Je ziet hier het 'autonome zenuwstelsel' met allerlei zaken die je niet bewust kan besturen. Het autonome zenuwstelsel bestaat uit twee hoofd-stelsels: het sympatische stelsel en het parasympatische stelsel.
Het sympatische stelsel is actief wanneer je in actie bent. Wanneer je erg hard sport in een wedstrijd, wanneer je aan het vechten of aan het vluchten bent, noem maar op. Eigenschappen van het sympatische stelsel zijn onderandere:
* vergrote pupillen
* speeksel-afname
* transpiratie toename
* verhoogte hartslag
* vergrote bronchi?n
* afname van verteringsfuncties van maag en darmen
* afgifte van adrenaline
* verminderde blaas-contractie (plassen is moeilijk)
* verminderde bloedstromen naar de genitali?n (mini-leutertje)
Afin, daar heb je het al, bijna alle eigenschappen van MDMA zitten er in.
Het parasympatische stelsel doet van alles het tegenovergestelde. Het is daarom ook zo lekker om na een flinke maaltijd even te rusten, zodat je parasympatische stelsel de overhand kan nemen en lekker kan beginnen met het verteringsproces....
Let wel: allebei de stelsels (sympatisch en parasympatisch) zijn altijd actief, eentje kan er niet 'uitgezet' worden of zo. Wel kan er eentje de overhand nemen, zoals het parasympatische stelsel de overhand neemt als je in rust bent, en het sympatische stelsel domineert als je in actie bent of MDMA hebt genomen.
*'simpel verklaren' in deze is om een lang gedetailleerd verhaal kort en begrijpelijk te houden.
gejat van dhp, thanks Cad0