Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWettelijke limieten voor drugsgebruik in het verkeer

Wettelijke limieten voor drugsgebruik in het verkeer

25 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Trinity zei:
ik vind dat het echt wel een verschil is als je MDMA hebt gebruikt, aan het einde vd avond eea grotendeels uitgewerkt is en je gaat rijden of dat je met een paar biertjes op gaat rijden.

want, zoals gezegd; als je 'normaal' gebruikt en einde avond de effecten 'weg' zijn is rijden vlgs mij niet per sé gevaarlijk.

Ik denk daarbij bijv. ook aan micro-dosing van bepaalde middelen. Die personen zouden dus altijd een gevaar voor hun omgeving zijn (want ze zouden positief moeten testen)?? Terwijl toch veel studies (vooralsnog) aantonen dat het juist hun prestaties verbeterd...
..
Klik om te vergroten...


Alineas citeren lukt me niet dus ff zo.
Dit hierboven heb jij toch echt letterljk vermeld in je post.

Met micro doseren ben je gewoon onder invloed. Veel studies tonen aan dat het hun prestatie verbeterd zeg jij. Gaat dat specifiek over autorijden? Ik heb daar toch echt moeite mee dat aan te nemen. Ik ken namelijk ook onderzoek dat cannabis bepaalde talenten verbeteren en creativiteit versterkt bij mensen maar daar aan tegen het reactievermogen wel verminderd.

Het gaat er niet om of jij het wel of niet doet, onder invloed rijden. Maar je veroordeeld het niet en vind het toch in bepaalde situaties oke.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Trinity zei:
!!!LEESWAARSCHUWING!!! LANGE LAP TEKST!!!


Fijn dat Dunnetjess en Stomme Eend 'drugfree' in de auto stappen. Ik ga er vanuit dat jullie ook nooit je telefoon gebruiken achter het stuur...

En @stomme eend : jij vind het blijkbaar wel 'normaal' dat je drugs gebruikt, terwijl je ook de verantwoording hebt voor het opvoeden van kinderen?? Ik kan me voorstellen dat veel mensen daar ook een heeeeeeel andere mening over hebben.
Klik om te vergroten...


Inderdaad, ik gebruik nooit mijn telefoon in de auto. In mijn prive auto heb ik geen eens een carkit. Gsm zit in de tas.

En die opmerking over Stomme Eend zijn kids heeft natuurlijk niets met dit onderwerp en deze discussie te maken. Das gewoon flauw.
s
stomme eendLid
01-01-2024, 00:00
#3
Fijn dat Dunnetjess en Stomme Eend 'drugfree' in de auto stappen. Ik ga er vanuit dat jullie ook nooit je telefoon gebruiken achter het stuur...
Klik om te vergroten...
Met je mensenkennis is alleszins niks mis:thumbsup:want inderdaad: ook als het om telefoongebruik in de auto gaat, ben ik een brave Hendrik. Zéker na het zien van de docu In één klap van Frans Bromet over mensen die een dodelijk ongeluk veroorzaakt hebben door telefoongebruik achter het stuur.
En @stomme eend : jij vind het blijkbaar wel 'normaal' dat je drugs gebruikt, terwijl je ook de verantwoording hebt voor het opvoeden van kinderen?? Ik kan me voorstellen dat veel mensen daar ook een heeeeeeel andere mening over hebben
Klik om te vergroten...
.
Verdomd interessant punt waar ik heel graag mijn mening in een discussie over wil geven. Edoch: vind je dat echt in deze discussie meerwaarde hebben?? Denk je dat het invloed heeft op hoe je aankijkt tegen al dan niet met drugs achter het stuur kruipen? Ik mis het verband namelijk.
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#4
En een aanvullend bericht: justitie gaat zwaarder straffen bij geweldsmisdrijven onder invloed van drank of drugs.

http://nieuws.tpo.nl/2017/06/30/jus...smisdrijven-onder-invloed-van-drank-of-drugs/
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#5
Weggebruikers kunnen vanaf 1 juli 2017 gecontroleerd worden op drugsgebruik met behulp van een speekseltester. De politie gaat dit nieuwe instrument de komende tijd inzetten in het verkeer. Vanaf 1 juli gelden wettelijke limieten voor amfetamine-achtige stoffen, cocaïne, opiaten (morfine/heroïne), cannabis (THC) en GHB-achtige stoffen. Voor een combinatie van drugs of een combinatie van drugs met alcohol gelden nul-limieten.

De politie zal de speekseltester inzetten als er aanwijzingen zijn dat een automobilist drugs heeft gebruikt; bijvoorbeeld door bijzonder rijgedrag, vermoedens bij een standaard verkeerscontrole (zoals verwijde pupillen en overmatig zweten) of het wegrijden na het bezoek aan een coffeeshop in combinatie met andere indicatoren. Op dit moment worden politiemensen nog getraind om het nieuwe instrument te gebruiken. Vandaar dat de inzet van de speekseltester gefaseerd wordt ingevoerd.

Aanscherping Wegenverkeerswet
De Wegenverkeerswet is aangescherpt op het gebruik van tien aangewezen drugs om de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Afhankelijk van de werkzame stof hebben drugs in verschillende mate een negatieve invloed op de rijvaardigheid van de bestuurder. Drugs kunnen bijvoorbeeld leiden tot overmoedig rijgedrag, maar ook versuffen of slaperig maken. Gebruik van verschillende drugs of de combinatie van drugs met alcohol leidt tot een nog hoger risico op ernstige verkeersongevallen.

Risico's
Drugs kunnen langere tijd in het lichaam aanwezig blijven na het gebruik. Dit is afhankelijk van diverse factoren: het type drugs, de kwaliteit van de drugs, de frequentie en mate van gebruik en individuele kenmerken, zoals de stofwisseling en het gewicht van de betrokken persoon. Deelname aan het verkeer kan ook nog risicovol zijn als de drugs enkele dagen eerder zijn gebruikt.

Speekseltest
Met een speekseltest is vanaf 1 juli snel en eenvoudig te zien of er een of meer aangewezen drugs zijn gebruikt. Politieagenten kunnen weggebruikers verplichten mee te werken aan het afnemen van speeksel. Als uit de test blijkt dat iemand drugs heeft gebruikt, wordt een vervolgonderzoek ingesteld. Een arts of verpleegkundige neemt hiervoor bloed af en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) analyseert bloedmonsters op het type drugs en de hoeveelheid drugs. De uitslag van het bloedonderzoek geldt als bewijsmiddel.

Geen uitzondering bij medicinaal gebruik
Net als nu al het geval is, geldt er na 1 juli geen uitzondering voor bestuurders die drugs medicinaal gebruiken. Ook niet als zij bij staande houding aan de politie een medische verklaring kunnen overleggen.

Bron: Politie.nl
https://www.politie.nl/nieuws/2017/juni/30/drugsgebruik-in-verkeer.html
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Eigenlijk wel goed. Ik ken helaas zat mensen die ipv alcohol gewoon met coke of een hoop wiet gaan autorijden.
Ik vraag mij wel af wat die limieten zijn? Kan ik die ergens zien? Bij alcohol is er een duidelijk limiet te meten, hoe gaat dat in zijn werk met drugs? Zoveel % thc in je bloed?
Dagelijkse blowers gaan nu wel een groot risico lopen. Ook al heb je die dag nog niet gerookt ben je toch de sjaak.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."