Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed nu wel of niet verslavend?

Speed nu wel of niet verslavend?

4 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
h
henk009Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi,

als ik pillen gebruik ben ik op het eind van een feest nog al moe/vaag. Misschien dat ik met een klein beetje speed dit niet heb, heb op internet gelezen dat sommige mensen dit een super combinatie vinden.

Nu lees je op internet allemaal verhalen over mensen die een keer genomen hebben en direct vies lang aan verslaafd zijn geworden. Nu vroeg ik me af of dit nu echt super verslavend is.

Ik ben 26 en kan xtc zo paar maanden met rust laten. Wat is jullie mening hierop?
d
d1g1tal1sLid
01-01-2024, 00:00
#2
allereerst is het gewoon een heel goed idee om even de stikky's te lezen boven de pijler.
Die hebben mij er echt van weerhouden om er niet in weg te zakken. Ze bevatten veel invo over hoe een speedverslaving tot stand kan komen. Het is er echt niet in een keer, het sluipt er gewoon langzaam in. stapje voor stapje. Door deze info goed door te lezen zorg je ervoor dat je herkent waar je eigenlijk mee bezig bent, en het nog een halt kan toeroepen.

Van speed en mdma combi wordt aangenomen dat het de de schade die het de hersenen toebrengt groter is in combinatiegebruik dan dat het bij de stoffen afzonderlijk het geval is.

ook heb ik ontdekt dat speed na xtc eigenlijk niet goed meer werk. Neem ik op een after een paar lijnen speed, lig ik 20 minuten later toch gewoon te tukken.

Ik denk dat het helemaal geen slecht idee is om gewoon van dat vage gevoel te genieten en lekker uit te spacen. Val je ondanks dat je dat niet wil toch in slaap.....geeft je lichaam duidelijk aan dat ie dat nodig heeft.

Dat dus over combigebruik,

De verslavende werking van speed valt echt wel mee hoor, het is niet zo dat je na 1 snuif de rest van je leven direct alleen maar aan speed zal denken, een onbedwingbare behoefte krijgt om onder een brug te slapen hebt of dat je als door de bliksem getroffen continu autoradio's uit autos staat the peuteren om de speed te kunnen bekostigen.....Tenminste, niet bij iedereen is dat zo.

Je bent op een leeftijd dat je de rust in jezelf al aardig gevonden moet hebben, en objectief zou moeten kunnen reflecteren op eigen handelingen. Als je pep gebruikt doe dat dan net zoals je met de xtc doet en blijf er zo af en toe een periode vanaf, en snuif geen pepkaters weg maar accepteer het als je je ziek voelt na een weekendje losgaan.
h
henk009Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

en wat als je nu eerst een bommetje neem waardoor je de hele dag vol energie zit. Kan je daarna nog xtc nemen? Of merk je daar geen bal meer van.
d
d1g1tal1sLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat lijkt me echt zonde. De pep drukt op het lekkere effect van het pilletje he! maw, je pilletje werkt minder goed. Kost wat voorbereiding met ritme : Gewoon even een paar uurtjes bijslapen voordat je gaat feesten is het allerbeste...energie van jezelf....en dan valt zo'n pilletje zoooo veel lekkerder ook :hearteyes:
S
SpeelkonijnLid
01-01-2024, 00:00
#5
henk009 zei:
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

en wat als je nu eerst een bommetje neem waardoor je de hele dag vol energie zit. Kan je daarna nog xtc nemen? Of merk je daar geen bal meer van.
Klik om te vergroten...

In principe werkt MDMA op een ander systeem (serotonine) dan speed (dopamine en norephedrine). Je zal dus nog gewoon de effecten kunnen voelen van MDMA. Wat wel kan is dat het iets minder werkt omdat de rest van je lichaam in een soort zieke herstel fase zit na een hele dag op 200% te hebben gedraaid.
Tevens is het echt geen goede combinatie. Je hebt een leuke avond maar je hersenen zullen het een stuk minder leuk vinden. Dit komt namelijk omdat er zoveel dopamine in je hersenen rond zweeft door de speed dat die aan de receptoren van serotonine gaan hangen, hierdoor gaan die stuk en die krijg je niet zo snel meer terug (bijwerking is dat je volgende MDMA trip theoretisch minder zal zijn, en dat je de dagen/weken daarna minder blij bent).
Ook is het zo dat de combinatie zorgt een hogere lichaamswarmte (meer dan bij 1 van de twee alleen) en onderzoek wijst uit dat een hogere lichaamswarmte ook zorgt voor meer hersenschade tijdens het gebruik van drugs.

Al met al...goede combinatie voor een avond. Hele slecht combinatie voor op de lange termijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."