#1
Jammer kan het niet lezen
Ook nu niet, nu het plaatjes zijn?
Jammer kan het niet lezen
Yes nu wel ga er straks even goed voor zitten. Interessant!!!Ook nu niet, nu het plaatjes zijn?
Sip, ik kan hem niet openen!'Tijdens een ayahuascatrip viel het kwartje pas echt'
Een trip kan je helpen om je hele leven in een nieuw perspectief te zien, zegt neurowetenschapper Michiel van Elk, die onderzoek doet naar het effect van psychedelica op het brein. Toch is het niet het wondermiddel waar velen op hopen.
Door: Evelien van Veen
Zie bijlage voor de rest van het artikel.
---
In de Volkskrant van zaterdag 20 november vonden mijn ouders dit interessante maar toch ook (terecht) kritische opinie-artikel over psychedelica, ik kon het niet volledig op internet vinden en naar hier kopiëren, dus vandaar de PDF in bijlage.
Ik vind dit onderwerp, de therapeutische toepassing van psychedelica, maar ook zeker de nood aan meer en kritisch onderzoek daarnaar, zelf heel boeiend.
Met de laatste alinea's kan ik het dan ook alleen maar eens zijn:
'Ik denk zeker dat psychedelica in een behoefte kunnen voorzien. Tegelijkertijd moet het niet in het hoekje alternatieve therapieën terechtkomen, naast de aromabloesemtherapie, nee, het moet juist geïntegreerd worden in de reguliere gezondheidszorg.’
‘In Amerika zijn ze al bezig met wetgeving om psilocybine te legaliseren voor medicinale toepassingen. Dat zou hier ook moeten gebeuren: goede regulering en begeleiding, screening door huisartsen en psychiaters of er geen risico is voor psychose, want dat is eigenlijk het voornaamste gevaar. Verder valt het met de risico’s mee: ayahuasca, psilocybine en lsd zijn niet verslavend, het risico op een overdosis bestaat eigenlijk niet.’
Lachend: ‘Er bestaat vooral een risico dat je kijk op de wereld nogal verandert als je psychedelica op een goede manier gebruikt.’
Ik heb het boek waarover gesproken wordt voor m'n verjaardag gekregen, m'n ouders herkenden mijn gedachtenbeelden er in. 'Bij mij loopt het persoonlijke en het wetenschappelijke door elkaar,' is iets wat ik ook vaak zeg. Ik weet nog niet wanneer ik tijd heb om het boek te lezen, maar ben alvast benieuwd.![]()
Sip, ik kan hem niet openen!
Yes! Na het eten even lezen!
Sip, ik kan hem niet openen!
Ah, Scheiße! Ik weet niet wat er fout gaat dan, het is een PDF-bestand (ik kan hem zelf wel openen via de bijlage, maar ja, het staat dan ook op mijn computer). Moet toegeven dat ik nog nooit een PDF had gedeeld op het forum, dus misschien doe ik iets verkeerd. Even kijken wat het probleem kan zijn...
Yes! Na het eten even lezen!Ik heb ze nu maar in drie verschillende plaatjes toegevoegd, niet echt efficiënt, maar PDF lukt dus om één of andere reden niet.Kun je ze zo zien?
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."