#1
Mijn vriendin ondergaat momenteel een gevangenisstraf van 15 maanden, welke onlangs is verlengd met 3 maanden, waarvan 2 maanden voorwaardelijk, 15 maanden ontzegging van de rijbevoegdheid en verplichte toezichtstelling door de reclassering gedurende 2 jaar. (de 15 maanden heeft ze gekregen voor autodiefstal. zwarttanken en inbraak met geweld, en de andere 3 maanden voor het rijden zonder rijbewijs in een gestolen auto, het veroorzaken van een ongeval met verlaten van de plaats van het ongeluk). Voordat ze in detentie raakte gebruikte ze harddrugs, wit en bruin, wat haar criminele activiteiten verklaren. Natuurlijk is het makkelijk roepen "dump die meid, en zoek een ander". Maar ik neem haar zoals ze is, en wil haar een schone lei bieden. Momenteel volgt ze een computer cursus in het kader van het trajectplan terugdringen recidive, en gaat ze nog de cursus "nee zeggen volgen".
Volgens plan komt ze begin december op vrije voeten, en vanaf dat moment begint de grote beproeving. Momenteel krijgt ze 50 mg methadon per dag toegediend, welke ze medio april van dit jaar al eens verlaagd had, maar snel weer had verhoogd omdat ze anders (naar eigen zeggen) onrustig werd, last van slapeloosheid etc had. Ik ben op dat gebied een leek en ben ontzettend geschrokken toen ze me vertelde dat ze weer op 50 mg zit. Op mijn vraag of ze dan geen slaapbolletje inneemt als ze gaat slapen kreeg ik te horen dat ze die niet krijgt. Volgens haar uitleg verschaft men aan "verslaafden" geen slaapmiddelen. Klopt dit verhaal een beetje? Ik maak me nu grote zorgen dat in december het verhaaltje gewoon doorgaat waar het in oktober vorig jaar (toen is ze opgepakt), is gestopt.
Wat ik bijzonder vindt is dat alles wat ze zo tegen mij verteld klopt. Ze vertelt open over de Risc-scan die ze gemaakt heeft, waarbij ze hoog scoorde bij de onderwerpen drugs, geld, relaties en leefomgeving. Dus aandachtspunten. Voor iemand die drugsverslaafd is bepaald "raar" om dat zo van te horen, omdat een verslaafde eigenlijk alleen oog heeft voor zijn verslaving en het hem/haar geen ene moer interesseert wat ze doen. Zelf woon ik in een buurt waar veel drugsdealers zitten. En heeft ze aangegeven alleen hiervoor niet bij mij te willen wonen in mijn huidige woning, en dat ik naar een andere woning moet gaan uitkijken.
Het pijnlijke is dat ik haar in veel dingen geloof dat ze de waarheid spreekt. Enerzijds moet ik ook wel, want anders sla je een belangrijke pijler onder haar vandaan, en dat is dat ze het gevoel met hebben dat je haar steunt. Maar aan de andere kant heb ik soms ook zo mijn vraagtekens, zoals dat ze geen slaapbolletje krijgt om rustig te slapen als verslaafde, en daarom nog steeds aan de methadon zit. Wie heeft antwoord op deze vraag?
Volgens plan komt ze begin december op vrije voeten, en vanaf dat moment begint de grote beproeving. Momenteel krijgt ze 50 mg methadon per dag toegediend, welke ze medio april van dit jaar al eens verlaagd had, maar snel weer had verhoogd omdat ze anders (naar eigen zeggen) onrustig werd, last van slapeloosheid etc had. Ik ben op dat gebied een leek en ben ontzettend geschrokken toen ze me vertelde dat ze weer op 50 mg zit. Op mijn vraag of ze dan geen slaapbolletje inneemt als ze gaat slapen kreeg ik te horen dat ze die niet krijgt. Volgens haar uitleg verschaft men aan "verslaafden" geen slaapmiddelen. Klopt dit verhaal een beetje? Ik maak me nu grote zorgen dat in december het verhaaltje gewoon doorgaat waar het in oktober vorig jaar (toen is ze opgepakt), is gestopt.
Wat ik bijzonder vindt is dat alles wat ze zo tegen mij verteld klopt. Ze vertelt open over de Risc-scan die ze gemaakt heeft, waarbij ze hoog scoorde bij de onderwerpen drugs, geld, relaties en leefomgeving. Dus aandachtspunten. Voor iemand die drugsverslaafd is bepaald "raar" om dat zo van te horen, omdat een verslaafde eigenlijk alleen oog heeft voor zijn verslaving en het hem/haar geen ene moer interesseert wat ze doen. Zelf woon ik in een buurt waar veel drugsdealers zitten. En heeft ze aangegeven alleen hiervoor niet bij mij te willen wonen in mijn huidige woning, en dat ik naar een andere woning moet gaan uitkijken.
Het pijnlijke is dat ik haar in veel dingen geloof dat ze de waarheid spreekt. Enerzijds moet ik ook wel, want anders sla je een belangrijke pijler onder haar vandaan, en dat is dat ze het gevoel met hebben dat je haar steunt. Maar aan de andere kant heb ik soms ook zo mijn vraagtekens, zoals dat ze geen slaapbolletje krijgt om rustig te slapen als verslaafde, en daarom nog steeds aan de methadon zit. Wie heeft antwoord op deze vraag?
