Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFeminised seeds, hoe en wat? De uitleg.

Feminised seeds, hoe en wat? De uitleg.

2 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb nog nooit geprobeerd feminised zaden te kweken, alles hier onder is dus enkel kennis opgedaan uit boeken en internet.

Hier en daar zullen wat foutjes zitten, plz. correct me if i'm wrong.
Wat is feminised zaad?

Feminised zaad zijn zaadjes van de cannabisplant die op een bepaalde manier bewerkt zijn waardoor de uitkomst hiervan 99% vrouwelijk is.

Afhankelijk van de methode heeft dat 99% een wat dubbele betekenis.
99% betekent dat het (bijna) altijd vrouwtjes zijn, met in hele hoge uitzondering een mannelijke plant. Ook betekent het dat van die vrouwtjes 99% van de plant vrouwelijk is.
Er is dus altijd een kans (bij de ene methode/kweker groter dan de andere) op mannelijke bloemen in je vrouwelijke plant. (De kans op mannelijke bloemen word enorm vergroot door het stressen van de plant.)
Dit verschijnsel heet hermafrodie(vrouw+man in 1), en kan je kweek erg negatief beïnvloeden.

Daarom is het gebruiken van fem. zaad wel handig, maar niet altijd een ideale uitkomst.

Wat zijn de voordelen van fem zaad?

- Je weet vanaf aankoop (bijna) zeker dat het vrouwen zijn.
- Je kunt daardoor vanaf het begin het aantal plantjes zetten die je over wilt houden. Geen man/vrouw selectie na een x aantal weken dus.

Wat zijn de nadelen van fem zaad?

- Het is aanzienlijk duurder dan regulier zaad.
- Ondanks dat het 99% vrouw is, heb je toch kans op mannen of mannelijke bloemen. Dit kan zorgen voor zaad in je wiet, die ook weer hermafrodieten voort zullen brengen.
- Fem zaad is meestal chemisch bewerkt. Hoewel niet is aangetoond dat dit invloed heeft op het nageslacht is het idee wat minder.

Hoe maak je feminised zaad?

Om te weten hoe dit allemaal mogelijk is, is de basiskennis van genetica en voortplanting verreist. In het kort: Mannen hebben een X en Y chromosoom (XY) vrouwen zijn XX en feminised is XX(y).

Bij het feminiseren is de selectie van de planten waarmee je gaat werken cruciaal.
Bij reguliere voortplanting wil je natuurlijk altijd de beste, sterkste en mooiste planten vermeerderen. Bij het feminiseren van zaad is dit niet anders.

Er zijn een aantal verschillende manieren, de meest bekende (misschien niet de beste??) manieren worden hier toegelicht. Again, ik het het nog nooit gedaan en zou dus niet weten wat wel goed werkt en wat minder goed.

- STS.

- ''vrouwelijk'' zaad maken ipv. feminised.

Bij al deze manieren is de selectie een van de belangrijkste dingen.
Wil je fem. zaad gaan maken, maar heb je maar beperkte ruimte voor planten (Lees: <50-100) dan is het een leuk experiment maar zal het z'n vruchten niet afwerpen.

Om te beginnen groei je een aantal moederplanten uit regulier zaad (met stekken werken zou een beetje dom zijn...). Hierbij verwijder je de mannen meteen bij herkenning. Van al deze planten snij je stekken. (Goed labelen!!)
De stekken mogen na worteling meteen op 12/12.
Deze stekken ga je dan (na eerste verschijnselen van de bloei) behoorlijk stressen. Dit kun je doen door het lichtschema onregelmatig te houden, de voeding te verminderen of juist vermeerderen ed.
Om zichzelf toch te bevruchten (en daardoor te overleven als soort) gaan de vrouwen dan toch banaantjes (ballen/stuifmeelzakjes) aanmaken.
Vanaf hier weet je dus welke moederplanten er het meeste herma gevoelig zijn.
Tot hier de basis, afhankelijk van de methode gaan we nu verder.

STS
SilverThioSulfate (Zilverthiosulfaat).

De stof Etheen zorgt in de plant voor de geslachtsbepaling.
Het gebruiken van de STS methode verstoort de Etheen huishouding.
Etheen is afhankelijk van de hoeveelheid koper in de plant.
Zilver en koper gaan kort gezegd niet goed samen, waardoor de hormonale huishouding verstoort word. STS zorgt er dus voor dat niet hermagevoelige planten toch stuifmeel aan gaan maken.

Hoe gebruik je STS?
Afgaand van de basis hebben we dus een aantal niet hermagevoelige moederplanten.
Hiervan dienen de 2 beste geselecteerd te worden.

1 daarvan gaat behandelt worden met STS, de andere niet.
Vrouw 1 zet je op 12/12, vrouw 2 nog niet en dient ook niet in dezelfde ruimte te staan.
Vrouw 1 behandel je 2 keer in 2 weken door ze zeik en zeik nat te sproeien met de zilveroplossing. (1. maak een oplossing van 0,85 gram Zilvernitraat in 50 mL water.
2. maak ik een oplossing van 4,96 gram Natriumthiosulfaat Pentahydraat.
3. zorg dat beide oplossingen ook daadwerkelijk goed opgelost zijn!
4. lees nu de instructies
4a. giet de zilvernitraatoplossing bij de natriumthiosulfaatoplossing en meng goed
4b. vul de oplossing aan met 39 delen water (oplossing uit 4a wordt beschouwd als één deel))

Dit doe je terwijl ze op 12/12 staat dus 2 keer. 1 keer de avond (of het moment dat de lampen net uit zijn) voor het op 12/12 zetten(dit mag ook eerder), en 1 keer 2 weken later.
Hierna mag vrouw 2 ook op 12/12 in hetzelfde hok zetten als de behandelde vrouw.
Bij de behandelde vrouw zal het na de 1e of 2e week van einde behandeling al wel duidelijk worden of het geslaagd is en of er banaantjes worden aangemaakt.
Vrouw 1 (met stuifmeel) laat je vrouw 2 bevruchten.
Vrouw 2 (bevrucht met stuifmeeld van vrouw 1) dient op de reguliere manier afgebloeit te worden. De zaden hieruit zullen ''99% feminised'' zijn. Let er wel op dat je hier met (mogelijk onstabiele) F1 te maken hebt.

Bij deze bevruchting is dus geen Y chromosoom aan te pas gekomen, en zo dus relatief vrouwelijk. Door op de hermagevoeligheid te selecteren zul je hier (hopelijk) ook wat minder last van hebben.

Vrouwelijk zaad

Dit is de meest simpele manier.
Hierbij laat je de natuur al het werk doen.
Wanneer je een bloeiende vrouw langer laat bloeien dan voor de oogst goed zou zijn, gaat de vrouw ook stressen. Ze willen haar onbevruchte toppen toch vol met zaad zien en maakt zelf banaantjes aan.

Dit is in feite dus hetzelfde als bij STS, maar dan is er stukken minder regulatie en is manipulatie een stuk lastiger. Het resultaat zal dan ook minder zijn.

Tot zover mijn kennis over feminiseren, misschien dat andere mij kunnen aanvullen of verbeteren??

Mensen die het zelf aan durven mogen zich hier, graag zelf, melden :)

Op naar feminised zaden die niet hermagevoelig zijn! :rock: In plaats van al die troep die word verstrekt door de grote zaadbazen..
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Feminised seeds, hoe en wat?

Puik werk Peptalk!

Heb er zelf niets aan toe te voegen, weet er veel te weinig van. (nu al iets meer) :wink:
Mooi dat je de moeite doet om het hier duidelijk neer te pennen, ben er alvast iets wijzer van geworden.

Voor meer mensen op dit forum zal dit ongetwijfeld wel een interresant stukje tekst zijn!

Bedankt en groetjes, mandragora
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Feminised seeds, hoe en wat?

Dankje :), het was dan ook op jouw aanvraag :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."