Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXTC dip na een tijd gebruiken minder?

XTC dip na een tijd gebruiken minder?

11 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#1
Je dip wordt minder omdat je minder serotonine hebt.
Wanneer je het niet vaak doet, gaat xtc meer serotonine uit je hersenen trekken, waardoor je een grotere dip hebt. Als je minder serotonine hebt, zullen je hersenen minder serotonine kunnen geven.
Let wel op, een constant te weinig aan serotonine kan depressiviteit veroorzaken
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik gebruik nu een jaar XTC, eerste 10 maanden heel netjes 1 keer per maand. Laatste twee maanden, wat meer... zoiets als 2/3 keer per maand ofzo geloof ik... :flushed:

Nu heb ik gemerkt dat ik tussen 6/8 maanden steeds vette dips had enzo, maar de laatste tijd heb ik nergens meer last van. Het lijkt wel alsof mijn lichaam gewend is geraakt aan de X (ik krijg ook minder love gevoel, en harder spacen), en daarom beter om kan gaan met het serotonine tekort.

Ook al mijn vrienden hebben hetzelfde! We zijn er natuurlijk erg gelukkig mee, maar ik begrijp toch niet hoe het kan... je zou denken dat je lichaam het er steeds moeilijker mee krijgt, en dat de dip juist groter wordt... Iemand een idee?
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sja, het is blijkbaar ook onderdeel van gewenning. Ik heb vanaf het begin al geen dipjes gehad na MDMA gebruik :)
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het lijkt mij ook dat je dip steeds groter wordt ivm het serotonine tekorst, waar je wel degelijk depressief van kan raken..

Mijn ervaring is dat de dip steeds groter is na elke x dat ik XTC heb gebruikt.. de eerste keren heb ik amper wat van een MDMA dip gemerkt, maar de afgelopen keren begon ik toch echt wel iets te merken van een katergevoel!

Mja, je zegt dat je er wel gelukkig mee bent dat je nu minder last hebt van een kater.. ben je dan niet bang dat je het dan nog meer gaat gebruiken? Met alle gevolgen van dien?
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#5
Eerst werd mijn dip dus ook steeds groter, denk dat na 8 maanden wel dieptepunt was, toen heb ik eens een week lang echt diep gezeten. Maar na die tijd had ik er plotseling totaal geen last meer van!! (misschien omdat ik verliefd ben, maak je misschien meer serotonine aan dan normaal?)

ben je dan niet bang dat je het dan nog meer gaat gebruiken? Met alle gevolgen van dien?
Klik om te vergroten...

Ja, ben ik soms wel bang voor... Ik wil niet nog meer gaan gebruiken, en wil eigenlijk terug naar een max van eens per maand, of eigenlijk zou het beter zijn om 3 maanden te stoppen.... maar het begint verslavend te worden... steeds meer feestjes, steeds meer bekenden die drugs doen.

Ik denk dat ik maar tijdje moet overstappen naar andere drugs ofzo... heb de laatste tijd al wat zijpaadjes uitgeprobeerd, maar xtc blijft goedkope en ideale drugs voor technofeestjes...
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#6
TechNora zei:
Eerst werd mijn dip dus ook steeds groter, denk dat na 8 maanden wel dieptepunt was, toen heb ik eens een week lang echt diep gezeten. Maar na die tijd had ik er plotseling totaal geen last meer van!! (misschien omdat ik verliefd ben, maak je misschien meer serotonine aan dan normaal?)

ben je dan niet bang dat je het dan nog meer gaat gebruiken? Met alle gevolgen van dien?
Klik om te vergroten...

Ja, ben ik soms wel bang voor... Ik wil niet nog meer gaan gebruiken, en wil eigenlijk terug naar een max van eens per maand, of eigenlijk zou het beter zijn om 3 maanden te stoppen.... maar het begint verslavend te worden... steeds meer feestjes, steeds meer bekenden die drugs doen.

Ik denk dat ik maar tijdje moet overstappen naar andere drugs ofzo... heb de laatste tijd al wat zijpaadjes uitgeprobeerd, maar xtc blijft goedkope en ideale drugs voor technofeestjes...
Klik om te vergroten...

Ik kan me heel goed inleven in die situatie..
Ik mag zelf ook heel erg graag stappen, en dan vindt ik het heel verleidelijk om een XTC pil te nemen.. op een gegeven moment nam ik ook wekelijks, en bij elk feestje o.i.d. vond ik het wel een gelegenheid om een pil te droppen..
Nu probeer ik daar echt vanaf te stappen, anders ben ik zo bang dat ik straks geen lol meer kan beleven zonder drugs! Dat lijkt mij echt het dieptepunt.. :cry:

Een manier om het vol tehouden is zaterdagavonds lekker degelijk op de bank gaan zitten met mijn lieve vriendje.. wijntje er bij! :beer: ook altijd geslaagd!

:hearteyes:


Oja, verliefd zijn is ALTIJD goed voor je serotoninegehalte.. hihi! Geniet er van!
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik mag zelf ook heel erg graag stappen, en dan vindt ik het heel verleidelijk om een XTC pil te nemen.. op een gegeven moment nam ik ook wekelijks, en bij elk feestje o.i.d. vond ik het wel een gelegenheid om een pil te droppen..
Klik om te vergroten...

Ja, dat heb ik dus laatste tijd ook. Steeds neem ik me wel voor om het niet te doen, maar dan lukt het tot een uur of twee. Dan ben ik hartstikke nuchter, want ik heb totaal geen zin meer in alcohol zoals vroeger. En dan wordt er gigantisch goed gedraaid, en nemen al mijn vrienden nog een pilletje, en dan........

Ik ben zwak, ik weet het! :) Het zou inderdaad wel lukken als ik mezelf niet steeds in van die verleidelijke situaties bracht. Maarja een technofeestje overslaan vind ik echt zonde! Het moet toch kunnen zonder drugs?

ben ik zo bang dat ik straks geen lol meer kan beleven zonder drugs! Dat lijkt mij echt het dieptepunt..
Klik om te vergroten...
Ja, vind ik ook. Voor mezelf weet ik wel, dat ik op een technofeestje niet meer echt veel lol kan beleven zonder drugs... het hoort gewoon helemaal bij de sfeer/muziek/mensen enzo.

Maar in het normale leven heb ik gelukkig altijd alle lol zonder drugs, of als ik goed met mn studie bezig ben ofzo... dus, echt zorgelijk is het nog niet denk ik...
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zelf heb ik juist de omgekeerde ervaring. Een aantal jaar geleden gebruikte ik elk weekend xtc. De eerste keren had ik het niet zo in de smiezen dat ik me wat "rot" voelde, maar het werd hoe langer hoe erger. Zo erg dat ik me echt zwaar, zwaar klote voelde, en dan niet 1 dag maar de hele week tot ik er weer 1tje nam. Het was zelfs zo dat als ik uit bed wilde stappen, alles wat ik zag in het negatief was. (zoals van en foto)

In de periode dat ik helemaal even ben gekapt met alles, heb ik er voor mijn gevoel, toch een best lange tijd over gedaan om me weer helemaal 100% te voelen.

Eind 2005 was er weer een periode van veel en vaak. Eigenlijk ging het erg goed met de "day after", zo goed dat ik de voorgaande geschiednis bijna was vergeten. Bijna, want na een tijdje was het weer zover dat ik me de hele week kut voelde.

Nu gebruik ik zo af en toe is, als mn agenda het toelaat, en heb ik nergens last van als wat vermoeidheid en geen zin in eten.
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#9
Yep! Doordeweeks heb ik er ook totaal geen behoefte aan..

Maar bij een goed feest, met hele vette muziek.. wordt het al een stuk lastiger om te weigeren! En als je vrienden helemaal zitten te stuiken en jij bent hardstikke nuchter.. dan zou ik zelf ook heel snel overstag gaan om een pil te pakken! Mijn vrienden zijn eigenlijk allemaal anti-drugs, dus dat houd me nog enigzins wat in toom.. (denk ik.. :mrgreen: )

En Alcohol, erg lekker.. voor de gezelligheid zo voor s avonds..., maar als ik opstap ga, ga ik liever zwaar uit mijn plaat dan dat ik als een dronken tor bij loop..

:wink:
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik had normaal ook nooit last van dipjes ofzo, behalve als ik xtc met alcohol combineerde.
Totdat ik een weekend lang ( 3 dagen dus ) mdma poeder had gehad, toen had ik echt een week depressief, veel nachtmerries etc.
23 juni (n maand later ) ga k weer n pil pakke, en ben ook verliefd haha dus komt wel goed hoop ik :P
Normaal gebruik ik alleen op feesten, en door mijn financien kan ik 1x per 1 à 2 maanden naar een feest gaan. Dus ik ga nu ( écht ) alleen op feesten gebruiken en dan komt het wel ok.
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#11
Een technofeestje zonder XTC is geen technofeestje :wink:

Maar ik raad je wel aan om te minderen, want 2-3x per maand is een snelle manier om tolerantie voor het wondermiddel op te bouwen. Je kunt ook middelen als L-Tryptofaan en/of 5-HTP consumeren om het proces der serotonine opbouw te versnellen, maar ik neem aan dat je daar al van op de hoogte was.

Van een na-dip heb ik overigens ook zelden last, het zal de gewenning wel zijn.
s
systeemLid
01-01-2024, 00:00
#12
ik slik nu l-tryptophaan na "gebruik" en ook soms zo, maar je slaapt egt een stuk beter en vast... egt merkbaar!!! en je mood gaat er ook egt op voorruit na gebruik!!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."