#1
Sipralexa (escitalopram) heeft een serotinerge werking, net als XTC (mdma),dus die bijverschijnselen kunnen wel wat op elkaar lijken. Maar Sipralexa is als antidepressivum goed werkzaam tegen depressie én angst. Het optimale effect wordt wel pas na enkele weken bereikt (2-4). Bijwerkingen zoals slapeloosheid,agitatie,tremor,ataxie zijn van voorbijgaande aard.
Escitalopram is wel een stimulerend antidepressivum (SSRI) en het kan zijn dat jij je er misschien te onrustig van voelt, als dit gevoel blijft,zou ik dit met je dokter bespreken en kan hij je overschakelen op een neutrale (noch activerend,noch sederend) SSRI,paroxetine (Seroxat) bv. Daar heb je ook bijwerkingen (ik toch),zoals extreme slaperigheid.Maar het helpt heel goed tegen angst-en paniekaanvallen.
Temesta expidet (lorazepam) is een benzodiazepine en op korte termijn en in acute (angst)situaties veel effectiever dan een anti-depressivum,maar is ook verslavend,dus best neem je het niet dagelijks. Als je het toch dagelijks neemt dan zal er tolerantie komen,al na enkele weken, je voelt er minder van.De combinatie met Sipralexa is ongevaarlijk, veel artsen schrijven naast een AD ook nog al eens een BZD. Ik weet alleen niet of jouw arts van plan is je lorazepam te geven tot de sipralexa werkt (aantal weken) of dat je het mag blijven nemen.
Neem je 1 mg of 2,5 mg Temesta?
Escitalopram is wel een stimulerend antidepressivum (SSRI) en het kan zijn dat jij je er misschien te onrustig van voelt, als dit gevoel blijft,zou ik dit met je dokter bespreken en kan hij je overschakelen op een neutrale (noch activerend,noch sederend) SSRI,paroxetine (Seroxat) bv. Daar heb je ook bijwerkingen (ik toch),zoals extreme slaperigheid.Maar het helpt heel goed tegen angst-en paniekaanvallen.
Temesta expidet (lorazepam) is een benzodiazepine en op korte termijn en in acute (angst)situaties veel effectiever dan een anti-depressivum,maar is ook verslavend,dus best neem je het niet dagelijks. Als je het toch dagelijks neemt dan zal er tolerantie komen,al na enkele weken, je voelt er minder van.De combinatie met Sipralexa is ongevaarlijk, veel artsen schrijven naast een AD ook nog al eens een BZD. Ik weet alleen niet of jouw arts van plan is je lorazepam te geven tot de sipralexa werkt (aantal weken) of dat je het mag blijven nemen.
Neem je 1 mg of 2,5 mg Temesta?