Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVolkskrant: opinie-artikel over (de therapeutische toepassing van) psychedelica

Volkskrant: opinie-artikel over (de therapeutische toepassing van) psychedelica

8 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zoraa zei:
Jammer kan het niet lezen
Klik om te vergroten...

Ook nu niet, nu het plaatjes zijn?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Z
Zoraa
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze Olifant zei:
Ook nu niet, nu het plaatjes zijn?
Klik om te vergroten...
Yes nu wel ga er straks even goed voor zitten. Interessant!!! :grinning:
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
'Tijdens een ayahuascatrip viel het kwartje pas echt'

Een trip kan je helpen om je hele leven in een nieuw perspectief te zien, zegt neurowetenschapper Michiel van Elk, die onderzoek doet naar het effect van psychedelica op het brein. Toch is het niet het wondermiddel waar velen op hopen.

Door: Evelien van Veen

Zie bijlage voor de rest van het artikel.

---


In de Volkskrant van zaterdag 20 november vonden mijn ouders dit interessante maar toch ook (terecht) kritische opinie-artikel over psychedelica, ik kon het niet volledig op internet vinden en naar hier kopiëren, dus vandaar de PDF in bijlage. :wink:

Ik vind dit onderwerp, de therapeutische toepassing van psychedelica, maar ook zeker de nood aan meer en kritisch onderzoek daarnaar, zelf heel boeiend.

Met de laatste alinea's kan ik het dan ook alleen maar eens zijn:

'Ik denk zeker dat psychedelica in een behoefte kunnen voorzien. Tegelijkertijd moet het niet in het hoekje alternatieve therapieën terechtkomen, naast de aromabloesemtherapie, nee, het moet juist geïntegreerd worden in de reguliere gezondheidszorg.’

‘In Amerika zijn ze al bezig met wetgeving om psilocybine te legaliseren voor medicinale toepassingen. Dat zou hier ook moeten gebeuren: goede regulering en begeleiding, screening door huisartsen en psychiaters of er geen risico is voor psychose, want dat is eigenlijk het voornaamste gevaar. Verder valt het met de risico’s mee: ayahuasca, psilocybine en lsd zijn niet verslavend, het risico op een overdosis bestaat eigenlijk niet.’


Lachend: ‘Er bestaat vooral een risico dat je kijk op de wereld nogal verandert als je psychedelica op een goede manier gebruikt.’

Ik heb het boek waarover gesproken wordt voor m'n verjaardag gekregen, m'n ouders herkenden mijn gedachtenbeelden er in. 'Bij mij loopt het persoonlijke en het wetenschappelijke door elkaar,' is iets wat ik ook vaak zeg. Ik weet nog niet wanneer ik tijd heb om het boek te lezen, maar ben alvast benieuwd. :)
Klik om te vergroten...
Sip, ik kan hem niet openen!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
'Tijdens een ayahuascatrip viel het kwartje pas echt'

Een trip kan je helpen om je hele leven in een nieuw perspectief te zien, zegt neurowetenschapper Michiel van Elk, die onderzoek doet naar het effect van psychedelica op het brein. Toch is het niet het wondermiddel waar velen op hopen.

Door: Evelien van Veen

Zie bijlage voor de rest van het artikel.

---


In de Volkskrant van zaterdag 20 november vonden mijn ouders dit interessante maar toch ook (terecht) kritische opinie-artikel over psychedelica, ik kon het niet volledig op internet vinden en naar hier kopiëren, dus vandaar de PDF in bijlage. :wink:

Ik vind dit onderwerp, de therapeutische toepassing van psychedelica, maar ook zeker de nood aan meer en kritisch onderzoek daarnaar, zelf heel boeiend.

Met de laatste alinea's kan ik het dan ook alleen maar eens zijn:

'Ik denk zeker dat psychedelica in een behoefte kunnen voorzien. Tegelijkertijd moet het niet in het hoekje alternatieve therapieën terechtkomen, naast de aromabloesemtherapie, nee, het moet juist geïntegreerd worden in de reguliere gezondheidszorg.’

‘In Amerika zijn ze al bezig met wetgeving om psilocybine te legaliseren voor medicinale toepassingen. Dat zou hier ook moeten gebeuren: goede regulering en begeleiding, screening door huisartsen en psychiaters of er geen risico is voor psychose, want dat is eigenlijk het voornaamste gevaar. Verder valt het met de risico’s mee: ayahuasca, psilocybine en lsd zijn niet verslavend, het risico op een overdosis bestaat eigenlijk niet.’


Lachend: ‘Er bestaat vooral een risico dat je kijk op de wereld nogal verandert als je psychedelica op een goede manier gebruikt.’

Ik heb het boek waarover gesproken wordt voor m'n verjaardag gekregen, m'n ouders herkenden mijn gedachtenbeelden er in. 'Bij mij loopt het persoonlijke en het wetenschappelijke door elkaar,' is iets wat ik ook vaak zeg. Ik weet nog niet wanneer ik tijd heb om het boek te lezen, maar ben alvast benieuwd. :)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mevrouw Pløp zei:
Sip, ik kan hem niet openen!
Klik om te vergroten...

Ah, Scheiße! Ik weet niet wat er fout gaat dan, het is een PDF-bestand (ik kan hem zelf wel openen via de bijlage, maar ja, het staat dan ook op mijn computer). Moet toegeven dat ik nog nooit een PDF had gedeeld op het forum, dus misschien doe ik iets verkeerd. Even kijken wat het probleem kan zijn...
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mevrouw Pløp zei:
Yes! Na het eten even lezen!
Klik om te vergroten...

't Is wat kleiner en minder scherp geworden, dus sorry daarvoor. ^^
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mevrouw Pløp zei:
Sip, ik kan hem niet openen!
Klik om te vergroten...

Roze Olifant zei:
Ah, Scheiße! Ik weet niet wat er fout gaat dan, het is een PDF-bestand (ik kan hem zelf wel openen via de bijlage, maar ja, het staat dan ook op mijn computer). Moet toegeven dat ik nog nooit een PDF had gedeeld op het forum, dus misschien doe ik iets verkeerd. Even kijken wat het probleem kan zijn...
Klik om te vergroten...

Ik heb ze nu maar in drie verschillende plaatjes toegevoegd, niet echt efficiënt, maar PDF lukt dus om één of andere reden niet. :wink: Kun je ze zo zien?
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze Olifant zei:
Ik heb ze nu maar in drie verschillende plaatjes toegevoegd, niet echt efficiënt, maar PDF lukt dus om één of andere reden niet. :wink: Kun je ze zo zien?
Klik om te vergroten...
Yes! Na het eten even lezen!
Z
ZoraaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jammer kan het niet lezen
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."