Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken in de gevangennis. Hoe dan?

Afkicken in de gevangennis. Hoe dan?

6 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
V
Verliefde watermanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mijn vriendin ondergaat momenteel een gevangenisstraf van 15 maanden, welke onlangs is verlengd met 3 maanden, waarvan 2 maanden voorwaardelijk, 15 maanden ontzegging van de rijbevoegdheid en verplichte toezichtstelling door de reclassering gedurende 2 jaar. (de 15 maanden heeft ze gekregen voor autodiefstal. zwarttanken en inbraak met geweld, en de andere 3 maanden voor het rijden zonder rijbewijs in een gestolen auto, het veroorzaken van een ongeval met verlaten van de plaats van het ongeluk). Voordat ze in detentie raakte gebruikte ze harddrugs, wit en bruin, wat haar criminele activiteiten verklaren. Natuurlijk is het makkelijk roepen "dump die meid, en zoek een ander". Maar ik neem haar zoals ze is, en wil haar een schone lei bieden. Momenteel volgt ze een computer cursus in het kader van het trajectplan terugdringen recidive, en gaat ze nog de cursus "nee zeggen volgen".

Volgens plan komt ze begin december op vrije voeten, en vanaf dat moment begint de grote beproeving. Momenteel krijgt ze 50 mg methadon per dag toegediend, welke ze medio april van dit jaar al eens verlaagd had, maar snel weer had verhoogd omdat ze anders (naar eigen zeggen) onrustig werd, last van slapeloosheid etc had. Ik ben op dat gebied een leek en ben ontzettend geschrokken toen ze me vertelde dat ze weer op 50 mg zit. Op mijn vraag of ze dan geen slaapbolletje inneemt als ze gaat slapen kreeg ik te horen dat ze die niet krijgt. Volgens haar uitleg verschaft men aan "verslaafden" geen slaapmiddelen. Klopt dit verhaal een beetje? Ik maak me nu grote zorgen dat in december het verhaaltje gewoon doorgaat waar het in oktober vorig jaar (toen is ze opgepakt), is gestopt.

Wat ik bijzonder vindt is dat alles wat ze zo tegen mij verteld klopt. Ze vertelt open over de Risc-scan die ze gemaakt heeft, waarbij ze hoog scoorde bij de onderwerpen drugs, geld, relaties en leefomgeving. Dus aandachtspunten. Voor iemand die drugsverslaafd is bepaald "raar" om dat zo van te horen, omdat een verslaafde eigenlijk alleen oog heeft voor zijn verslaving en het hem/haar geen ene moer interesseert wat ze doen. Zelf woon ik in een buurt waar veel drugsdealers zitten. En heeft ze aangegeven alleen hiervoor niet bij mij te willen wonen in mijn huidige woning, en dat ik naar een andere woning moet gaan uitkijken.

Het pijnlijke is dat ik haar in veel dingen geloof dat ze de waarheid spreekt. Enerzijds moet ik ook wel, want anders sla je een belangrijke pijler onder haar vandaan, en dat is dat ze het gevoel met hebben dat je haar steunt. Maar aan de andere kant heb ik soms ook zo mijn vraagtekens, zoals dat ze geen slaapbolletje krijgt om rustig te slapen als verslaafde, en daarom nog steeds aan de methadon zit. Wie heeft antwoord op deze vraag?
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi Waterman,

Ik heb heel veel dingetjes die ik je wil vertellen, maar voor ik oeverloos aan het ouwehoeren ga, beantwoord ik eerst jouw vraag.

Het kan heel goed kloppen dat een arts geen "pammetjes" (= slaapmiddelen) aan haar voorschrijft omdat artsen bij verslaving altijd voorzichtiger zijn: iemand die al verslaafd is, wordt ook sneller verslaafd aan andere middelen.

Verder: het kan heel goed dat zij bij jou eerlijk is, hoor. Zo te lezen neem jij haar zoals ze is en ik herken haar gedrag wel (voor zover ik jouw verhaal kan nagaan, uiteraard). Ik was ook altijd eerlijk tegen mijn niet- verslaafde partner, nog steeds trouwens.

Het is een verademing voor een (ex-)verslaafde vrouw als iemand van haar houdt zoals ze is, eindelijk kan ze zichzelf zijn!

Wat ook meespeelt is dat ze vast zit nu: ze barst van de plannen om eindelijk haar leven te beteren; net als dat liedje van Vera Mann ("Nog één kans...").

Pas als ze echt weer vrij is zal blijken of en zo ja: hoeveel er van haar plannen terecht komt.
Dan komt ze weer langs "die ene hoek waar ze de vaste dealer altijd ontmoette" of hoort ze weer "dat ene liedje waarop ze altijd gebruikte" etc. etc. De echte verleidingen komen dan pas om de hoek kijken en tot die tijd is het toch "koffiedik kijken".

Vast staat in elk geval dat haar bedoelingen nu oprecht zijn, om haar leven opnieuw invulling te willen geven. Dus steun haar zoveel je kunt, zonder jezelf tekort te doen.

Ik wens jullie veel suc6!

Groetjes,
R@ :wave:

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dztBAHFRrPI&hl=nl&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/dztBAHFRrPI&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi Waterman,

Dank voor je PB.

Ik wilde nog 1 dingetje kwijt: goed dat je niet 100% vertrouwen hebt, dat lijkt me heel gezond.

Op je qui vive blijven blijft belangrijk (zeker als je erg verliefd bent...)!

Groetjes,
R@ :wave:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#4
Om even iets recht te zetten: Methadon en slaappillen hebben in deze situatie geen overlapping.
Methadon krijgt ze omdat ze verslaafd is aan de heroine. Dat ze terug is op 50 mg kan zal zeer waarschijnlijk komen omdat ze aangeeft / laat merken dat ze zucht heeft en dat wordt dus met methadon geremd. 50 mg is ongeveer een standaardwaarde, en in de gevangenis zal ze die denk ik ook wel blijven behouden voor de rust / zuchtremmend etc. Ze krijgt dus geen methadon om te slapen!

Pammetjes zal ze idd niet gauw krijgen als verslaafd is.
Artsen mogen tegenwoordig niet zomaar nonstop slaapmedidcatie voorschrijven en al helemaal niet aan iemand die al een verslavingsachtergrond heeft.
V
Verliefde watermanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Flameon zei:
Om even iets recht te zetten: Methadon en slaappillen hebben in deze situatie geen overlapping.
Methadon krijgt ze omdat ze verslaafd is aan de heroine. Dat ze terug is op 50 mg kan zal zeer waarschijnlijk komen omdat ze aangeeft / laat merken dat ze zucht heeft en dat wordt dus met methadon geremd. 50 mg is ongeveer een standaardwaarde, en in de gevangenis zal ze die denk ik ook wel blijven behouden voor de rust / zuchtremmend etc. Ze krijgt dus geen methadon om te slapen!

Pammetjes zal ze idd niet gauw krijgen als verslaafd is.
Artsen mogen tegenwoordig niet zomaar nonstop slaapmedidcatie voorschrijven en al helemaal niet aan iemand die al een verslavingsachtergrond heeft.
Klik om te vergroten...
Hoi Flameon,

Nee dat wist ik dat ze de methadon kreeg om af te kicken. Ze heeft inderdaad enkele maanden geleden openlijk verteld dat ze af en toe nog enorme drang heeft naar het spul. Maar naar eigen zeggen wil ze zich ertoe inspannen deze drang te overwinnen. Ze is weer omhoog gegaan omdat bij het verminderen van de dosis ze onrustiger werd, en niet kon slapen.

Komt nog bij dat ik ervan overtuigd ben van het feit dat de medische dienst in de inrichting heus wel weet hoeveel ze krijgt toegediend. Verder werkt ze mee aan het trajectplan. En ik mag hopen dat mmd'ers en bsd'ers zo door hebben of iemand voor de show meewerkt, of echt werk van zijn/haar verslaving wil maken en anders wil gaan leven. Uit een vraag gesteld door iemand op de opendag van DJI in mei of deze inzicht hebben of iemand wel of niet gemotiveerd meewerkt aan zijn/haar streven af te kicken en mee te werken aan alles wat daarmee samenhangt, was het antwoord dat ze deze lieden er zo uitvissen.
Trouwens kijk even in je PB-box.
V
Verliefde watermanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Gisteren heb ik dan toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken en naar Ter Peel gebeld. Ik werd uiterst vriendelijk te woord gestaan, en men begrijpt best dat de achterblijvers vol met vragen zitten. Hoewel ik eigenlijk had gedacht dat men in verband met de wet op de persoonsbescherming geen antwoord zouden geven. Hetgeen ik in dat geval ook had gewaardeerd overigens.

Men verschaft aan verslaafden geen slaapmedicatie, omdat deze in veel gevallen nog verslavender zijn dan de huidige verslaving (drugs).

Met betrekking tot de methadon is het zo dat ze vanaf bij binnenkomst op 23 oktober vorig jaar 55 mg kreeg toegediend tot 10 november. Deze dag heeft ze verlof gekregen om naar de uitvaart van haar vader te gaan, onbegeleid. Hiervan is ze toen niet teruggekeerd, en op 5 december weer opgepakt en retour Ter Peel gestuurd. Daar is ze op 8 december gestart met 50 mg methadon. Dit nadat ze tussen 10 november en 5 december weer volop gechineest had.

Later ook nog even gesproken met haar trajectbegeleidster, die mij ook heel open te woord stond. Ze heeft zich vrijwillig aangemeld voor het trajectplan terugdringen recidive, en komt alle gemaakte afspraken stipt na, en heeft een drugsvrij verleden binnen de inrichting. Wat betekent dat ze nog nooit betrapt is op het gebruik van wat dan ook. Terwijl dat als je de verhalen moet geloven wit en bruin volop achter de poort van de inrichting zijn te verkrijgen.

Tijdens de rechtszaak in januari schreef de reclassering nog in haar rapportage dat ze zich zou ontrekken aan gemaakte afspraken, dat ze moeite had met haar impulsen en niet gemotiveerd was. Terwijl ze nu wel gemotiveerd meewerkt aan het trajectplan en de cursus nee zeggen tegen drugs. Hoewel dit natuurlijk nog niks zegt over de toekomst. Maar de mensen die haar dagelijks begeleiden hebben zo door of iemand doet alsof of de boel manipuleert. Althans dat waren de woorden van haar begeleider.

Kortom...Iemand die net doet alsof deze gemotiveerd is, loopt op een gegeven moment zijn of haar eigen schaduw voorbij. En kan dan in mijn ogen dan net zo goed bij vrijlating uit de gevangenis, bij de portier zijn of haar cel weer reserveren.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#7
Klinkt opzich goed verliefde waterman. Fijn dat je zo goed te woord bent gestaan.
Via mijn werk ken ik ook genoeg verslaafde gevangenen en helaas doen die mensen zich vaak goed voor om maar weer buiten te komen en dan weer vanaf voor af aan te beginnen. Laat ik het erop houden dat de gevangenis geen goeie plek is om af te kicken (opgedane kenissen in de gevangenis blijven vaak kenissen buiten de woord). Maargoed, je vriendin kan natuurlijk ook op de goeie weg zijn

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."