Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVraag over trip

Vraag over trip

4 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
MarseilleLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi,

Ik was gister naar een feest toe, zat er een beetje tegenop maaaar ik had er ook wel zin in. Ik heb daar eerst een uurtje rondgekeken, lekker gedanst etc. Ik was ready.

Ik begon met een kwartje, na een uur voelde ik em redelijk dus nam een kwartje bij. Ik ging heerlijk, super blij en erg veel dansen. Na weer een uur kwartje erbij. Ik bleef lekker gaan in het technozaaltje. Daarna gingen we ff naar de grote zaal, ook daar voelde ik me nog heerlijk.

Toen opeens. Ik kwam volledig uit m'n roes, in een klap nuchter en voelde me heel licht worden. En daarna voelde ik me super kut, alsof ik fout ging. Ik wou gewoon weg van het feest en niet meer dansen. Gewoon zitten, maar niet bij het feest, want daar had ik opeens mega afkeer voor? Ik probeerde mezelf nog positief te sturen maar het werkte niet. Uiteindelijk maar naar m'n gevoel geluisterd en besloten om weg te gaan. Door dat besluit voelde ik me weer chiller en positiever maar wou wel evengoed weg. Naja toen naar andere club gegaan met een lounge waar andere vrienden ook van me waren, en naja ik was vrijwel gewoon nuchter sinds het moment.

Ik snap er niks van, ik ging zoooo lekker en opeens bam helemaal down. Ik lees eigenlijk alleen maar verhalen dat mensen dit bij inslaan hebben maar ik ging gewoon al super lekker? Iemand een idee? (Note, de laatste keer daarvoor was 2 weken geleden en ging ik super hard op 2 halfjes)
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#2
Marseille zei:
(Note, de laatste keer daarvoor was 2 weken geleden en ging ik super hard op 2 halfjes)
Klik om te vergroten...

Dit verklaard jou gehele verhaal. Je serotoninevoorraad werd 2 weken geleden al volledig leeggehaald. Het herstel die in die 2 weken volgde heb je terug volledig verpest. Minstens 2 tot 3 maanden wachten is streng aan te raden! Neem een aantal maanden geen xtc meer en lees jou es volledig in over de 3 maandenregel!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tekzor668 zei:
Marseille zei:
(Note, de laatste keer daarvoor was 2 weken geleden en ging ik super hard op 2 halfjes)
Klik om te vergroten...

Dit verklaard jou gehele verhaal. Je serotoninevoorraad werd 2 weken geleden al volledig leeggehaald. Het herstel die in die 2 weken volgde heb je terug volledig verpest. Minstens 2 tot 3 maanden wachten is streng aan te raden! Neem een aantal maanden geen xtc meer en lees jou es volledig in over de 3 maandenregel!
Klik om te vergroten...

Je haalt de woorden uit mijn mond. :wink:
M
MarseilleLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wow, komt het echt daardoor? Een vriend van mij die 2 weken geleden ook mee deed, die ging gister wel echt heerlijk. En ik vind het zelf zo vreemd dat ik ook gewoon super lekker ging in het begin.

Is dan dat beetje aangemaakte serotonine, m'n enige voorraad geweest toen ik lekker ging? En daarna was het gewoon op ofzo, want het voelde ookwel als een dip eigenlijk. Ik kom m'n gevoel ook niet meer sturen oid.
t
t3ll4v1stLid
01-01-2024, 00:00
#5
Marseille zei:
Wow, komt het echt daardoor? Een vriend van mij die 2 weken geleden ook mee deed, die ging gister wel echt heerlijk. En ik vind het zelf zo vreemd dat ik ook gewoon super lekker ging in het begin.

Is dan dat beetje aangemaakte serotonine, m'n enige voorraad geweest toen ik lekker ging? En daarna was het gewoon op ofzo, want het voelde ookwel als een dip eigenlijk. Ik kom m'n gevoel ook niet meer sturen oid.
Klik om te vergroten...

Paar dingen:
Jezelf niet vergelijken met anderen tijdens drugsgebruik :wink:
Er zijn zoveel factoren die meespelen hoe je drugs ervaart!
-Geestelijke gesteldheid (stemming)
-Eten
-Drinken
-Hoeveelheid drugs
-Stofwisseling
-lichaam algemeen (ik kan nog wel even doorgaan)

Even letterlijk van de website van drugsinfoteam geplukt:

XTC in de hersenen

MDMA stimuleert extra afgifte van met name serotonine in de hersenen. Ook de reserves van serotonine worden aangesproken door MDMA. Daarnaast blokkeert het tijdelijk de heropname van serotonine terug naar de zenuwuiteinden. Dit heeft als gevolg dat de serotoninespiegel tijdelijk wordt verhoogd in de hersenen en dat de reserves van serotonine worden uitgeput. Serotonine zorgt o.a. voor het blije gevoel en voor de temperatuurshuishouding in je lichaam. XTC heeft ook effect op de balans van noradrenaline, wat voor de stimulerende werking zorgt en in mindere mate heeft XTC effect op dopamine wat o.a. voor een geluksgevoel zorgt.

Ik wil hier met name ingaan op het herstellen van je seratonine. Dit is per persoon verschillend!
Over het algemeen spreken we hier van een volledig herstel na 3 maanden. Dit is om op safe te spelen. Echter heb ik het ook wel eens 2 weekenden achter elkaar gebruikt en dat ging toen bij mij ook prima. dit is echter een uitzondering en hier ben ik mezelf dan ook bewust van.

Je "nuchter" voelen komt hoogstwaarschijnlijk omdat je lichaam niet genoeg seratonine heeft kunnen aanmaken tijdens je herstel.
Hou er trouwens wel even rekening mee dat je wellicht helemaal niet "nuchter" bent op dat moment, seratonine zorgt voornamelijk het "blije" gevoel.
Er komt ook nog noadrenaline en dopamine vrij...
noadrenaline maak je vrij rap weer opnieuw aan. (duurt letterlijk een paar dagen)
Dopamine kun je heel natuurlijk weer op pijl brengen door bijvoorbeeld leuke dingen te gaan doen. (sporten/seks/lachen/) dingen doen waar je een "gelukkig" gevoel van krijgt zegmaar :wink:

Seratonine is wat lastiger wat dat betreft. Er zijn wel supplementen die het aanmaak proces kunnen helpen. Echter gaat dat je echt niet in een week lukken :)

Hier meer info over seratonine:
http://wetenschap.infonu.nl/anatomie/42519-neurotransmitter-serotonine.html

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."