Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEpileptische aanval na gebruik XTC

Epileptische aanval na gebruik XTC

11 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
b
buckethats97Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal,

Vrijdag heb ik met oud en nieuw XTC gebruikt op een techno feest.

Dit was mijn 4e keer XTC en de keren daarvoor waren wel gewoon "goed" gegaan.

Nu moet ik wel melden dat ik niet in top conditie was deze keer.

Ik heb de 2 dagen voor het feest gewerkt, en de nacht voor het feest weinig geslapen.

Ik kwam op het feest aan en dronk 1 biertje, verkende de omgeving etc.

Rond 12 uur/half 1 heb ik 1/3 pil genomen.
Toen deze pil insloeg voelde ik me gewoon lekker en ging dansen, heb later ook nog een kwartje bijgenomen;( heb in totaal halve pil op )

Ik ging gewoon lekker alleen op gegeven moment wou ik alleen maar zitten, maar dat heb ik wel is eerder gehad.

Aan het einde van de avond, ( volgens mijn vrienden rond half 7 ) ging het helemaal mis.

Bij de kluisjes ben ik omgevallen nadat een maat mij een schouder klop gaf, ik begon als een gek te schokken en had ik ook een opgezwollen keel en beetje schuim op me mond, ogen waren open maar weggedraaid. ze moesten mij met 4 man naar de EHBO dragen en heb daar vocht en zuurstof gekregen ( volgens mijn maat )

Ik zelf weet helemaal niks van het moment van de aanval, het enige wat ik me herinner is toen ik op de ehbo zat dat de broeder steeds tegen mij zei: WAKKER BLIJVEN!

( dat ze me vocht hebben toegediend en zuurstof slangetje in me neus hebben gedaan heb ik ook NIKS van meegekregen )

Ik ben dus zeker het bewustzijn verloren.

hierna ben ik met de ambulance naar ziekenhuis gegaan, toen ik eenmaal daar op een bed lag was ik weer normaal aanspreekbaar en hebben ze bloed geprikt en van die plakkers op me borst gedaan ( hartslag )

Na ongeveer 2-3 uurtjes mocht ik weer gaan en ben ik naar huis gegaan.

Heb toen vreselijke koppijn gehad en meerdere malen overgegeven.

Nu zit ik dus met een aantal vragen....

1.
Ik heb nog nooit eerder in mijn leven epilepsie gehad, betekent dit nu dat ik de ziekte heb?

2.
Als ik bij een volgend feest weer XTC gebruik komt deze aanval dan terug??

3. Heb ik nu verhoogde risico's bij XTC gebruik?

4. Ik kan me ook niet goed herinneren of ik genoeg water heb gedronken, ik kan me in ieder geval herinneren dat ik 1x een flesje water heb gehaald. Kan te weinig water ook een epileptische aanval triggeren?

Er is zaterdag weer een leuk feest en zit nou echt met de angst dat het weer fout gaat.. Maar het feit dat het ziekenhuis mij weer heeft laten gaan betekend dan toch dat het voor de rest kwa gezondheid goed zat toch?




P.s er waren trouwens ook strobes en laser lichten in deze zaal.

Maar op voorgaande feesten heb ik nooit last gehad van deze lichten.


Mvg,

Bucket.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
buckethats97 zei:
1.
Ik heb nog nooit eerder in mijn leven epilepsie gehad, betekent dit nu dat ik de ziekte heb?
Klik om te vergroten...
Nee, een epileptische aanval(insult) is een symptoom dat alle mensen met epilepsie hebben, echter heeft niet iedereen die een epileptische aanval krijgt ook daadwerkelijk epilepsie.

2.
Als ik bij een volgend feest weer XTC gebruik komt deze aanval dan terug??
Klik om te vergroten...
Heel goed mogelijk.

3. Heb ik nu verhoogde risico's bij XTC gebruik?
Klik om te vergroten...
Ja.

4. Ik kan me ook niet goed herinneren of ik genoeg water heb gedronken, ik kan me in ieder geval herinneren dat ik 1x een flesje water heb gehaald. Kan te weinig water ook een epileptische aanval triggeren?
Klik om te vergroten...
Ja, te weinig water kan insulten veroorzaken. Een watertekort kan ook wel een zoutoverschot of hypernatremia genoemd worden. Daarvoor heb je wel een flink watertekort nodig en zul je waarschijnlijk andere symptomen gemerkt hebben.

Clinical manifestations of hypernatremia can be subtle, consisting of lethargy, weakness, irritability, neuromuscular excitability, and edema. With more severe elevations of the sodium level, seizures and coma may occur.
Klik om te vergroten...
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Hypernatremia

Er is zaterdag weer een leuk feest en zit nou echt met de angst dat het weer fout gaat.. Maar het feit dat het ziekenhuis mij weer heeft laten gaan betekend dan toch dat het voor de rest kwa gezondheid goed zat toch?
Klik om te vergroten...
Het feit dat het ziekenhuis je heeft 'laten gaan' betekend absoluut niet dat je op het volgende feest weer zomaar aan de drugs kan (ben je trouwens bekend met de drie maanden regel?). Mocht je dit toch overwegen lijkt het me raadzaam om een professional te vragen over de gevolgen van je aanval. Ik(als niet medici) raad het je echter af.
b
buckethats97Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Oh okee, ja ik ga denk ik maar even langs de huisarts.
Maar wel raar dat ik de eerste 3 keer nergens last van heb gehad, en nu opeens zo'n extreme aanval..

Misschien toch alles bij elkaar opgeteld? Weinig drinken, slecht geslapen, en gewerkt van te voren.


En ja ik ben bekend met de 3 maanden regel, ik hou tot nu toe altijd 1 maand tussen me xtc gebruik, of iets langer.

Is zo'n aanval die ik heb gehad trouwens erg gevaarlijk??
Kan je hier aan overlijden of erge schade oplopen?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Heel goed mogelijk dat het een opsomming van factoren is, achteraf is dat lastig te beoordelen. Naar je huisarts gaan en zijn mening vragen is zeker geen slecht idee.

Over de schade durf ik je niet zoveel te zeggen, dat lijkt me een goede vraag voor je huisarts. Je kunt er zeker aan overlijden, alleen is de kans niet zo groot.

A seizure longer than five minutes is a medical emergency known as status epilepticus
...
Up to 7% of seizures that present to the emergency department (ER) are in status epilepticus.[34] In those with a status epilepticus, mortality is between 10% and 40%.[7] Those who have a seizure that is provoked (occurring close in time to an acute brain event or toxic exposure) have a low risk of re-occurrence, but have a higher risk of death compared to those with epilepsy.[54]
Klik om te vergroten...
https://en.wikipedia.org/wiki/Epileptic_seizure
b
buckethats97Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Hey heb toch nog een vraag.
ik ben er dus letterlijk net 20 min geleden achter gekomen dat mijn OPA epilepsie had.. ( is al overleden )

Mijn vader heeft het niet geërfd van hem.
Is het dan mogelijk dat ik het alsnog geërfd heb?
Neem aan dat als mijn opa het niet doorgegeven heeft aan mijn vader dat het dan ook niet doorgegeven kan worden aan mij?
Of werkt dat niet zo?
b
buckethats97Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Weet niet of dit een domme vraag is, maar kan ik ook nog info krijgen van iemand met medische kennis? Er zitten hier ook echt artsen of dokters op toch?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Er zit hier een enkeling die een officieel medische achtergrond heeft, maar je moet er niet op rekeningen dat je er erg snel een reactie van krijgt.

Misschien is het wel een beter idee om een (gratis) telefoontje te plegen met het medisch spreekuur partydrugs.
http://drugsinfoteam.nl/tips-hulp/medis ... s-contact/
b
buckethats97Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Yooo hartstikke bedankt pik.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
No problemo, succes ermee! :wave:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
Die vraag is te complex om een makkelijk antwoord op te geven, in de meeste gevallen is het in ieder geval erg onwaarschijnlijk. Mogelijk heeft je vader een gen meekregen die niet bij hem tot expressie komt, maar heb jij deze wel gekregen(en een matchend paar van je moeder) en komt hij bij jou wel tot expressie.

A small number of children are born with specific changes in specific genes that cause them to develop epilepsy. Although genes are inherited from both parents, these parents don’t themselves have epilepsy. The gene changes are very specific and only affect that child.
Klik om te vergroten...
https://www.epilepsy.org.uk/info/inheriting-epilepsy

(ingewikkelde contextinformatie: http://www.aboutkidshealth.ca/en/resour ... lepsy.aspx )

Het lijkt me echter waarschijnlijker dat je gewoon meer stimulansen hebt gekregen dan je brein aankan, daarvan krijgt iedereen een epileptische aanval. Als je iemand maar genoeg prikkels geeft, dan gaat er vanzelf wat mis. *

We all have something called a seizure threshold in our brain. A low seizure threshold seems to run in some families. People with a low seizure threshold are more likely to have seizures than people with a high seizure threshold. You might inherit a low seizure threshold.
Klik om te vergroten...
https://www.epilepsy.org.uk/info/inheriting-epilepsy



* Maar ik ben nog steeds geen dokter. :P
b
buckethats97Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Fool zei:
Die vraag is te complex om een makkelijk antwoord op te geven, in de meeste gevallen is het in ieder geval erg onwaarschijnlijk. Mogelijk heeft je vader een gen meekregen die niet bij hem tot expressie komt, maar heb jij deze wel gekregen(en een matchend paar van je moeder) en komt hij bij jou wel tot expressie.

A small number of children are born with specific changes in specific genes that cause them to develop epilepsy. Although genes are inherited from both parents, these parents don’t themselves have epilepsy. The gene changes are very specific and only affect that child.
Klik om te vergroten...
https://www.epilepsy.org.uk/info/inheriting-epilepsy

(ingewikkelde contextinformatie: http://www.aboutkidshealth.ca/en/resour ... lepsy.aspx )

Het lijkt me echter waarschijnlijker dat je gewoon meer stimulansen hebt gekregen dan je brein aankan, daarvan krijgt iedereen een epileptische aanval. Als je iemand maar genoeg prikkels geeft, dan gaat er vanzelf wat mis. *

We all have something called a seizure threshold in our brain. A low seizure threshold seems to run in some families. People with a low seizure threshold are more likely to have seizures than people with a high seizure threshold. You might inherit a low seizure threshold.
Klik om te vergroten...
https://www.epilepsy.org.uk/info/inheriting-epilepsy



* Maar ik ben nog steeds geen dokter. :P
Klik om te vergroten...

Ahaa, okee duidelijk.
Hopen dat me huisarts me serieus neemt en niet weer naar huis stuurt zonder testen of iets. ( is nogal een lul )

Zou het erg jammer vinden als ik nooit meer xtc zou kunnen gebruiken want is toch erg leuk op een feestje.

Alsnog bedankt voor de info man!
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ben benieuwd, succes er verder mee, man! En geen probleem, natuurlijk. :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."