Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOpnieuw contact met verslaafde vrienden?

Opnieuw contact met verslaafde vrienden?

12 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zo lang het bij een etentje blijft lijkt het me niet zo'n probleem. Zoiets is denk ik alleen niet iets wat wij voor je kunnen beslissen, we kunnen wel een advies geven, maar uiteindelijk is het gevoel dat jij erbij hebt het enige dat telt.
Je angst om zelf weer in de problemen te komen lijkt me inderdaad niet geheel onterecht, maar als je denkt dat je het alleen bij het etentje kunt houden zou ik het zeker niet laten.
Succes!
S
SaffronLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik lees al even mee op dit forum maar omdat ik met een dillema zit, heb ik nu een account aangemaakt.

Ik ben een 26 jarig bekeerd fuifbeest :grin: , ben nu ongeveer 3j nuchter wat me veel moeite heeft gekost (en af en toe nog steeds moeilijk is). Dit is mijn eigen beslissing, ik voel me lichamelijk/geestelijk beter.
Ik had tot 3j geleden een fijne vriendenkring: we rookten tesamen, dronken, chinezen en andere dingen die we te pakken kregen. Allemaal heel leuk tot er verschillende jongens problemen kregen en doordeweeks ook begonnen te gebruiken. Mij heeft dat eigenlijk nooit gestoord (dacht dat het een fase was).
Ikzelf heb een zwaar auto-ongeluk gehad onder invloed van en heb besloten naar het buitenland te gaan studeren na eerst 3 maand vrijwillig een programma te hebben gevolgt voor verschillende verslavingkjes en even afstand te nemen van alles.
Nu ben ik terug thuis (bij mijn ouders) en blijkt dat 3 vrienden ondanks verschillende pogingen nog steeds een heroine probleem hebben. Ik heb met 1 gepraat dit weekend en die stelde voor om met zijn allen uit eten te gaan overmorgen.
Nu, probleem is dat ik op een eilandje woon met 6.000 inwoners (iedereen kent écht iedereen ). Vroeger had ik een slechte (terechte) reputatie en ik vind het nu eigenlijk wel leuk dat mensen me niet meer beoordelen op mijn slechte gewoonten maar openstaan voor wie ik nu ben (een label hebben is niet leuk!).
Dus ik zou graag mijn vrienden wel ontmoeten maar ik heb een enorme angst om terug zelf problemen te krijgen....
Ben ik een oppervlakkige trut of gewoon realiste en is het beter het contact tot een min. te beperken?
Ondertussen heb ik een hoop andere vrienden maar ik heb eigenlijk nog nooit zoveel plezier/vriendschap/vertrouwen gehad als toen met dat groepje :)
Sorry voor eventuele schrijffouten, schijf zelden nederlands en DT-regels kan ik maar niet onthouden

groetjes
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#3
niet doen kijk voorruit en blijf van de hero, coke speed em meth af.
af .....

neem periodiek wat lsd en geniet van je leven.

Stonie
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#4
les 1:

Vermijdt je oude vrienden.

les 2:

Vermijdt de drugs.

les 3:

Vermijdt de oude drugscene.
S
SaffronLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ja tuurlijk, ik vraag gewoon een beetje advies ! Met vriendinnen of familie kan ik het niet echt bespreken, die freaken al bij gedacht aan associatie...

1tje, doet het eigenlijk niet zo slecht, die is terug aan het studeren, de andere 2 zijn een beetje in de marginaliteit beland. Die zien er niet te fris uit...
Ik denk dat ik het ga laten, mijn wereldje is vrij kalm op het moment en heb geen zin in shit. Maar het gevaar lonkt en lonkt, het kriebeltje is er nog een beetje hoor. :mrgreen:

Obrigada, :wave:
S
SaffronLid
01-01-2024, 00:00
#6
les 1:

Vermijdt je oude vrienden.

les 2:

Vermijdt de drugs.

les 3:

Vermijdt de oude drugscene
Klik om te vergroten...

Knal* Je zit er eigenlijk recht op. Ik ga mijn vrijdagavond met iets anders vullen zodat ik me niet verveel..
A
ArieKanariELid
01-01-2024, 00:00
#7
hard wegrennen nu het nog kan :wink:

volgens mij doe je het beter zonder aldie 'oude' invloeden :)


:wave:
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Lysergine had het niet beter kunnen zeggen. Helemaal als je zegt dat er ergens nog iets kriebelt.
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#9
je kan wel een schrijfcontact onderhouden maar vermijd echt contact tot dat je zeker weet dat die gene waarmee jij schrijft de hero ook echt haat.
Dan heel misschien is telefoneren, vergeet niet dat een terugval je grootste vijand is.
Die word getriggerd door emoties ...

Stonie
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#10
persoonlijk zou ik geen enkele van mijn oude boezemvrienden terug moeten zien. Zelfs al zijn zij gestopt (ik zou het niet weten), en ik gestopt,..zodra we bij elkaar zijn weet ik zeker dat er weer wordt gebruikt. dat is gewoon wat we deden...daar vulden we onze dagen mee...gebruiken en gekke dingen doen.
Zodra ik weer met 1 van hun in contact zou komen, weet ik zeker dat het mis gaat. (Het is ondertussen al weer 12 jaar geleden dat ik op stel en sprong al mijn vrienden achter mij heb gelaten.)
Ik blijf Altijd verslaafd..alleen door te zorgen dat er voldoende afstand zit tussen mij en de drugswereld, kan ik voorkomen dat ik terug glij.(overigens geld dit voor mij voor polygebruik en bv ook voor gokken..ik moet snackbars met gokkasten niet van dichtbij zien.)

Volgens mij zou je er goed aan doen te accepteren dat je oude vrienden verleden tijd zijn.(ook ik heb nooit betere vrienden gehad)

maargoed..je realiseert het gevaar zelf eigenlijk al, en idd heeft Stonie het al prima verwoord.
S
SaffronLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ondertussen heb ik gisteravond al gesproken met 1 van hun om het etentje te annuleren. Ik ben eerlijk geweest en mijn twijfels geuit wat eigenlijk goed ontvangen werd.
Dus tel. is gewist uit mijn gsm en we zoeken geen contact, wel begroeten als we elkaar zien maar that's it. Hij wist trouwens te zeggen dat ik er terug goed uitzie en dat die ook wil dat het zo blijft.
Eigenlijk heel veel emoties tesamen (3j niet thuis geweest) maar t lukt wel. Back on track
Bedankt voor de raad! :)
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Je ziet nu zelf en voelt nu zelf wat een impact je verleden op je toekomst kan hebben. Blijf sterk hou je leven in de hand.

succes Stonie
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#13
Allereerst mijn complimenten voor jouw eerste overwinning!!!!

Echter, blijf op de weg zoals je nu doet, kijk niet meer terug naar achteren, maar alleen nog maar naar vandaag en maak leuke plannetjes voor morgen! Zolang jij die kriebels nog af en toe voelt, heb je namelijk nog niet helemaal gewonnen..... Gevaarlijk en erg zonde om contact op te nemen met je oude drugsvrienden. Je bent al zo'n eind gekomen, maar je bent ook zo weer terug bij af! Waren die vrienden echt zo fijn? Of was het de heroine die voor zo'n mooie, warme en veilige "deken" zorgde en je vriendschappen op die manier als het ware zacht toedekte?

Mensen zijn geneigd de slechte kanten van iets na een tijdje te "vergeten", aan de mooie dingen denken we echter juist graag nog eens terug. Zonder dat je het echt beseft, vervorm je op die manier de herinnering zoals die werkelijk was. Je bent niet voor niets gestopt destijds, denk daar aan als je verlangt naar de "mooie" tijden van vroeger. Misschien maakt die herinnering je niet zo vrolijk, maar waarschinlijk wel weer nog sterker!

SUCCES!!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."