Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMDAI niet schadelijk op lange termijn?

MDAI niet schadelijk op lange termijn?

3 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
S
StunnerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik hoorde uit diverse hoeken dat MDAI totaal niet schadelijk is voor de hersenen op de lange termijn. Daarbij zou het spul ook geen cross tolerantie hebben als je een week later 4-fa of MDMA pakt. Kan iemand dit bevestigen uit ervaring?
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit is een goede vraag die ik al meerdere malen heb gelezen, het enige (wetenschappelijk onderbouwde) wat ik vinden kan is dit:

Serotonin neurotoxicity in rats after combined treatment with a dopaminergic agent followed by a nonneurotoxic 3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA) analogue.

Monoamine and metabolite levels and the number of 5-HT uptake sites (using [3H]paroxetine binding) were determined 3 hours or 1 week after treatments. Combining the monoamine oxidase inhibitors, clorgyline (MAOA selective) or deprenyl (MAOB selective) with MDAI did not result in any long-term reductions of serotonergic markers. Similarly, combining the DA uptake inhibitor GBR-12909 with MDAI did not result in any long-term changes in monoamine levels at 1 week. In contrast, a single pretreatment of posttreatment with the nonvesicular DA releaser S-amphetamine and MDAI resulted in small but significant long-term changes in monoamine levels. More importantly, if a subacute dosing regimen (every 12 hours for 4 days) was utilized, the combination of S-amphetamine with MDAI resulted in a marked long-term decrease in the levels of cortical, hippocampal and striatal 5-HT, 5-HIAA and the number of 5-HT uptake sites.
Klik om te vergroten...

Misschien dat Trimbos het duidelijk weet, het zijn research chemicals dus geen idee of ze het kunnen beantwoorden, maar de moeite waard.
Verplaatst naar ' Voorstellen van vraag van de week' om de onduidelijkheid die er nog is over deze steeds meer (populaire) gebruikte stof.

Groetjes
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#3
MDAI veroorzaakt hogere serotonine spiegels, maar nauwelijks hogere dopamine spiegels. Steeds meer wetenschappelijke onderzoeken koppelen neurotoxiciteit aan verhoogde dopamine spiegels in het brein, zoals het geval is bij o.a. (meth)amfetamine en MDMA. Het lijkt daarom wel logisch dat MDAI als niet of minder neurotoxisch wordt beschouwd, vergeleken met MDMA.

Wat betreft de cross tolerantie mbt 4-FA en MDMA lijkt het ons wel dat je een 4 weken interval zeker moet gebruiken. MDAI is een krachtige serotonine-heropname remmer en verhoogt dus aanzienlijk de serotonine spiegels. Dat zal zich zeker moeten herstellen in het brein en de 4 weken interval is zeker nodig voor een optimaal effect. Er zijn overeenkomstige aangrijppunten dus je zou cross tolerantie kunnen verwachten, maar het is ook mogelijk dat die veel lager is dan de gewone tolerantieverhoging voor mdma en/of 4-FA.

Onderzoek (bij ratten) heeft aangetoond dat voorafgaand amfetamine (S-amfetamine) gebruik wel een ondermijnende werking heeft op de serotoninespiegels én aantal serotonine receptoren, terwijl voorafgaand MDMA gebruik dat niet heeft. Het betrof hier een onderzoek van gebruik van MDAI na amfetamine of MDMA. Ook is aangetoond dat bij ratten het gebruik van MDAI geen neurotoxiciteit veroorzaakte met betrekking tot schade aan serotonine spiegels of aanhechtplaatsen in het brein.

Wat betreft 4-FA, lijkt het verhaal hetzelfde als met MDMA, hier is alleen veel minder onderzoek naar gedaan.

Al met al kun je zeggen dat de neurotoxiciteit van MDAI veel minder is dan die van MDMA of amfetamine; vooral wat betreft de aantasting van het serotonerge systeem. Het lijkt daarom niet schadelijk om het vaker te gebruiken; maar ook al is er geen neurotoxiciteit of langdurige verandering van serotoninespiegels, dan wil dat nog niet zeggen dat het hele serotonerge systeem in het brein geen hersteltijd nodig heeft. Geef je lichaam de tijd om te herstellen; de ervaringen zijn dan vaak veel prettiger én het lichaam kan het beter verdragen. Als je dan per-sé elk weekend wilt gebruiken, dan lijkt MDAI een betere optie dan amfetamine of MDMA te zijn.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dank voor de informatie! Blijven research Chemicals, fijn dat hier al wel wat info over is kwa wisselwerking e.d

Groetjes

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."