aanscherpen van de regels voor coffeeshopbezoek om zo drugstoeristen te weren.

Een woordvoerder van burgemeester Wolfsen zegt dat Utrecht geen problemen heeft waar de wietpas een oplossing voor biedt. Utrecht heeft veel minder last van niet-ingezeten die drugs willen kopen dan de grensgemeenten in bijvoorbeeld Limburg. De stad vreest door de invoering van de wietpas vooral een toename van de illegale handel op straat en de daarmee gepaard gaande overlast.

"Wij hebben het idee dat we een pil opgedrongen krijgen terwijl we niet ziek zijn en mogelijk wel alle bijwerkingen daarvan gaan ervaren", zegt de woordvoerder van burgemeester Wolfsen. De burgemeester zal bij de minister kenbaar maken dat Utrecht niet erg blij is met de wietpas. Vanavond zullen een aantal lokale partijen een motie in de gemeenteraad van Utrecht indienen over de wietpas.

Geen toegevoegde waarde

Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam liet eerder deze week al weten tegen de wietpas te zijn. Volgens hem functioneert die niet en zal het ook niet gaan functioneren. Hij richtte zijn oproep aan de onderhandelaars Rutte en Samsom.

Ook de gemeente Den Haag is tegen de invoering van de wietpas. Het college van B&W is van mening dat het aangescherpte lokale coffeeshopbeleid al genoeg waarborgen biedt. Dat schrijft onder andere burgemeester Van Aartsen in antwoord op vragen van een gemeenteraadslid begin deze maand. De gemeente Den Haag ziet geen toegevoegde waarde in de wietpas.

Van der Laan van Amsterdam liet zich eerder al kritisch uit over de wietpas. De stad, die miljoenen toeristen per jaar ontvangt, zegt tegen de invoering van de strengere coffeeshopregels in zijn stad te zijn.

Maatwerk

De wietpas wordt vanaf 1 januari verplicht in heel Nederland. De wietpas staat voor strengere regels waarbij buitenlanders geen drugs meer kunnen kopen in Nederlandse coffeeshops en Nederlandse kopers zich verplicht moeten registreren.

De wietpas is al ingevoerd in gemeenten in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Het drugstoerisme is afgenomen, maar er is wel meer overlast van dealers op straat. Onder meer de gemeente Maastricht heeft al geklaagd over de neveneffecten van de wietpas, zoals de toegenomen overlast van drugsrunners.

Burgemeester Onno Hoes wil dat de regels worden aangepast. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft de landelijke politiek eerder al gevraagd om maatwerk voor gemeenten die de wietpas moeten invoeren.

Bron: NOS

Hopelijk luistert den haag naar de kritiek en toenemende 'drugsrunners' die nu steeds vaker het nieuws betreden. Het lijkt mij een stap achteruit in ons beleid. Hopelijk zal het allemaal wel los lopen met die pas.


S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het is een kwestie van tijd, maar aan die wietpas komt een eind. Zo'n belachelijk plan kan nooit lang stand houden. Er wordt nu al enorm over geklaagd en hij is nog niet eens in het hele land ingevoerd.

Hopen dat er voor 1 januari nog een besluit komt, zodat de schade aan coffeeshops in het noorden van het land beperkt kan blijven. Rare idioterie die pas, jammer dat de politiek niet naar het verleden en het buitenland kijkt, dan waren ze er ALLANG achter dat die pas alleen maar gezeik en een hoge rekening oplevert...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."