Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMuizen zonder DD3R-eiwit willen meer cocaïne

Muizen zonder DD3R-eiwit willen meer cocaïne

1 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#1
http://www.nu.nl/wetenschap/2929423/mui ... caine.html

AMSTERDAM – Muizen die vanaf hun geboorte een bepaald eiwit in hun hersenen missen, dienen zichzelf - als ze de gelegenheid krijgen - meer cocaïne toe dan 'gewone muizen'. Ook doen zij meer moeite voor het middel dan muizen met het eiwit. Dit concluderen onderzoekers van het National Institute on Drug Abuse uit Baltimore in PNAS.

Het gaat om het eiwit met de naam DD3R, dat een functie heeft in de communicatie tussen hersencellen - onder andere in de zogenaamde belonings- of genotscentra van de hersenen.
Deze gebieden worden actief als mensen of dieren aangename prikkels voorgeschoteld krijgen, zoals seks of lekker eten, maar ook genotsmiddelen zoals cocaïne.

Vergeleken
Voor het onderzoek werden twee groepen muizen met elkaar vergeleken. Bij één groep zorgden de onderzoekers er met een genetische manipulatie voor dat het eiwit niet bij de dieren werd aangemaakt. Bij de andere groep muizen werd het wel aangemaakt.

Voor de experimenten werden de muizen in een kooi geplaatst met daarin een hendel. Een duw op de hendel leverde een dosis cocaïne op, die de dieren door middel van een infuus werd toegediend.

De muizen zonder het eiwit bleken vaker op de hendel te duwen dan de muizen met het eiwit. In een vervolgexperiment leidde een duw op de hendel niet meer altijd, of zelfs helemaal niet meer, tot een shot cocaïne. Ook in deze situatie bleven de gemanipuleerde muizen vaker en voor langere tijd op de hendel duwen in de hoop toch een beloning te krijgen.

Verslaving
De resultaten bevestigen een belangrijke rol van DD3R bij verslaving. Zo bleek eerder uit hersenscans dat stevige gebruikers van methamphetamine over minder DD3R eiwitten in hun hersenen beschikken dan niet-gebruikers.

Volgens onderzoeksleider Xi Zheng-Xiong is het waarschijnlijk dat ook mensen die door een genetische afwijking minder van het eiwit aanmaken, vatbaarder zijn voor verslavingen aan onder meer cocaïne.

Het eiwit vormt dan ook een bruikbaar aangrijpingspunt voor de ontwikkeling van medicatie voor verslaafden.

Door: NU.nl/Kevin Janssen
http://www.nu.nl/wetenschap/2929423/mui ... caine.html

Dus, hoe zit het met jouw DD3R-eiwit?
f
fly--Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Heel erg interessant!
Thanks voor het posten!
Vooral omdat ik ADD heb en er schijnt ook een verband te zijn daartussen.
ADHD/ADD-ers kunnen gebrek hebben aan bepaalde eiwitten, misschien zijn ze daarom ook wel verslavingsgevoeliger. [Of misschien slaat dit helemaal nergens op] (:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."