Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWerking van speed op serotonine

Werking van speed op serotonine

3 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
K
KmindLid
01-01-2024, 00:00
#1
De laatste keer dat ik mij in deze materie verdiepte was dit nog vrij onduidelijk.
Er bleek uit onderzoek wel dat Amfetamine ook een bepaalde invloed op Serotonine-receptoren zou hebben, maar dit was nog niet conclusief.

Eigenlijk nog wel een iets om mij nog eens in te verdiepen.
Als ik iets boeiend tegenkom, post ik het nog wel even.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo allemaal,

In een andere topic over 4-fmp las ik dat 4-fmp 13x minder serotonine vrijmaakt dan MDMA. Deze uitspraak wordt ondersteund door de tabel onderaan deze pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Monoamine_releasing_agent
Een lagere waarde betekent een hogere release, MDMA heeft voor serotonine de waarde 72 en 4-fmp heeft de waarde 939 en zou dus 939/72=13x minder serotonine vrij moeten maken.

Wat mij opviel, was dat er voor d-amphetamine een waarde van 1765 staat. Bij 4-fmp wordt ook gezegd dat je het beste 3 maanden en minimaal een maand pauze kunt geven om je serotoninesysteem te sparen. Hoe zit dit dan met speed? Blijkbaar, volgens de gegevens uit deze tabel, gebruik je met speed dus meer dan de helft van de serotonine die je verbruikt met speed.

Zou iemand mij kunnen vertellen in hoeverre je daarom uit moet kijken met speed als je je serotoninesysteem wilt sparen? Zou 2 à 3 keer per maand een kleine dosis speed waarbij nog enkele uurtjes geslapen kan worden en redelijk wordt gegeten en eens in de drie maanden MDMA of 4-fmp te veel zijn? Hierbij vul ik de voorraden ook aan met 5-htp en l-tyrosine. Put de speed dan dus op lange termijn je serotoninesysteem uit? Of zou ik juist uit de gegevens uit deze tabel kunnen concluderen dat je 4-fmp echt een stuk vaker kunt gebruiken (dus elke maand zonder significante gevolgen op lange termijn voor de hersens)?

Ik weet dat 4-fmp nog een designer drug is en er niet heel veel informatie over is, maar als iemand mij een goed antwoord zou kunnen geven, vooral over speed en serotonine, dan ben je een held! :wink: :rock:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Volgens mij kun je de waardes uit die tabel niet lineair gaan vergelijken en zal amfetamine ook niet exact 1/2 van 4-fmp aan serotonine vrijlaten. Het is meer een indicatie dan iets om op deze manier conclusies uit te trekken. De maand pauze die bij 4-fmp aangeraden wordt is om de vrijgelaten serotonine weer aan te maken, de 3 maanden pauze van MDMA is om schade te herstellen die MDMA aan de zenuwuitlopers heeft gemaakt. Omdat speed/4-fmp (tot voor zover bekend) niet op deze manier de zenuwuitlopers slopen, hebben deze verder geen invloed op de 3-maandenregel. (maar houd ook maar een maand tussen 4-fmp en MDMA, wegens het weer aanvullen van vrijgelaten serotonine.)
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Thanks! Dat maakt het wat duidelijker, ik dacht er niet ook bij na dat je die waarden uit de tabel waarschijnlijk niet lineair kunt vergelijken. Aangezien een lagere juist een hogere release betekent misschien wel logisch

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."