Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBlowen na evenwichtsstoornis

Blowen na evenwichtsstoornis

4 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
r
rvtrvtLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi allen,
Ik ben ongeveer 9 maanden terug bij een festival een evenwichtsstoornis opgelopen. Ik heb hier maanden lang bizar veel last van gehad (misselijkheid, out gaan etc) maar ben daar nu vrijwel compleet van af. Helaas ben ik hierdoor iets anders opgelopen. Ik heb een lichte vorm van hyperventilatie wat samen komen met gevoelen van paniek soms. Omdat ik maandenlang op het randje van out gaan heb gezeten, heb ik nu dus last van hyperventilatie als ik mij een beetje onwel voel. Denk aan te lang niks gegeten hebben of erg moe zijn. Ben nu bezig om hier vanaf te komen en denk dat ik daar nu ook al goed vooruit mee ga. Ook kan ik weer met mate alcohol drinken. Probleem is nu dat wanneer ik wiet of hasj probeer te smoken, maakt niet uit hoeveel (zelfs 0,1 gram geprobeerd, misschien zelfs minder) ik altijd in die lichte paniek terecht kom. Ik heb jaren lang wiet en hasj gerookt en nooit ergens last van gehad. Uiteraard wel een paar keer te ver gegaan maar wist altijd precies hoe ik daarmee moest dealen. Heb ook al hele lichte hasj geprobeerd en heel soms gaat het wel oke maar zoals vroeger is helaas denk ik nog a long road to go. Ik zou het heel graag willen horen als iemand tips heeft over hoe ik beter over deze angst heen kan komen en uit deze vicieuze cirkel kan ontsnappen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@rvtrvt
Zou je iets meer kunnen vertellen over in welke omstandigheden je de klachten hebt opgelopen? Welke drugs waren er in het spel? Alleen maar wiet/hasj en alcohol?

Hyperventilatie en angststoornis kan je oplopen van het gebruik van wiet/hasj. Je bent dan een keer bad gegaan en heb je toen nogal druk gemaakt. Dan ga je nu elke keer als je blowt je al dan niet bewust druk lopen maken dat je niet weer bad gaat, en aangezien wiet/hasj je gevoelens van het moment versterken krijg je dan zaken als hyperventilatie en angstaanvallen.

Evenwichtsstoornis en misselijkheid weet ik niks vanaf, misselijkeid kan door stress komen, maar van evenwichtsstoornissen door stress heb ik nog nooit gehoord.

Hoe hier uit te komen is op zich simpel, stop met je druk te maken. Dat is gemakkelijker gedaan dan gezegd, want dit gaat gedeeltelijk onbewust.
I
IffnessLid
01-01-2024, 00:00
#3
8️⃣6️⃣ zei:
@rvtrvt
Zou je iets meer kunnen vertellen over in welke omstandigheden je de klachten hebt opgelopen? Welke drugs waren er in het spel? Alleen maar wiet/hasj en alcohol?

Hyperventilatie en angststoornis kan je oplopen van het gebruik van wiet/hasj. Je bent dan een keer bad gegaan en heb je toen nogal druk gemaakt. Dan ga je nu elke keer als je blowt je al dan niet bewust druk lopen maken dat je niet weer bad gaat, en aangezien wiet/hasj je gevoelens van het moment versterken krijg je dan zaken als hyperventilatie en angstaanvallen.

Evenwichtsstoornis en misselijkheid weet ik niks vanaf, misselijkeid kan door stress komen, maar van evenwichtsstoornissen door stress heb ik nog nooit gehoord.

Hoe hier uit te komen is op zich simpel, stop met je druk te maken. Dat is gemakkelijker gedaan dan gezegd, want dit gaat gedeeltelijk onbewust.
Klik om te vergroten...
Helemaal eens.
Meer dan 50% van het probleem is de gedachte: "eens kijken of ik weer last van m'n evenwicht krijg, na het blowen??". Combineer dit met de paranoiditeit, die je nu eenmaal krijgt van blowen en bij alles wat je voelt, denk je: "zie je wel?!!".
r
rvtrvtLid
01-01-2024, 00:00
#4
De klachten ben ik niet opgelopen door drugs of alcohol. Uiteraard waren die wel in het spel bij het festival maar een evenwichtsstoornis word daar niet door veroorzaakt. Een evenwichtsstoornis kan veroorzaakt worden door een heftige hersenschudding of harde muziek. Ik heb eerder dat jaar een heftige hersenschudding gehad en had toen nog geen last hiervan. Dokter vertelde mij dat de steentjes in mijn evenwichtsorgaan waarschijnlijk al vrij los waren gekomen bij de hersenschudding en toen door de harde muziek bij het festival uit hun plek zijn geworpen. Ik heb hier veel oefeningen voor gedaan en als het goed is, is mijn evenwichtsorgaan weer in orde.

Het probleem wat ik nu dus over heb gehouden is vooral mentaal. Zodra ik er niet aan denk heb ik nooit last van de hyperventilatie. Voorbeeld: Een tijdje geleden moest ik ergens naartoe en weer terugrijden. Vooral snelweg. En sinds dit met mijn evenwicht vrij heftig was en je op de snelweg niet zomaar kan stoppen is dit een trigger voor mijn hyperventilatie. De heenweg was erg naar, veel misselijk en zweten etc. Op de terugweg besloot ik een oude vriend op te bellen en heb daar de hele weg mee gebeld. Niet aan mn hyperventilatie gedacht en nergens last van gehad.

Ik ben niet perse bang voor het bad gaan want heb dat vaak genoeg meegemaakt en weet hoe ik er mee moet omgaan. Alleen gebeurt het gewoon te vaak nu en dat maakt toch wel een spanning als ik gewoon ff een keer wil smoken. Zoals ik in mijn eerste bericht zei, ik heb ook hele lage dosering geprobeerd, zelfs tot het punt waar ik er niks van voelde, behalve t feit dat ik dan angst had.
Hoop dat dit het duidelijker maakt.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
@rvtrvt
Ok, dan weet ik dat de evenwichtsstornis en waarschijnlijk ook de misselijkheid (zoals je wel weet denk ik wordt je misselijk van een verstoordevenwichtsorgaan) er los van.

Dan lijkt het me gewoon klassieke paniekaanvallen te zijn. En dan is het zaak je zo weinig druk als mogelijk te maken (een gedeelte gaat onbewust trouwens) en dan zal het er na verloop van tijd wel uit slijten. Dat kan weken tot maanden duren.

Probeer je het proces te realiseren, het is allemaal heel logisch, de spanning voor het blowen en het feit dat blowen je gevoelens van het moment versterken.

Eventjes stoppen met blowen, en wellicht kan het nog eens over een tijdje proberen als je heel goed in je vel zit. Of je probeert een jointje te roken terwijl je intensief bezig bent met iets als een computerspelletje zodat je gedachten niet met zichzelf aan de haal gaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."