Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLachgasverbod in Veldhoven

Lachgasverbod in Veldhoven

1 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
M
MacLeodLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het gebruik van lachgas is populair. Helaas is niet iedereen zich bewust van de risico’s die er zijn voor de gebruiker én voor de omgeving. Daarom is in Veldhoven een lachgasverbod ingesteld. Het gebruik op straat is sinds 1 januari verboden. Naast handhaving, zetten politie, gemeente en zorgpartners ook in op het informeren van jongeren en hun ouders.

Sommige mensen gebruiken lachgas voor de lol. Lachgas veroorzaakt namelijk een korte roes. Daarbij hoort ook gedrag dat vergelijkbaar is met dronkenschap. Denk hierbij aan roekeloosheid, luidruchtig gedrag, het wegvallen van remmingen, en tijdelijk bewustzijnsverlies. Hierdoor veroorzaakt het gebruik van lachgas risico’s in het verkeer en in de omgang met elkaar. Het is dan ook niet ‘normaal’. Naast gevaar voor de gebruiker is er ook overlast voor de omgeving. Gebruikte ampullen worden vaak achtergelaten in het openbaar gebied.

Verbod
Om ongelukken en overlast te voorkomen en zo de openbare ruimte veilig en vertrouwd te houden, is in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) artikel 2:34a opgenomen. In dit artikel staat dat het gebruik van lachgas in de openbare ruimte is verboden.

Betrapt, en dan?
Als een jongere onder de 18 jaar wordt betrapt op het gebruik van lachgas, volgt een gesprek met de minderjarige en de ouders bij bureau Halt. Halt geeft minderjarige jongeren die een strafbaar feit hebben begaan, een passende leer- of werkstraf. In het geval van middelengebruik zoals lachgas, wordt een specifieke leeropdracht over lachgas opgelegd. Eventueel wordt een vervolggesprek gevoerd met Novadic-Kentron. Zij zijn deskundig op het gebied van preventie van middelengebruik. Het doel is om de jongeren en ouders bewust te maken van de risico’s en verder gebruik te voorkomen. Ben je ouder dan 18 jaar en word je op het gebruik betrapt, dan krijg je een proces-verbaal. Daarnaast wordt de gemeente geïnformeerd en wordt een bestuursrechtelijk handhavingsproces gestart. Dit kan bij herhaling leiden tot hoge boetes.

Informatie?
Als je meer wilt weten over het gebruik van lachgas, kijk dan op www.drugsinfo.nl of neem contact op met de preventiemedewerker van Novadic-Kentron via het Centrum voor Jeugd en Gezin. Bel op werkdagen tussen 10.00-16.00 uur naar 040 – 25 84 113. Je kunt ook een e-mail sturen naar [email protected] onder vermelding van ‘lachgas’ of bellen naar het algemene nummer 14 040.

Bron: https://www.veldhoven.nl/nieuws/2019/01/28/gebruik-lachgas-op-straat-verboden
L
LoveSexDreamsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Opzich niet heel gek dat ze lachgas gebruik op straat verbieden. Officieel is het ook verboden om alcohol op straat te drinken. lk zie steeds vaker in de stad lege patronen liggen en dat moet je niet willen. Als je het thuis gebruikt gooien mensen het sneller zelf weg dan op straat.

MacLeod zei:
Sommige mensen gebruiken lachgas voor de lol. Lachgas veroorzaakt namelijk een korte roes. Daarbij hoort ook gedrag dat vergelijkbaar is met dronkenschap. Denk hierbij aan roekeloosheid, luidruchtig gedrag, het wegvallen van remmingen, en tijdelijk bewustzijnsverlies. Hierdoor veroorzaakt het gebruik van lachgas risico’s in het verkeer en in de omgang met elkaar. Het is dan ook niet ‘normaal’. Naast gevaar voor de gebruiker is er ook overlast voor de omgeving.
Klik om te vergroten...

Hier moet ik dan wel hard om lachen. Vervang het woord lachgas met alcohol en het klopt nog steeds precies! En dan wordt lachgas niet 'normaal' genoemt terwijl alcohol de normaalste zaak van de wereld is :tearsofjoy:Dont get me wrong ik haat het als mensen de gevaren van een drug wegwuiven "want alcohol is nog slechter en dat is legaal en gebruikt iedereen" maar dit is wel heel erg bevooroordeeld.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."