Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugs per post neemt vlucht: 'Overal ter wereld meer dancefeesten'

Drugs per post neemt vlucht: 'Overal ter wereld meer dancefeesten'

5 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#1
De douane heeft in een half jaar tijd nog nooit zoveel postpakketjes met drugs in beslag genomen. Vanuit Nederland worden duizenden brieven en pakjes met xtc, speed en ketamine de wereld over gestuurd. "De hele opiumlijst komt voorbij."




De teller staat na de eerste helft van 2022 al op 13.500 onderschepte brieven en pakjes, waarin voornamelijk synthetische drugs zijn verstopt. Dat is drie keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. In ruim een kwart van alle pakketten gaat het om xtc. Ook vindt de douane veel lsd. De Verenigde Staten en Australië zijn de belangrijkste doellanden.

Vraag naar partydrugs​

De verdriedubbelde vangst over het eerste halfjaar is een succes voor de douane, die de controle op drugspost heeft opgeschroefd. Ook ziet de douane het aantal drugszendingen per post daadwerkelijk toenemen. Na twee rustige coronazomers worden er wereldwijd weer meer dancefeesten georganiseerd. "Daardoor neemt de vraag naar synthetische drugs toe", legt Kim Kuipers van de douane uit. Ze noemt de toename zorgelijk: "We willen niet als narcostaat bekendstaan."

Gebruikers overal ter wereld bestellen drugs per post via sites op het internet, het anonieme darknet of via de Russische berichtendienst Telegram. Daar staan open en bloot prijslijsten van partydrugs gepubliceerd: xtc - 4 stuks voor 10 euro, 'miauw' 4mmc - 10 euro per gram, ketamine - 30 euro per gram. "We zien alle pillen en poeders van de opiumlijst voorbijkomen", zegt Kuipers.

Crystal meth per post​

De politie heeft moeite om de aanbieders van drugs per post te grijpen. Volgens Bauke Rotman van het Post Interventie Team van de politie komt dat omdat vrijwel alles anoniem gebeurt. "Verzenden van post is anoniem. De illegale marktplaatsen zoals het darkweb zijn ingericht ten behoeve van anonimiteit. Net als het betalen met cryptocurrency." Het afgelopen jaar is de politie er toch in geslaagd 34 aanbieders te arresteren.
De luchtpost wordt ook gebruikt door drugsbendes. Zij sturen elkaar (grotere) pakketten synthetische drugs toe, is te lezen in het politierapport De narcostand van Nederland. Ons land is wereldwijd een grote exporteur van synthetische drugs, met de hoogste productie van amfetamine en MDMA (de werkzame stof in xtc) van Europa. Ook de productie van de even verwoestende als verslavende drug crystal meth is sinds enkele jaren in opkomst. De politie ziet ook dat crystal meth per post uit Mexico wordt geïmporteerd.

Stijging zet door​

Het aantal onderschepte zendingen drugspost stijgt al jaren explosief. In heel 2020 trof de douane nog rond de 5200 pakketten met drugs aan. In 2021 waren dat er in totaal 15.500. Nu is dat aantal al bijna in zicht na een half jaar. Op verschillende locaties in het land controleert de douane de stroom van pakketten met behulp van scanners en drugshonden.

De Nederlandse drugspost zorgt in landen als Australië en de Verenigde Staten voor irritatie en problemen. Vanwege onze slechte reputatie geldt in Australië een strenge controle van postpakketten uit Nederland. Dat zorgt regelmatig voor grote vertragingen bij de postverwerking. De douane is een nieuw project gestart met de Verenigde Staten om sneller informatie uit te wisselen over zendingen drugs. "Dat werkt zeker. Door te delen wat we zien, kunnen we onze informatiepositie versterken", zegt Kuipers.

Iets minder cocaïne​

Dit half jaar is iets minder cocaïne onderschept, blijkt uit halfjaarcijfers van de douane. Waar de douane in de eerste helft van 2021 nog 24.600 kilo van schepen afkomstige cocaïne in beslag nam, is nu 21.226 kilo in beslag genomen. Opmerkelijk is wel dat er meer cocaïne bestemd voor Nederland is tegengehouden in buitenlandse havens: 47.000 kilo.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/art...ept-vlucht-wereld-dancefeesten-vangst-cocaine

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tja als t niet verboden was dan was er ook geen reden om bang te zijn dat je een narcostaat bent.
Tis toch belachelijk dat wat scheikunde verboden is omdat er mensen bang zijn dat een middel teveel invloed zou hebben en mensen met macht die zouden verliezen.
Want uit eindelijk gaat het alleen om macht en geld.
S
Sebas-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
snorlax zei:
Tja als t niet verboden was dan was er ook geen reden om bang te zijn dat je een narcostaat bent.
Tis toch belachelijk dat wat scheikunde verboden is omdat er mensen bang zijn dat een middel teveel invloed zou hebben en mensen met macht die zouden verliezen.
Want uit eindelijk gaat het alleen om macht en geld.
Klik om te vergroten...
Beetje kort door de bocht maar goed 😂
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sebas- zei:
Beetje kort door de bocht maar goed 😂
Klik om te vergroten...
Hoezo ?
Als het legaal was dan was het niet nodig om zoveel geld te spenderen aan opsporing van labs en drugs transporten en nog meer onzin wat allemaal beter besteed kan worden aan een heleboel andere dingen.
Uiteindelijk komt het gewoon van de onrust en machtsverlies maar gezondheid word als zondebok gebruikt (1)
Uiteindelijk is het gewoon dweilen met de kraan open maar dat kan ieder wel denkend persoon begrijpen neem ik aan.


1: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Verdrag_inzake_psychotrope_stoffen
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zeg in welk land zijn drugsproblemen niet de schuld van andere landen?
Recentelijk een Duits item gezien waarbij de meth labs in de Achterhoek en de martelcontainers in Roosendaal op één hoop worden gegooid... alleen Duitsland heeft al minstens sinds '95 een meth scene (Leipzig)... daar moet meer meth zijn dan bij ons.
In België gaf Lul-met-vingers-hoe-heet-hij-ook-al-weer Nederland de schuld. Heb je de havens in Antwerpen gezien? In de V.S. is het de schuld van Mexico, in Mexico van de V S. . Dat schiet niet op zo!
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Als ik dat via de Belgische post moet laten komen duurt het wel ff. :grimacing:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."