Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken van benzo's... Met benzo's?

Afkicken van benzo's... Met benzo's?

4 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
Mr_DCLid
01-01-2024, 00:00
#1
Eerst een korte schets van mijn verhaal.

Een viertal jaren geleden stond ik onder enorme druk. Ik had zowel familiale problemen (met mijn ouders en mijn vrouw) als problemen op het werk (slecht behandeld op het werk). Ik ben plots beginnen hyperventileren en de bal was aan het rollen, toen was ik 26j. Door de jaren zijn hier nog problemen/stress bijgekomen. Zo heb ik mijn vader onverwacht verloren aan hartfalen terwijl ik zelf angst- en paniekstoornissen doormaakte. Dat overlijden is 3 jaar geleden gebeurd. Sinds dat overlijden heb ik anti depressiva geslikt (Seroxat en Sertraline) maar ben ik mee gestopt van de erge bijwerkingen. Na die stopzetting ben ik overgeschakeld op Lysanxia (in België een vorm van Prazepam, in Nederland zou het Diazepam noemen). In die periode zelf een zaak willen opstarten en toch opnieuw werk moeten zoeken, een huis gebouwd, enz. Nu zijn we een kleine 2j verder en heb ik eindelijk inzicht in mijn problemen en zit ik in een rustige levenssfeer (problematiek met vrouw is opgelost, me moeder een goed contact).

Ik heb na een soort emotionele crash een paar maanden geleden hulp beginnen zoeken in plaats van met een gebogen hoofd door het leven te gaan. Ik volg de laatste 3 maanden relaxatie oefeningen en heb begeleiding van een psycholoog inzake mijn angst- en paniekaanvallen. Ik voel me geestelijk sterker en sterker en begin alles wat onder controle te krijgen. Ik heb opnieuw zin in het leven, maak plannen met mijn vrouw en los problemen op. Mijn overbezorgdheid over mijn gezondheid kan ik onderdrukken. Ik begin zelfs te sporten wat over een paar maanden gewoonweg niet ging. Ik stond op een fitness apparaat en sprong eraf van de paniek dat ik iets zou krijgen, gisteren heb ik 3km gelopen op een loopband.

Ik zie in dat ik tolerant ben voor de medicatie en er na een kleine 2j een serieuze verslaving aan overgehouden heb. Ik wil er vanaf geraken en ik zie het mij wel doen. Ik stond op 20mg en sta nu op 7,5mg. Van 10mg naar 7,5mg is de laatste week echter een hel. Ik ben overspannen, hyperactief, slaap slecht, droom raar, geheugen is om zeep, agressief, ongeduldig, enz... Gelukkig kennen en begrijpen mijn huidige collega's en vrouw mijn problematiek maar het is absoluut randje houdbaar. Ik heb ook schrik om me opnieuw uit te putten en opnieuw te moeten stijgen van dosis wat mij mentaal in de put zou duwen.

Is het een optie om de tijdelijke afkick verschijnselen van Lysanxia (Diazepam) op te vangen met Xanax (Alprazolam)? Ik heb daarnet 0,25mg Alprazolam genomen en voel me veel beter. Stel dat ik dit 3 tot 4 keer in de week doe als het echt niet meer gaat, 2 weken aan een stuk. Zal ik binnen 2 weken dan opnieuw last hebben op van de Xanax af te geraken?

Ik weet dat je Lysanxia (Diazepam) ook in druppels kan krijgen om rustiger te kunnen afbouwen, heeft iemand daar ervaring mee? De laagste dosis is 10mg. Een pilletje in 4 breken wat 2,5mg geeft lukt. Kleiner breken kan ik de dosis niet correct nemen. Of kan ik het tot poeder malen en op die manier afmeten?

Ik heb al heel wat gelezen de laatste weken op dit forum en mijn mond valt open wat voor vuile smeerlapperij deze medicijnen wel zijn. Ik hou jullie wel op de hoogte hoe het de volgende weken aan toe gaat. Mijn bedoeling is om tegen juli op 0 te staan, dat is elke maand 0,5mg. Dan verwacht ik nog tot 6m bijwerkingen. 2016 zou ik graag pillen en afkick vrij starten, dan ben ik 30j en staan er kinderen op de planning.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik dacht dat er voor dit doeleinde diazepam 2 milligram-tabletten met breeklijn op de markt waren? :wink:
M
Mr_DCLid
01-01-2024, 00:00
#3
In België bestaan er maar 2 dosissen, 10mg en 20mg...
Link naar bijsluiter.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mr_DC zei:
Of kan ik het tot poeder malen en op die manier afmeten?[/url]
Klik om te vergroten...
Zou dit doen inderdaad als oplossing , weeg een tablet van 10mg delen door 10 en je kan op de mg precies doseren.

Zou lege capsules in apotheek halen (lekker goedkoop) om het erin te stoppen.

Heel veel sterkte met de afkick , neem er de tijd voor na zo'n lange periode gebruik wat je al van plan bent lees ik.

Good luck!
M
MedicLid
01-01-2024, 00:00
#5
Benzo's worden in de regel altijd afgebouwd met diazepam, de hoeveelheid aan benzo's die iemand gebruikt op een dag wordt omgerekend naar diazepam en vanaf daar wordt dan heel langzaam afgebouwd, eventueel met extra ondersteuning van andere medicatie.

Hoe staat het er nu voor? Heb je er nog hulp bij nodig?

Apotheken kunnen speciale bereidingen maken, in Nederland zijn er tabletten geregistreerd van 2 5 en 10 mg, allen met een breuklijn, maar zogeheten magistrale bereidingen kunnen elke dosering bevatten die de arts maar voorschrijft. Ook dat is mogelijk in België. Ga eens langs bij de betere apotheker in de buurt, die kan je prima helpen en eventueel in samenwerking met je behandelend arts een prima afbouwschema voor je opstellen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."