Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWiet in de zorgverzekering

Wiet in de zorgverzekering

3 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#1
Op dit moment zit wiet niet in de zorgverzekering terwijl heel veel mensen er baat bij kunnen hebben. Wel is wiet verkrijgbaar via enkele apothekers in Nederland die worden gestraald en hartstikke duur is voor chronische gebruikers. Vanwege dit zoeken medicinale wiet gebruikers hun heil via de zwarte markt of kweken het zelf.

Verder blijkt CBD heilzame werkingen te hebben die medicinale gebruikers lijken te helpen. Het voordeel hiervan is dat je er niet stoned of high van wordt. Voor de mensen met een laag inkomen kan CBD een aardig kostenpost worden om hun kwalen zoals pijn ermee te bestrijden.

Een paar jaar geleden besloot de overheid dat er geen bewijs is dat wiet werkt voor medicinale gebruik. Echter zijn er wel gebruikers in Nederland die er baat bij hebben. Verder, wie erop zoek gaat ziet dat er ook onderzoeken zijn die wel positief gestemd zijn over medicinale wiet.

Dus wat vinden jullie? Moet wiet voor medicinale gebruikers vergoed worden door de zorgverzekering? Alleen CBD of juist ook THC? Of gewoon zo laten?
T
TrippiLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vind het een lastige kwestie. Ik denk dat het fraude enorm in de hand werkt en dat mede daardoor de zorgpremies aanzienlijk hoger worden. Nu zie je sowieso dat veel "kruidenpreparaten" uitgesloten zijn of slechts beperkt vergoed worden. Ik denk dat het een groot verschil zou maken als Westerse artsen cannabis zouden voorschrijven. Ik denk dat daarvoor nodig is dat er betrouwbare onderzoeken met valide resultaten zijn die specifiek iets zeggen over de werking van cannabis bij een bepaalde kwaal. Zolang de helft van de onderzoeken A zegt en de andere helft B kun je uitgaan van een placebo-effect. Ik zou dan als verzekeraar ook niet tot vergoeding overgaan. Maar goed, ik ben niet erg thuis in de onderzoeken die hiernaar zijn gedaan.
C
ChefCurryLid
01-01-2024, 00:00
#3
Gewoon legaliseren die hap. Opgelost
h
henkie2Lid
01-01-2024, 00:00
#4
LEGALIZE IT

Het cannabisbeleid in Nederland anno 2022 is voor mij (nog) een duidelijk teken dat we echt in het tijdperk van onwetendheid leven...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."