Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOxazepam afbouwen. HELP!

Oxazepam afbouwen. HELP!

7 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
M
Marretje1967Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi,

Ik heb een vraag en hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Ik ben nu voor 8 weken aan de oxazepam (3x10 mg per dag). Vorige week merkte ik dat de oxa eigenlijk nog weinig deed. Ik was niet meer onrustig en had geen paniek meer. Het leek wel of ik juist meer last had van de oxa dan voor de paniekaanvallen waarvoor ik ze had gekregen.

Ik weet dat gewenning en tolerantie heel snel kan optreden maar nu tijdens het afbouwen voel ik me toch zo ontzettend vervelend. Ik heb trillerige, schokkende armen/benen, ben heel nerveus en heb het gevoel als of de wereld me aanvliegt.

Kan het nu echt zo zijn dat zo een klein wit pilletje zoveel ellende kan geven tijdens het afbouwen. Ik word hier nogal onzeker van en ben bang dat alle paniekgevoelens weer terug zullen keren.

Nu moet ik wel zeggen dat ik heel fel kan reageren op medicijnen. Ik kan ook niet zomaar alles slikken.

Wie heeft er advies hoe ik deze periode zo goed mogelijk door kom. En hoe snel je eigenlijk kan afbouwen. Ik heb absoluut geen zin om me zo 6 weken te voelen....

Groet, Marion
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik neem aan dat je een en ander in overleg met je arts aan het doen bent? Zo ja leg hem dan ook deze vraag voor.

Marretje1967 zei:
Vorige week merkte ik dat de oxa eigenlijk nog weinig deed. Ik was niet meer onrustig en had geen paniek meer
Klik om te vergroten...
Dit begrijp ik niet. Dat je niet onrustig ben en geen paniek hebt is toch juist de bedoeling?!

Afbouwen is natuurlijk wel handig omdat je niet voor altijd op pilletjes kunt functioneren (tenminste het kan wel, maar dat moet je niet willen). Maar als het afbouwen leid tot erge klachten moet je misschien iets minder snel afbouwen.

En ja, je kan na/tijdens afbouwen weer wat angstiger worden. dat is het zogenaamde reboundeffect. Maak je daar echter niet te druk om dat gaat weer weg.
M
Marretje1967Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik denk trouwens dat ik niet zoveel last heb van het afbouwen als wel van de oxazpam zelf. Kan het zo zijn dat als je lichaam geen oxa meer nodig heeft, dat je lijf dan gaat reageren dat je toch oxa onnodig inneemt? Ik had dat nervositeitsgevoel namelijk ook al toen ik gewoon op volle inname zat.

Dank voor jullie reacties!
M
Marretje1967Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Dank je wel voor jouw reactie!

Natuurlijk is het goed dat de paniek en onrust weg zijn gegaan. Dat was ook de bedoeling.

Hoe langzaam of snel ik ook afbouw, ik voel me toch heel erg slecht. En dat al na zo een korte periode. Heb jij ervaring met het afbouwen?

Hoe kom je eigenlijk zo een moeilijke periode goed door? Of is het gewoon overleven?

Groet, Marion
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nee ik heb geen ervaring met afbouwen van benzo's, Ik weet wel het een en ander van andere drugs en verslavingen. Er ziojn zeker paralellen te trekken.

En het kan zeker dat je ook last hebt van de stof an sich. Als je dat de hele tijd al hebt dan zou dat zo kunnen zijn. In dat geval zullen de klachten eerde minder worden dan erger als je afbouwt en als het echt zo is dan is er wat voor te zeggen iets sneller af te bouwen, maar pas op om het te snel te doen.

Maar nog steeds vraag ik me af of je dokter hier niet iets meer van weet?
M
Marretje1967Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik loop onder controle bij de huisarts. En daar heb ik het ook mee besproken. Het probleem is alleen dat hij zegt dat de bijwerkingen die ik voel (trillingen, schokken, nervositeit) niet veel voorkomen na 7 weken oxa gebruiken. Het komt sporadisch voor dus.....

Nou daar schiet ik dus niets mee op! Ik kan me niet voorstellen dat ik me nog 6 weken zo moet voelen vandaar ook dat ik wat sneller af wil bouwen. Dus zeg maar een half tabletje minder om de vier dagen.

Marion
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bespreek het nog een keer. Geef duidelijk aan hoe je je voelt, of het op momenten erger of minder is en dergelijke. laat zien dat het je serieus is. Hij zegt blijkbaar ook niet dat je ongelijk hebt dus als je voet bij stuk houd kan hij isschien toch iets voor je doen.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#8
Inderdaad zoals bovenstaande post, komt wel goed!. Spreek uit ervaring dat het helaas veel erger kan. Je komt er wel bovenop, daarin moet je geen twijfels hebben, want dat beslis jij zelf.
Je kan zo een afbouwschema vinden, alleen de meeste artsen zijn er het niet mee eens, tenzij jij je huiswerk doet. Dan ben je in 4 weken max *clean* stroomt nog wat door je bloed misschien eerste dag(en). Als voorbeeld vraag een snijmachine voor tabletten in apotheek kost niets of weinig, en neem elke dag 1/30 minder. Vraag anders gewoon tabletten van mindere inhoud bij de apo, hebben ze bij mij nooit moeilijk over gedaan toen.
Maar de dokter weet het beter dan mij! Ben zelf geen dokter..
Succes!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."