#1
Dus ook als je geen ADHD hebt is de combinatie ritalin-citalopram geen probleem? Want dan is het namelijk wel een opwekkend middel, net als speed...
Vraag:
Hallo beste voorlichters, artsen en lezers, Uit diverse eerdere berichten blijkt dat citalopram in combinatie met pepmiddelen (o.a. amfetaminen, cocaine en andere dopamine-agonisten/ adrenalineboosters) problemen kan geven. Nu krijg ik sinds kort citalopram voorgeschreven, dosering 10mg per dag. Hiernaast krijg ik methylfenidaat 60mg per dag. Af en toe gebruik ik iets meermethylfenidaat, tot zo'n 100mg. Dit met mondeling overeenstemmen van mijn arts. Dit is met name een dopamine-en noradrenaline-agonist. In hoeverre heeft het ook invloed op de serotonine (heropname-blokkade in dat geval, neem ik aan)? Ik heb in de jaren 90 wel eens XTC gebruikt, echter reageerde ik hier niet sterk op. Slapen was dan voor mij daarna ook nooit een probleem, bijv. . Eigenlijk kan ik beter vragen; is de combinatie van 100mg methylfenidaat en 10mg citalopram riskant? Of geldt dat vooral voor mensen die om recreatieve redenen opwekkende middelen gebruiken? Vriendelijke groet, mijn complimenten voor deze site!
Antwoord:
Je code was: serotonine+dopamine Beste vraagsteller, Ik neem aan de Citalopram 10mg per dag is voorgeschreven als een soort slaapmiddel. Voor antidepressieve behandeling is de dosis namelijk erg laag. De combinatie met methylfenidaat (Ritalin) hoeft daarom niet bar en boos te zijn. Waarschijnlijk heb je er ook helemaal geen problemen door. Combinatie met opwekkende middelen als XTC, cocaïne en speed is echter wel heel gevaarlijk, omdat dan een sterk vergrote kans bestaan om getroffen te worden door ernstige complicaties die nu eenmaal aan opwekkende middelen vastkleven. Denk daarbij speciaal aan hartfalen of bloedvatproblemen. Met vriendelijke groet, Roelof de Wit, verslavingsarts.
GRAFKELDER zei:Dus ook als je geen ADHD hebt is de combinatie ritalin-citalopram geen probleem? Want dan is het namelijk wel een opwekkend middel, net als speed...
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."