Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWiet depressie?

Wiet depressie?

3 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
A
AmaraLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo,

Vorig jaar heb ik de hele zomer bijna dagelijks geblowd
Kort daarna kreeg ik someberen gevoelens die een lange tijd aanhielden.
En een paar maanden later kon je vaststellen dat ik depressief was.
Het is aannemelijk om te denken dat ik door het wietgebruik komt (en alcohol) gedurende zomer.
Maar een jaar eerder heb ik regelmatig harddrugs gebruikt en ik heb daar helemaal geen psyschige schade aan overgehouden.

Dus zou ik mijn depressie een gevolg zijn van cannabisgebruik op lange termijn?
Speelt de harddrugs (die ik nu 2 jaar niet meer heb gebruikt) mee?
Of heeft drugs weinig te maken met een depressie en spelen anderen factoren mee?

Ik hoop dat jullie meer over dit onderwerp weten.
Alvast bedankt!

Groetjes Amara (17 jaar)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Waarschijnlijk stond je door het middelen gebruik niet in contact met je emoties. Wiet bijvoorbeeld legt een waas over je gevoelens heen. Hoewel je daardoor in eerste instantie de niet zo fijne gevoelens niet of minder voelt, raak je ook je vitaliteit/energie/levenslust kwijt omdat je niet goed in verbinding staat met jezelf.

Je zult moeten leren dealen met al je gevoelens, nuchter. Dan zal je vitaliteit terugkomen.

Ik denk persoonlijk niet dat depressie rechtstreeks van drugs komt. Maar dat we onze gevoelens niet willen voelen of alleen (hele) fijne gevoelens willen voelen. Maar plezier van drugs is niet echt. Het is maar een laagje over de diepte aan emoties die we herbergen. Als je dat niet wilt voelen, dan sluit je je af van de cruciale vitaliteit die nodig is om een depressie te doorbreken.

Ik omschrijf het misschien wat vaag, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.
A
AmaraLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Waarschijnlijk stond je door het middelen gebruik niet in contact met je emoties. Wiet bijvoorbeeld legt een waas over je gevoelens heen. Hoewel je daardoor in eerste instantie de niet zo fijne gevoelens niet of minder voelt, raak je ook je vitaliteit/energie/levenslust kwijt omdat je niet goed in verbinding staat met jezelf.

Je zult moeten leren dealen met al je gevoelens, nuchter. Dan zal je vitaliteit terugkomen.

Ik denk persoonlijk niet dat depressie rechtstreeks van drugs komt. Maar dat we onze gevoelens niet willen voelen of alleen (hele) fijne gevoelens willen voelen. Maar plezier van drugs is niet echt. Het is maar een laagje over de diepte aan emoties die we herbergen. Als je dat niet wilt voelen, dan sluit je je af van de cruciale vitaliteit die nodig is om een depressie te doorbreken.

Ik omschrijf het misschien wat vaag, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.
Klik om te vergroten...

Nee ik begrijp heel goed wat je bedoelt, drugs maakt inderdaad tijdelijk gelukkig. Emoties voelen is liever iets ik verwijt, en vlucht daardoor in men eigen wereldje. Ik snap dat in contact komen met je emoties een eerste stap is naar innerlijk verlichting
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hee we doen het allemaal weleens, dat vluchten in dingen.

Maar het hoeft echt geen verschrikking te zijn om je nare gevoelens onder ogen te komen. Als je attitude is dat je lief voor jezelf bent, kun je alles aan. En daarna mag je dan ook nog eens trots op jezelf zijn dat je er niet voor bent gevlucht. En dat geeft ook al een soort (natuurlijke) high, zonder bijwerkingen. :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."