Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums1x halve pil - keihard spacen

1x halve pil - keihard spacen

1 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
E
ElDuderinoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi, gezellig en zeker ook erg nuttig forum hier :)

Ik heb vorige week met O&N voor het eerst een halve pil op (om half 1) op een feest bij vrienden waar veel (ervaren) gebruikers waren. Ik was met 2 vrienden en alledrie hadden we nog nog nooit gebruikt. We hadden wel al wat bier en 2 wodka's op (was vooraf niet gepland dat we wat zouden innemen anders hadden we wel bij fris gehouden), maar we voelden ons nog helemaal top.
Dus wij alledrie een halve en verder feesten. Eén van m'n vrienden heeft er (vrijwel) niets van gemerkt, en toen hij naar 3 uur bij wilde nemen was helaas alles al op. De andere vriend heeft echt de avond van z'n leven gehad, werd super-sociaal en voelde zich helemaal de koning.

Bij mij sloeg de pil na ongeveer 2 uur echter in als een bom. Van één op andere moment was ik compleet in mezelf gekeerd, ik had een zeer, zeer overweldigend euforisch gevoel en alles ging in slowmotion (ook mijn gepraat en bewegingen, ik werd erg instabiel). Ik ben op een bank gezet en ik heb tot 7 uur 's ochtends zitten spacen en ik kroop tegen iedereen aan die naast me kwam zitten. Ik weet hier trouwens niets van. Ik kan me flarden herinneren van het gevoel en dat ik tegen iemand zei "wow, dat is de 1ste keer dat ik XTC heb gebruikt, Woooooowwwwww" en volgens opging in het "gevoel". Voor de rest is vanaf het moment dat het effect insloeg een groot zwart gat. Een van m'n vrienden heeft me meegenomen naar zijn huis, waar ik om 12 uur wakker werd. Ik voelde me helemaal verragd, super sloom, nog steeds zwaar onder invloed, en alsof ik een gigantische migraine aanval had, alleen dan zonder de erge hoofdpijn (gelukkig). Wel had ik vrijwel geen gedachten en was het erg moeilijk om "over iets" na te denken. M'n hoofd bleef gewoon leeg zeg, wat ik echt heel eng vond. Ik ben wel naar m'n eigen huis gegaan toen (10 min. fietsen) en daar naar bed gegaan. Om 4 uur werd ik weer wakker en kon ik eindelijk weer normaal nadenken (hoewel wel sloom).

Maandag en dinsdag moest ik gewoon werken en aan die dagen kwamen geen eind, voelde me helemaal kapot, kon niet concentreren, en vooral heel erg moe. Woensdag ging al beter, maar halverwege de dag (uurtje of 2) kreeg ik iets heel bizars. Uit het niks kreeg ik flashbacks naar het feest en kon ik me flarden van gesprekken herinneren die ik heb gehad en vooral het gevoel dat ik aan het spacen was kwam erg naar boven. Het voelde op zich wel heel aangenaam, maar ik werd er natuurlijk ook wel erg para van aangezien ik midden op m'n werk zat (heb gewoon kantoor baan, met veel mensen om me heen). Het kostte me veel moeite om het te onderdrukken, maar na wat koud water te hebben gedronken en met een collega een gesprek te beginnen wat me weinig moeite kostte om me te interesseren, nam het gevoel gelukkig snel af (duurde totaal 15 min.). De rest van de dag voelde ik me wel ok. Afgelopen nacht had ik nog iets vreemds: lange, hele levendige en vrij bizarre dromen. Gelukkig geen nachtmerries en het bizarre was gelukkig meer de leipheid van de "verhaallijn" van de dromen (totaal onbekenden waren opeens beste vrienden waarbij ik inwoonde en ik heb een hele reis door Egypte gemaakt met m'n vader en z'n vriendin (terwijl hij single is) dan dat het super freaky was ofzo.
Vandaag overdag voelde ik me eindelijk weer redelijk mezelf en behalve dat ik nog steeds erg vermoeid ben voel ik me geestelijk wel weer prima eigenlijk (iig heel rustig en relaxed).

Wel ben ik natuurlijk best wel geschrokken van mijn bizar heftige reactie op slechts een halve pil. De andere helft heeft de vriend van me op die zich vervolgens de baas van het feest voelde, dus er zat niet extreem veel in of iets anders. Ik ben zelfs behoorlijk wat zwaarder dan hem dus zou ik eerder minder moeten merken zou je denken. Ik vraag me dus af of ik aan een psychose ben ontsnapt bijv. (stel ik had "per ongeluk" 1,5 pil genomen omdat het pas 2 uur duurde voordat ik wat merkte. Of heb ik waarschijnlijk een trage lever. En belangrijker, kan ik ooit nog eens een kwart pil nemen, over een paar maanden als ik zeker weet dat m'n serotonine level weer normaal is, etc. En dan natuurlijk zonder alcohol ook. Ik ben gewoon benieuwd, zeker omdat het grootste gedeelte een zwart gat is voor me, of ik ook het normale effect kan beleven en redelijk kan blijven functioneren, dat lijkt me namelijk wel erg super om mee te maken (voor die vriend van me is het echt een openbaring dat ik ook zo'n avond kan hebben).

Maar natuurlijk wil ik dit zo niet nog een keer meemaken, en wil ik ook niet al te groot risico nemen om mezelf in een psychose/depressie te laten belanden. M'n verstand lijkt te zeggen: met zulke kleine hoeveelheden en zoveel tijd ertussen en dan gewoon ideale omstandigheden creeeren, moet dat wel kunnen om nog eens te proberen...

Iig heb ik het idee dat mijn ervaring vrij zeldzaam is, dus daarom wilde ik die ook graag delen, en hoor ik graag advies om de ernst hiervan te "duiden". Alvast bedankt!
G
GoedeWietLid
01-01-2024, 00:00
#2
Alle mensen zijn verschillend, en drugscombo's hebben verschillende uitwerkingen op verschillende mensen. Je gewicht kan een rol spelen, zeker bij alcohol, maar zogauw je drugs gaat combineren is het gewoon onvoorspelbaar.

Wat ik in het verleden altijd zag was dat iedereen zon beetje zijn eigen gedrag en patroon had bij de alcohol + xtc combi. En dat je goed leip wordt van een matige hoeveelheid drank (4 units ofzo) en een halve pil (wat toch al snel de mdma threshold van 60-80mg kan halen), is voor mij geen verrassing.

Zelf was ik altijd behoorlijk snel de 'film kwijt' bij de combi, en zelf kwam bij mij dan ook de dagen erna langzaam naar boven wat er ongeveer gebeurd was. Meestal waren dit vrij onschuldige dingen (mensen met mdma doen meestal niet veel verkeerd), maar het punt was dat het vaak dingen waren die ik niet snel nuchter gedaan zou hebben, dus zat het me goed dwars en baalde ik er altijd een beetje van. Voor mij was het genoeg reden om na een handvol van dergelijke situaties het maar gewoon niet meer te doen (teveel alcohol dus wanneer je combineert met xtc). Als je ergens zo wazig van wordt dat je er meestal niet veel meer van herinnerd, dan heeft het ook vrij weinig zin vind ik. Maar daarentegen had ik genoeg vrienden die het helemaal fantastisch vonden, en tot mijn verbazing, de 'ongecontroleerde' acties ook nog eens helemaal fantastisch vonden. Voor hun waren het vooral toffe verhalen ipv iets waar ze zich zorgen over maakten. We pakten vaker 'na' het stappen nog een pilletje, en dronken mensen die dan nog iets pakken, doen vervolgens de meest idiote dingen. Als je daar geen moeite hebt is dat prima, maar als je je zorgen maakt over het feit dat je in het dorpscafé 4 uur lang tegen een deurpost hebt staan praten, dan kun je het maar beter laten.

Ik heb wel eens het idee, dat hoe je ermee omgaat, en hoe 'gaar' je er de dagen erna van bent, veel te maken heeft met je psychologische reactie op zon gebeurtenis. Zo heb ik eens in zon toestand met een meisje liggen rommelen wat eigenlijk echt niet door de beugel kon, en daar ben ik een week brak van geweest vanwege stress en negatieve gedachtes. De brakheid was nu eerder het resultaat van psychologische vermoeiing en piekeren, dan puur van de drugs. De een geeft niets om wat anderen ervan denken, de ander ligt er wakker van.

Ik denk dus dat het wel meevalt met de ernst van wat je mee hebt gemaakt, en het is zeker niet vrij zeldzaam. Sterker nog, ik kan me herinneren dat ik lang geleden een keer in de zomer thuiskwam na een dag van 10 uur zwaar horeca-terras werk in de zon, vervolgens een goed glas wijn dronk, en vervolgens na een halve pil ook volledig de weg kwijt was. Het kan dus altijd als je vermoeid bent, ook al ben je ervaren.

Je gaat ook echt niet vanwege zoiets in een depressie of psychose belanden. Als dat er aan zit te komen merk je het heus wel, want dan ontspoort je leven gewoon waar je bij staat, en dat is dus niet hetzelfde als je brak en rot voelen op je werk. Wat je zelf beschrijft van wat op je werk gebeurde, klinkt gewoon als kleine paniekaanvalletjes. Niets mis mee, en de helft van de bevolking heeft er last van. Echter, als je nog nooit zoiets gehad hebt, dan kan het behoorlijk heftig overkomen, en ben je snel geneigd te denken dat je gek wordt.

Als je de xtc ervaring toch nog graag een keer wilt doen, dan zou ik gewoon doen wat een verstandig persoon zou moeten doen: lees je in op xtc en mdma, regel wat xtc waarvan je weet dat hij goed is of laat hem anders testen, leg het ergens neer en spreek met jezelf af dat je daar een superavond mee gaat hebben, en zogauw zich een leuk feest of situatie aanbied, je je goed voelt en lichamelijk fit bent, dan vreet 100 tot 200mg mdma op, en dan zul je eens even zien hoe je gelukzaligheid kan herdefineren!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."