Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAankomen van Benzos

Aankomen van Benzos

6 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
S
Species8472Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben sinds half november meer dan 30kg aangekomen. Niet van het eten, want ik geef bijna alles over omdat ik zo misselijk ben. Ben wel onder behandeling in het ZH ervoor, maar ik vroeg me af of het van benzo's kon komen? Het aankomen begon ongeveer tegelijk dat ik met oxa en tema begon.

Wat zijn jullie ervaringen?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Volgens mij kom je niet aan van benzo's. dat is meer met anti-psychose medicatie dacht ik.

Ik ben zelf flink aangekomen na mijn tweede burn-out, maar dat was puur het gevolg van anderhalf jaar depri bankhangen en niks doen. Maar toen ik besloot daar wat aan te doen waren die 20 kilo er zo weer af.

Eet je wel gezond? En ontbijt je? Een goed ontbijt zet je spijsvertering aan de gang. En na 8 uur 's-avonds niks meer eten, zet alleen maar aan. Mijdt suiker (zowat alle bewerkte/lang houdbare producten en frisdrank) en zout (kant en klare maaltijden).

en doe je nog een beetje aan lichaamsbeweging?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sowieso is medicatie alléén vrijwel nooit de reden van gewichtstoename, zeker geen 30 kilo. Er zijn drugs/medicijnen die ervoor zorgen dat je minder of meer honger hebt (toename van eetlust is een voorkomende bijwerking van benzo's!) en/of een bepaalde invloed hebben op je metabolisme maar uiteindelijk betekent aankomen vooral gewoon dat je meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt. Uiteindelijk gaat het dus om de balans energie-inname/verbruik, al kan een medicijn er wel aan bijdragen dat die balans moeilijker te handhaven is.

Kan het ook niet zijn dat je door de benzo's fysiek minder actief bent geworden, dus minder beweging hebt dan voorheen? Ik weet ook niet wat precies de reden is dat je benzo's gebruikt, maar als je niet lekker in je vel zit kan dat natuurlijk ook invloed hebben op je leefstijl en voedingspatroon.
S
Species8472Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Het vermoeden was vocht door orgaanfalen (lever of hart). Mijn eetpatroon is niet perfect, maar zeker neit te veel en ook geen ongezonde dingen.

Ik hoop alleen dat ik dat vocht kwijtraak, want nu kan ik niet eens meer lopen. Laat staan sporten.
l
lotske1984-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Mijn dokter zegde dat je van benzo’s wel bijkomt..
S
Species8472Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Roze olifant zei:
Sowieso is medicatie alléén vrijwel nooit de reden van gewichtstoename, zeker geen 30 kilo. Er zijn drugs/medicijnen die ervoor zorgen dat je minder of meer honger hebt (toename van eetlust is een voorkomende bijwerking van benzo's!) en/of een bepaalde invloed hebben op je metabolisme maar uiteindelijk betekent aankomen vooral gewoon dat je meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt. Uiteindelijk gaat het dus om de balans energie-inname/verbruik, al kan een medicijn er wel aan bijdragen dat die balans moeilijker te handhaven is.

Kan het ook niet zijn dat je door de benzo's fysiek minder actief bent geworden, dus minder beweging hebt dan voorheen? Ik weet ook niet wat precies de reden is dat je benzo's gebruikt, maar als je niet lekker in je vel zit kan dat natuurlijk ook invloed hebben op je leefstijl en voedingspatroon.
Klik om te vergroten...
Ik vben ze gaan nemen toen ik het niet meer trok in een zware tijd. Maar iinmiddels ruim 35kg erbij geeft nog meer stress. (Dus stoppen met benzo's ben ik nog niet aan toe) Wannneer stopt het?!

Sporten deed ik toch al niet, kon/mocht eerst niet door ondergewiht en nu kan ik het niet meer omdat ik te zwaar ben.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Op de bijsluiter staat o.a. 'zelden: toegenomen of verminderde eetlust, gewichtsverandering'

Dat betekent dat gewichtstoename heel weinig voorkomt en wel mogelijk is, maar dan wel in de categorie 'elk pondje gaat door het mondje'. dus niet dat je lichaam extra vocht vast houdt of zo.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."