Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsbijwerking x ademhaling

bijwerking x ademhaling

4 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het is in ieder geval geen gangbare bijwerking van XTC. Ergens klinkt het een beetje als een angstaanval of zoiets. Of als astma. Ik denk dat er weinig mensen zijn die je hier direct een zinnig antwoord op kunnen geven.

Misschien dat we met wat doorvragen verder komen, maar het is vooral een vraag voor je huisarts.

Had je dit alleen de laatste keer dat je gebruikte?
Je hebt het over 2 maal in juni en 2x in augustus? Wanneer was dat allemaal precies?
Heb je een verleden met astma, kinkhoest, bronchitus of dat soort dingen?
Heb je een verleden met depressie, angsten of dat soort dingen?
Je sport regelmatig zo te lezen. Je bent dus fit? of heb je de laatste tijd wel last van je gezondheid gehad?
Hoeveel had je precies genomen?
Wat deed je toen je er last van kreeg? wat heb je geprobeerd er aan te doen?
Je hebt erover dat je nuchter op een festival er ook last van kreeg? Was dat vergelijkbaar of anders? was het op eenzelfde moment of anders? Hoe lang hield het toen aan?

Een hoop vragen, maar aangezien je al de moeite nam om een lange post eraan te wagen zal je dat wel niet erg vinden. Misschien komen we ergens.
s
sunsetLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tufnut zei:
Het is in ieder geval geen gangbare bijwerking van XTC. Ergens klinkt het een beetje als een angstaanval of zoiets. Of als astma. Ik denk dat er weinig mensen zijn die je hier direct een zinnig antwoord op kunnen geven.

Misschien dat we met wat doorvragen verder komen, maar het is vooral een vraag voor je huisarts.

Had je dit alleen de laatste keer dat je gebruikte?
ja alleen de laatste keer, maar ook nu toe 2 weken later broodnuchter savonds laat buiten et is warm en benauwd en ik voel licht dat mijn ademhaling nog de oude niet is. heel stom liet een vriend van mij me ook een beetje schrikken door achter een muur vandaan te springen en 'boe' te roepen en ook toen voelde ik het opeens weer licht opkomen? een paar keer dat de adem stokt en ik diep moet ademen of happen. terwijl ik eigenlijk nooit bang ben of paniek heb

Je hebt het over 2 maal in juni en 2x in augustus? Wanneer was dat allemaal precies?
precies laatste weekend juni, eerste weekend juli, 2de weekend augustus, 3de weekend augustus

Heb je een verleden met astma, kinkhoest, bronchitus of dat soort dingen?
er staat me inderdaad vaag bij dat ik in mijn zeer jonge jaren bronchitus in ieder geval iets had
in ieder geval weet ik dat ik vanaf de basisschool geen medicijnen had of er last van had. voor deze periode daar weet ik niets meer van

Heb je een verleden met depressie, angsten of dat soort dingen?
het eerste in het verleden gehad, maar altijd positief gebleven en een normaal leefritme/stijl

Je sport regelmatig zo te lezen. Je bent dus fit? of heb je de laatste tijd wel last van je gezondheid gehad?
zeker fit, geen last van iets

Hoeveel had je precies genomen?
de laatste keer 2,5 verdeeld van een uur of 3 tot 10 savonds

Wat deed je toen je er last van kreeg? wat heb je geprobeerd er aan te doen?
adem haling onder controle proberen te krijgen vanuit de buik ipv vanit de borst
weg uit de drukte en van het muziek voor rust, zelfs ehbo maar die zeiden niets aan de hand te veel genomen

Je hebt erover dat je nuchter op een festival er ook last van kreeg? Was dat vergelijkbaar of anders? was het op eenzelfde moment of anders? Hoe lang hield het toen aan?
zeker nuchter ja, vergelijkbaar maar in lichtere vorm. piek duurde toen miss 5 minuten en hier en daar wel een vlaag van een paar seconden. dat was toen we midden in de intensiteit stonden van mensen en muziek

Een hoop vragen, maar aangezien je al de moeite nam om een lange post eraan te wagen zal je dat wel niet erg vinden. Misschien komen we ergens.
Klik om te vergroten...
s
sunsetLid
01-01-2024, 00:00
#3
p.s. afgelopen zaterdag wezen stappen, 2 drankjes alcohol verder niets, ik had die avond opeens weer een beetje last van benauwdheid en het ademhalen. toen ik wou slapen was dat niet mogelijk ik had de hele tijd het 'verlammingsgevoel' en het verkeerd in slaap vallen. ook trilde ik licht. sochtends werden mijn benen werden ook slap, kaken begonnen een beetje stijf te worden, ademen weer lastig net zoals het praten. ik had het gevoel weer leip te worden??

de hele zondag voelde ik me leipachtig, heb telkens een uur of 2 geslapen en toen ik wakker werd voelde ik me de rust zelf alsof ik ontnuchterd was. dit gebeurde een paar keer achter elkaar. maandag nog licht last van gehad, stukje autorijden leek alsof ik een beetje traag/dronken was en ook nog steeds een lichte hoofdpijn, ook is mijn zicht wat waziger. nu lijkt alles weer weggetrokken te zijn
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het lijkt me verstandig om je dokter te gaan bezoeken. Met je XTC gebruik heeft dit iig niet direct te maken. Het is hooguit hetgeen dat het getriggerd heeft.
s
sunsetLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik heb 2 keer x in juni gebruikt en 2 keer in augustus, netjes gedoseerd over de middag en avond, water gedronken en niet gecombineerd met andere drugs of alcohol. hiervoor heb ik nog nooit gebruikt, ik sport veel, gebruik geen medicijnen en eet goed en gezond

de laatste keer x op een outdoor festival in de warmte heb ik een vervelende bijwerking ondervonden. ik heb ong 2 water of fris per uur gedronken
aan het einde van de avond kreeg ik moeite met ademhalen. het voelde aan alsof ik telkens moest slikken wat moeizaam ging en dat mijn adem 'afgeknepen' werd alsof je onderwater gaat zwemmen en het gevoel dat je zuurstof moet happen. praten ging ook erg moeilijk en moest helemaal vanuit de borst en keel opkomen. ik had ook het gevoel alsof ik vanuit mijn borst moest ademhalen, ik wist dat dit verkeerd was en probeerde vanuit mijn buik te ademen, kort inademen door de neus en lang uitademen. dat voelde wat beter zodat ik minder hoefde te happen

ik vond het raar dat dit opeens gebeurde, ik was al een uur wat rustiger en had het idee dat de 2 halfjes welke ik de laatste 2 a 2,5uur ingenomen weinig meer deden. het leek voor mijn gevoel ook enkele minuten aan te voelen alsof ik out zou gaan, ook zag ik heel even de lampen etc allemaal wazig. verder had ik eigenlijk nergens last van zoals hoofdpijn, misselijkheid. de pil heb ik zelf laten testen op 140mg mdma. het gevoel heeft 1 a 2 uur aangehouden waarvan ongeveer een half uur echt vervelend was. ik keek ook niet meer naar het podium omdat dat intensiteit opwerkte waardoor het ademen lastiger ging. snachts had ik er nog last van en het gevoel telkens diep te moeten ademhalen.
de volgende ochtend/dag kon ik bijna hetzelfde gevoel nog oproepen door vanuit mijn borst te ademen waardoor het lijkt alsof je je adem telkens even inhoud en het 'adem hap' gevoel krijgt en dan moet slikken

toen de normale week weer begon, voetbal, binnen no time buiten adem ivm lastige ademhaling en begon duizelig te worden. moest echt gaan zitten en weer op mijn ademhaling letten. goed de volgende dagen fitness, precies hetzelfde gevoel.
het wekend na x een conditietest gedaan, nog steeds licht last van ademhaling dat je moet happen bij zware inspanning, lichamelijk wist ik van mijzelf dat ik normaal echt nog niet op zou zijn. de vorige keren na x heb ik zelfs de volgende dag conditioneel en emotioneel nergens last van gehad
week na x ook weer naar een festival, netjes van de x afgebleven. eenmaal werd het festival zo intens dat ik spontaan weer licht adem moest happen kreeg terwijl het niet warm was en ik niet echt stond te springen. ook leek ik het x gevoel nog steeds te kunnen voelen als ik me best deed.

ook lijk ik tijdens de normale dag soms ook het x gevoel naar boven te halen en een beetje hoofdpijn heb in 1 kant van me hoofd, de wereld lijkt dan 'stil te staan/te bevriezen' net of ik in een trance zit. dit is nu na 2 weken wel minimaal/helemaal weg
ik lijk ook soms een beetje me buik in te houden en me adem op te houden vanuit mijn keel. ook als ik goede knal muziek hoor hou ik mijn adem in vanuit mijn keel (intenser gevoel) maarrr ik denk dat ik dit ook al een beetje voor mijn x gebruik deed

nu precies 2 weken later weer een conditietest gedaan en ik lijk weer de oude.
wel heb ik voor het eerst van mijn leven last gehad van een slaapverlamming lijkt het, ik heb overdag even op de bank geslapen, voelde dat ik wakker werd/was, hoorde mijn muziek, maar kreeg mijn ogen niet open en zag allemaal kortsluiting en kon mij niet bewegen. het leek alsof ik steeds moeilijker adem of het benauwd kreeg. ik schreeuwde voor mijn gevoel om hulp wat al moeizaam ging. ook heb ik voor mijn gevoel heb ik de deur naast de bank open en dicht gegooid om herrie te maken waar ik met moeite bij kon. toen ik na een minuut of 3 wakker werd bleek dit allemaal niet gebeurd te zijn wel stond hetzelfde liedje aan dus ik wist zeker dat ik wakker was. ik dacht echt dat ik dood ging het was een rare scheidslijn tussen werkelijkheid en een droom

iemand tips of huisarts? ik sta voor een raadsel terwijl ik het verantwoord probeer te doen :confused:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."