Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOntwenningsverschijnselen Alprazolam

Ontwenningsverschijnselen Alprazolam

3 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
R
Raymond1982Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik gebruik Alprazolam op advies van mijn psychiater. Ik gebruik ze niet dagelijks maar in situaties dat ik dat zelf nodig acht. Nu merk ik dat ik zelfs na enkele keren gebruik (bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar en dan weer twee dagen niet) dat ik extreme ontwenningsverschijnselen krijg.

Als ik zelf zoek naar de ontwenningsverschijnselen dan vind ik het volgende:
"Minder vaak optredende verschijnselen zijn: diarree, duizeligheid, overgevoeligheid voor licht, geluid en aanraking, prikkelingen of een brandend gevoel van de huid, interesseverlies, concentratiestoornissen, eetlustverlies, misselijkheid, hoofdpijn, wazig zien en vermoeidheid. Zeldzame ontwenningsverschijnselen zijn: epileptische insulten, verwardheid, wanen of hallucinaties."

Met name de overgevoeligheid voor licht en geluid, eetlustverlies, wazig zien en van de de zeldzame ontwenningsverschijnselen: (lichte) hallucinaties.

Ik kan me voorstellen dat men extreme last heeft van ontwenningsverschijnselen na het stoppen na weken van gebruik maar dit vind ik wel heel snel.

Ik ga uiteraard overleggen met mijn psychiater maar ik vraag me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Eventueel met andere benzo's?
Aangezien er hier vooral mensen zitten die het recreatief en dus incidenteel gebruiken.
Het is mij nu wel duidelijk waarom mensen zo makkelijk verslaafd raken aan dit soort medicatie (gelukkig heb ik het in de gaten en laat ik ze zo veel mogelijk staan)

Bedankt alvast voor de eventuele reacties!
R
RADZLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heb zelf een tijdje paniekaanvallen gehad en dus van de doc. verschillende benzo's gehad. Alprazolam werkte het beste (gebruik het nu wel eens recreatief, wat een topmiddel!) Maar hier zit wel een addertje onder het gras... De ontwenningsverschijnselen zijn verschrikkelijk. Ik heb het 3 maanden lang bijna dagelijks gebruikt en heb er een volle maand (inclusief afbouwschema en het hele rattenplan) over gedaan om er schadevrij vanaf te komen. Dit terwijl ik op zich helemaal niet zo verslavingsgevoelig ben. Het feit dat ik het nu ook recreatief kan gebruiken getuigt daarvan.

Ik neem aan dat jij deze medicatie ook krijgt voor een soortgelijk iets? Zo niet zeg het dan even.

Het feit dat jij een angst ervaart en hierdoor naar de medicijnen grijpt is de grootste bottleneck. Uiteindelijk is ons brein zo geprogrammeerd dat het dat ook zonder medicijnen moet kunnen.

Voordat ik verder ga wil ik eerst graag de reden weten dat je die meds krijgt voorgeschreven, kan hier namelijk wel een leuk verhaal gaan ophangen over angst- en paniekstoornissen, maar als je het gebruikt voor slaapproblemen heb je daar geen donder aan :)
R
Raymond1982Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik krijg ze inderdaad ook voorgeschreven vanwege een angst / paniekstoornis.
Dat je steeds sneller de neiging heb om er weer naar te grijpen heb ik ook gemerkt, maar voor mijn idee is dat meer omdat van die ontwenningsverschijnselen de oorspronkelijke klachten soms dubbel terug komen...

Ik vergat trouwens in mijn post dat ik ook een tijdje Oxazepam heb gebruikt. Daar waren de ontwenningsverschijnselen er ook wel maar toch een stuk minder. Probleem van de Oxazepam was dat ik er (vreemd genoeg) een beetje manisch van werd.

Dank je voor je reactie!
s
sparky9999Lid
01-01-2024, 00:00
#4
ik gebruik sinds juni alprazolam maar vandaag na met drie te zijn begonnen en elke twee a drie weken te hebben verminderd ga ik mijn kans waarnemen en ermee stoppen. wie heeft er al ervaringen mee en wat zijn de bij verschijnselen??? heb wel last van duizeligheid al een tijdje en moeilijk slikken en dichtslaande oren en soms hoofdpijn maar goed hopelijk duren de ontwennigs verschijnselen niet al te lang en is het draaglijk......

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."